کد خبر: 736539
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
زمان افتتاح پروژه چندين ساله همدان همچنان نامشخص است
پروژه پتروشيمي همگتانه با هدف تولید پودر و گرانول PVC گرید پزشکی در سال 83 در استان همدان کلید خورد. اما با تاخيري 2 ساله عمليات اجرايي اين پروژه در سال 85 آغاز شد. با اينکه طرح مذکور به مرحله اجرا درآمده بود اما از همان ابتدا هم، زمان بهره‌برداري از اين پروژه در هاله‌اي از ابهام به سر مي‌برد.
* ميترا شهبازي

هر کدام از متوليان امر زماني را براي افتتاح پتروشيمي هگمتانه بيان مي‌کردند که پس از مدتي، آن زمان مقرر شده هم باز به تاخير مي‌افتاد. پيرو گزارش نوشته شده در تاريخ 3/2/ 94 توسط روزنامه جوان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وعده داده بود که این پروژه خرداد امسال به بهره‌برداری برسد. اما بازهم اين زمان بازگشايي به وعده‌اي ديگر تبديل شد.

*****

* بخش خصوصي به وعده‌هاي خود عمل نکرد

مسئولان تيرماه سال جاري را زمان بهره‌برداري دوباره از پتروشيمي اعلام کرده بودند، اما با گذشت 2 ماه از آخرين زماني که متوليان اعلام کرده بودند، هنوز سرنوشت اين پتروشيمي نامعلوم است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به اينکه اميد داشتيم اين پتروشيمي بعد از انتظار 10 ساله بالاخره افتتاح شود، مي‌گويد: متاسفانه اجراي طرح پتروشيمي هگمتانه تاکنون با بن‌بست‌های مختلفی مواجه شده و من مقصر اصلي را سرمایه‎گذار بخش خصوصی مي‌دانم که براي این طرح پیگیری لازم را نداشته است.حمیدرضا متین ادامه مي‌دهد: با اينکه قرار بود ۲۷ درصد از سهام مربوط به شرکت پتروشیمی ایران تعیین تکلیف و به سرمایه‏گذار بخش خصوصی واگذار شود اما سرمایه‌گذار اعلام کرد که نحوه واگذاری باید تغییر کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان درباره نحوه واگذاری اين پتروشيمي به بخش خصوصي مي‌افزايد: قرار بود هزینه واگذاری از سال ۹۵ با سود زیر ۲۰ درصد تقسیط شده و سرمایه‏گذار از این سال اقساط را پرداخت کند. اما سرمایه‎گذار این میزان سود را قبول ندارد و باز اين پروژه با مشکل مواجه شد. با پیگیری‎های انجام شده توسط استاندار، مشکل میزان سود واگذاری سهام شرکت پتروشیمی ایران به سرمایه‏گذار پتروشیمی هگمتانه هم برطرف شد اما باز هم سرمایه‏گذار به تعهدات خود عمل نکرد و پروژه را متوقف ساخت.پتروشیمی هگمتانه که حالا ۱۰ ساله شده است قرار بود تیرماه ۹۴ براساس وعده استاندار همدان به بهره‎برداری برسد اما اين‌بار با عدم تحقق وعده‌هاي سرمایه‎گذاری بومی باز هم افتتاح به تاخير افتاد.

* هگمتانه همدان به زودي افتتاح مي‌شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شوراي اسلامي از تعيين تکليف پتروشيمي هگمتانه خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين پروژه تا پايان پاييز به بهره‌برداري مي‌رسد. امیر خجسته، با اشاره به اينکه پتروشیمی هگمتانه قرار بود تیرماه سال جاري به بهره‏‌برداری برسد مي‌افزايد: به سبب کوتاهی‎های صورت گرفته، بهره‌برداري دوباره از اين پروژه باز به تعويق افتاده است. پس از این قضیه پیگیری‎هايي صورت گرفت تا هر چه سریع‏تر این پروژه چندین ساله را تعیین تکلیف کنیم. بنابراين جلسه‎ای با حضور وزیر نفت، استاندار همدان، سرمایه‎گذار خصوصی پروژه و سایر مدیران استانی تشکیل شد.

وي با بیان اینکه وزیر نفت در اين جلسه بر تعیین تکلیف این پروژه تاکید بسیاری داشت مي‌گويد: در این جلسه سرمایه‎‏گذار پروژه متعهد شد تا پروژه را تا پايان پاييز به بهره‎برداری رسانده و مواد اولیه مورد نياز آن را برای راه‎اندازی تامین کند که امیدواریم اين‌بار اين طرح به مرحله عملیاتی برسد.نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اینکه تاکنون مديران استان همدان همراهی بسیاری با سرمایه‌‏گذار اين پتروشيمي داشته‌اند، مي‌افزايد: امیدواریم سرمایه‎گذار به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و پروژه در زمان مقرر به بهره‎برداری برسد.

* پروژه از سفر هيئت‌دولت بي‌نصيب ماند

از مدتي پيش مسئولان استاني همدان لحظه شماري مي‌کردند تا زمان سفر هيئت دولت به اين استان فرا برسد و از هر گوشه و کناري پروژه‌هاي نيمه تمام را آماده مي‌کردند تا از آنها بهره‌برداري کنند. هر کدام از استان‌هاي کشور که ميزبان رئيس جمهور و هيئت دولت مي‌شود، تلاش مي‌کنند تا پروژه‌هاي بيشتري را در اين زمان کوتاه به بهره‌برداري برسانند. به طور معمول در اين سفرها پروژه‌هاي عظيمي چون کارخانه‌ها تا بهره برداري از کتابخانه يک مدرسه کوچک ، در برنامه پروژه هاي قابل افتتاح در سفر هيئت دولت جا مي گيرد. با اينکه پتروشيمي هگمتانه نقش مهمي در اقتصاد کشور ايفا مي‌کند و ما را از وارادات پودر و گرانول PVC گرید پزشکی معاف مي‎کند و تاکنون اعتبارات زيادي هم به آن اختصاص داده شده است اما اين پروژه از ليست افتتاح پروژه افتتاحي در سفر اين دوره هيئت دولت در اين استان جا ماند. با اين تفاسير آيا باز هم مي‌توان به اتمام اين پروژه اميدوار بود؟ چرا مسئولان قيد اين پروژه عظيم را زده‌اند؟

10 سال‎ است که مردم همدان منتظر افتتاح و آغاز به کار این پروژه هستند و قرار بود اين پروژه زمینه اشتغالزایی برای 200 نفر را به صورت مستقیم فراهم کند اما با وجود اهميت بسيار اين طرح همچنان معلق است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
0
اخه نمیدونم نمایندگان همدان چکار میکننن تو این مجلس این پتروشیمی نتونستن راه اندازی کنن تا کلی آدم بیکار مشغول بشن من خودم ۱۲ سابقه کار در پتروشیمی پالایشگاه دارم خواهشا پتروشیمی هگمتانه رو راه اندازی کنید تا بتونیم شهر خودمون مشغول به کار بشیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار