کد خبر: 736425
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون بندرعباس، بوشهر و کرمان با مشکلات جدی در تامین آب شرب مواجه‌اند، گفت: در حال مطالعه و بررسی امکان واردات آب از خارج هستیم.
مهر: حمید چیت چیان با ارائه گزارشی از وضعیت این روزهای آبی کشور، گفت: متوسط بارش کشور در چند سال اخیر به ۲۰۷ میلیمتر رسیده که این وضعیت به اضافه اینکه متوسط درجه حرارت کشور ۱.۲ درجه افزایش یافته، موجب تبخیر بیشتر منابع آب شده است.

وزیر نیرو اظهارداشت: در نتیجه با کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از میزان آب در دسترس ما (آب تجدیدپذیر) به شدت کاسته شده به نحوی که این رقم از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به حدود ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده و در مقابل مصرف به شدت افزایش یافته است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه با افزایش جمعیت و مصرف بالا در این روزها، از نظر منابع آبی در یک شرایط خاص به خصوص در رابطه با آب های زیرزمینی قرار گرفته ایم، افزود: در چند سال اخیر سالانه تقریبا ۵.۷ مترمکعب بیلان منفی داریم. یعنی برداشت ما از آب های زیرمینی نسبت به آبی که دوباره به زیرزمین وارد می شود و سفره های زیرزمینی را تنظیم می کند، ۵.۷ مترمکعب اضافه است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با آب های سطحی نیز میزان روان آب ما در رودخانه های کشور به حدود ۶۰ درصد روان آب های سابق کاهش پیدا کرده و اگر ایستگاه ها را ملاک قرار دهیم روان آب ها به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است. متاسفانه بخشی از این آب هم در میانه راه به طور غیرمجاز توسط مردم برداشت می شود.

این عضو ابینه تدبیر و امید ادامه داد: در مورد آب شرب هم که به طور خاص مورد توجه مردم است باید بگویم که ما در ۴ استان شرایط بسیار جدی را پشت سر گذاشته ایم. ما در شهرهای سنندج، کرمان، بندرعباس و بوشهر شرایط بسیار حاد آب شرب در سال جاری داشتیم. الحمدالله با اقداماتی که در شهر سنندج انجام شد در قالب دو طرح اضطراری و یک طرح درازمدت بر مشکل فائق آمدیم ولی در ۳ شهر دیگر ما با مشکلات جدی آبی همچنان مواجه هستیم.

وزیر نیرو درباره انجام برخی اقدامات به منظور واردات آب از سایر کشورها بیان داشت: گزینه های گوناگونی را در اینباره مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم و با برخی از کشورهای همسایه هم در این مورد مذاکراتی داشته ایم و امیدوارم که طی چند ماه آینده بتوانیم به یک نتایج مشخصی در این مورد برسیم.

چیت چیان درباره اقدامات صورت گرفته به منظور جلوگیری از هدررفت آب، گفت: توانسته ایم از ابتدای شروع فعالیت دولت تا پایان سال ۹۳، ۱.۳ واحد درصد میزان تلفات را کاهش دهیم. یعنی از ۲۶ درصد به ۲۴.۷ درصد رسیده اما لازم است بیان کنم که برای اینکه یک واحد درصد این میزان را کاهش دهیم به سرمایه ای بالغ بر هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار