کد خبر: 736394
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
بیماران مبتلا به دیابت باید از پوشیدن کفش و جوراب‌هایی پلاستیکی خودداری کنند، چرا که تنفس نکردن درست پوست، باعث ایجاد و پیشرفت زخم پای دیابتیک خواهد شد.
فارس:مهیار خسروشاهی گفت: به بیماران دیابتی دارای زخم پا توصیه می‌شود که به‌طور دائم حتی در منزل از کفش مخصوص استفاده کنند، چرا که این افراد با ضعیف شدن حس در پاهایشان متوجه اشیا روی زمین نمی‌شوند و این اشیا می‌توانند بریدگی و زخم‌هایی در پا ایجاد کنند.

متخصص دیابت در خصوص ویژگی کفش‌های بیماران دارای زخم پای دیابتی، گفت: این کفش‌ها باید نرم، راحت، متناسب و جلوی کفش نیز حالت مربعی داشته باشد. کفش چرم نمونه‌ای از یک کفش مناسب برای این افراد است زیرا از تعریق شدید پا جلوگیری و تنفس را برای پوست پا راحت‌تر می‌کند. همچنین این افراد باید از پوشیدن کفش و جوراب‌هایی پلاستیکی خودداری کنند.  تنفس نکردن درست پوست، تسریع زخم را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: به‌تازگی با روش اسکن از کف پا نقاط تحت‌فشار را شناسایی و با توجه به نتیجه اسکن کفش‌هایی دارای کفی‌های مناسب پا بیماران دیابتی تهیه می‌کنند. همچنین این کفش‌ها می‌تواند تغییرات و بدشکلی‌هایی که در استخوان پا بیمار ایجادشده را برطرف کند و جلوی زخم‌های بعدی را گرفته و بهبود زخم‌های فعلی را تسریع بخشد.

باید از فشار وارد شدن به زخم‌ها جلوگیری کنند و به‌اندازه کافی به پا استراحت بدهند به همین دلیل گاهی استفاده از عصا توصیه می‌شود.

وی افزود: این بیماران نیاز به دستورهای مراقبتی خاصی دارند، مثلاً باید پاهای خود را به‌صورت روزانه معاینه و در صورت مشاهده تاول، زخم یا ترک سریع به پزشک مراجعه کنند. همچنین باید بی‌حسی به وجود آمده در پا را جدی بگیرند و به پزشک اطلاع دهند، همچنین شستشو هر شب‌پاها و سپس خشک‌کردن لای انگشتان الزامی است.

تعریق پاهای بیماران مبتلا به دیابت به‌مرور کم و باعث خشک شدن پوستشان می‌شود. به دنبال این خشکی پوست، در پا ترک‌هایی ایجاد می شود که منجر به بروز زخم پا خواهد شد.

خسرو شاهی یادآور شد: از بین افراد دیابتی تنها 10 الی 15 درصد آن‌ها به زخم پا مبتلا می‌شوند که با وجود روش‌های درمانی جدید که شامل تجویز آنتی بیوتیک‌ها، توصیه‌های بهداشتی و درمان‌های ترمیمی است که اگر زخم پا دیابتی در مراحل اولیه، توسط متخصصی که با زخم‌ها آشنایی کامل دارد تحت درمان قرار گیرد به خوبی کنترل شده و مانع از قطع عضو بیمار خواهد شد.

وی گفت: برای جلوگیری از عوارض پا دیابتی و ایجاد زخم‌ها، این بیماران باید مرتب قند خون خود را کنترل و از رژیم‌های غذایی مناسب پیروی کنند، ضمن اینکه باید حتماً در برنامه روزانه خود فعالیت فیزیکی و ورزشی مناسبی داشته باشند.

خسرو شاهی عنوان کرد: وقتی بیمار دیابتی به حمام می‌رود باید ابتدا درجه حرارت آب را تنظیم کند. به این صورت که دست خود را زیر دوش گرفته تا از داغ نبودن آن مطمئن شود، چراکه به دلیل بی حسی در پا متوجه این حرارت نمی‌شود و آب داغ می‌تواند موجب ایجاد سوختگی و زخم‌هایی در پا شود. همچنین این افراد باید در زمستان باید از خوابیدن در کنار بخاری و شوفاژ خودداری کنند.

وی درباره توصیه‌های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت، گفت: حتماً باید میان وعده میل کنند زیرا میان وعده‌ها از نوسانات قند جلوگیری می‌کند. رژیم غذایی باید حاوی خوراکی‌های سالمی همچون سبزی‌ها و صیفی‌جات، نان و برنج به‌صورت اندازه و معقول باشد و از قندهای مستقیمی مانند شکلات و شیرینی، نوشابه و بستنی پرهیز شود. ضمن اینکه بیمار می‌تواند در کنار مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، تحت نظر متخصص از ویتامین‌های مناسب نیز استفاده کند.

این متخصص دیابت در پاسخ به نقش درمان‌های سنتی در بهبود زخم پا افراد دیابتی، گفت: طب گیاهی یک علمی است که مانند هر علم دیگر اگر توسط کارشناسان این رشته صورت گیرد در درمان مؤثر خواهد بود اما متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود این درمان‌ها توسط افراد غیرمتخصص و با دستور به قطع داروی انسولین صورت می‌گیرد که این کاملاً اشتباه است زیرا این داروها هرگز نمی‌توانند جایگزین درمان‌های کلاسیک شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار