کد خبر: 736366
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
وزير ارشاد تكليف نام جشنواره بين‌المللي فيلم را مشخص كرد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در تلويزيون از عنوان «فجر» براي جشنواره بين‌المللي فيلم دفاع كرد و از اجراي جشنواره با همين نام خبر داد.
محمدصادق عابديني
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در تلويزيون از عنوان «فجر» براي جشنواره بين‌المللي فيلم دفاع كرد و از اجراي جشنواره با همين نام خبر داد.
علي جنتي كه در برنامه نگاه يك حضور يافته بود درباره حذف عنوان «فجر» از جشنواره بين‌المللي فيلم گفت: «بنده شخصاً اعتقادم بر اين است كه «فجر» كلمه مقدسي است و منظور از آن فقط ۱۰‌روزي كه به دهه فجر مربوط مي‌شود، نيست بلكه هر زمان ما، «فجر» انقلاب اسلامي است؛ به هر حال تصميم بر آن شده است كه بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر با همين نام اما در زمان ديگر برگزار شود.» با اعلام وزير كشاكشي كه درباره حذف شدن نام فجر به وجود آمده بود، عملاً خاتمه يافت و عنواني كه به ناحق از جشن سينماي ايران گرفته شده بود، به آن باز گردانده شد. درپي حذف نام «فجر» از عنوان جشنواره فيلم، روزنامه جوان اولين واكنش را نسبت به اين اقدام اشتباه داشت و همين واكنش بود كه در نهايت به بازگشت قاطعانه «فجر» منجر شد.
  
يك تقسيم، مقدمه تفريق
با وجود اينكه هر سال بخش بين‌الملل و ملي جشنواره فيلم فجر به طور همزمان اما مستقل از يكديگر انجام مي‌شدند، اما تحت يك عنوان واحد و با نام «جشنواره بين‌المللي فيلم فجر» فعاليت داشتند و اخبار و گزارش‌هاي آنها به طور همزمان پوشش داده مي‌شد. اين سنت چندين ساله در بهمن سال گذشته دچار تغيير شد. سازمان سينمايي سال گذشته جشنواره سي و سوم فيلم فجر را تنها در بخش ملي يا همان «سينماي ايران» برگزار كرد و امسال بخش بين‌المللي جشنواره در ارديبهشت‌ماه برگزار شد. به دنبال جداسازي بخش ملي و بين‌الملل جشنواره فيلم فجر مسئولان سازمان سينمايي تصميم گرفتند تا اين جشنواره را از هم مجزا و به دو جشنواره مستقل تبديل كنند. اتفاقي كه با صدور حكم دبيري «جشنواره بين‌المللي فيلم ايران» براي رضا ميركريمي رسماً كليد خورد. حجت‌الله ايوبي در حكم انتصاب كريمي نوشت: جشنواره ملي فيلم فجر، جشن سال‌تحويل سينماي ملي ايران و جشنواره بين‌الملل كه پس از اين رويداد بزرگ برگزار مي‌شود، فرصتي است استثنايي براي تبادل تجربه و انديشه با سينماي جهان و معرفي توليدات سالانه سينماي ايران به دوستداران نگاه ايراني در سينما. اين جشنواره به نام ايران مزين است.
  
حذف فجر و آثار پساتوافق
پسوند نام «فجر» براي جشنواره فيلم كه از همان سال‌هاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي شكل گرفت، نشانه‌اي از پيوند سينما با انقلاب اسلامي بود و برگزاري جشنواره در ايام دهه فجر نيز نمايانگر اين بود كه قرار است جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، جشن سينماي انقلاب باشد. گرچه منتقداني مانند سعيد مستغاثي معتقدند: جشنواره فيلم فجر هيچ نسبتي با فجر انقلاب نداشته است، از اين‌رو برداشتن عنوان فجر شايد بهتر باشد؛ چراكه اين عنوان هيچ ربطي به محتواي آثار ندارد. در واقع ذيل عنوان جشنواره فيلم فجر يك مشت فيلم سياه، نااميد درباره مضاميني چون فقر و دزدي را به نمايش مي‌گذارند و وقتي فيلم نسبتي با جشنواره فيلم فجر ندارد، بهتر است عنوان را برداريم.
اولين دوره جشنواره در سال 61 تنها شامل بخش ملي مي‌شد و از سال 74 بود كه عنوان بين‌الملل به جشنواره اضافه شد و امسال ورود جشنواره فجر به سومين دهه برگزاري بين‌المللي خواهد بود كه سابقه‌اي در خور توجه براي يك جشنواره به شمار مي‌رود. اين جشنواره سال‌ها به عنوان پرچمدار سينماي بعد از انقلاب، ويتريني از توليدات و تحولات سينماي ايران در بعد داخلي و زنده نگه‌دارنده نام سينماي انقلاب اسلامي ايران در سطح بين‌المللي بوده است و حذف ناگهاني اين سابقه در بخش بين‌المللي آن تعجب‌آور بود.
با حذف عنوان «فجر» سابقه 33 ساله اين برند سينمايي حذف مي‌شد. برخي از رسانه‌ها معتقدند اين اقدام در راستاي اقدامات «پساتوافق» باشد مخصوصاً اينكه رئيس سازمان سينمايي درباره شرايط پساتوافق گفته بود: سينماي ايران كه قبلاً تنها از طريق يك پنجره مي‌توانست به دنيا وارد شود، مي‌تواند از در جلويي به دنيا قدم بگذارد.
اما حذف فجر تبعات ديگري داشت، چندين سينماگر در مخالفت با اين موضوع مصاحبه كردند. نمايندگان مجلس نيز واكنش نشان دادند. حميد رسايي، نماينده تهران گفت: حذف نام «فجر» از بخش بين‌الملل جشنواره فجر تنها به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي ارتباط پيدا نمي‌كند، اصلاً چنين چيزي صورت نمي‌گيرد، چراكه برنامه‌هايي كه در دهه فجر تدارك ديده مي‌شود، اختيار برگزاري يا عدم برگزاري آن تنها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست، حالا كه زمان برگزاري بخش بين‌الملل فيلم فجر با تغييراتي مواجه شده است، حذف نام «فجر» از جشنواره بين‌الملل قابل تحمل نيست. لذا شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس به اين مسئله ورود خواهند كرد. حجت‌الاسلام پژمانفر، سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس گفت: نام «فجر» حاكي از رويكرد انقلابي يك رويداد محسوب مي‌شود و مسئولان وزارت ارشاد بايد مانع از از بروز اين اتفاق اخير نامناسب شوند. اكنون با مخالفت صريح وزير ديگر لزومي بر ورود نهاد‌هايي مانند مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيست و مهم‌ترين جشنواره فيلم كشورمان باز هم با همان نام آشناي «فجر» فعاليت خواهد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار