کد خبر: 736226
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به شکل گیری حزب رهروان ولایت، می گوید: فراکسیون مجلس نمی تواند حزب تشکیل دهد ولی حزب می تواند فراکسیون داشته باشد.
نماینده: محمد رضا باهنر "رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری" با اشاره به غیبت علی لاریجانی در سازوکار وحدت اصولگرایان، گفت: فکر می کنم باید با خود آنها صحبت شود اما آقای لاریجانی قطعا جزوء ظرفیت های اصولگرایی است و در آن هیچ تردیدی نیست حتی نقل شد که لاریجانی گفته «جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین مدیریت و دعوت کنند ما حتما شرکت می کنیم» ضمن اینکه لاریجانی خود را جزء جریان اصولگرایی می داند اما به هرحال در درون اصولگرایان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: من همیشه تعبیر کردم"اگر جریان اصولگرایی را یک خط طولی فرض کنیم، یک طرف ممکن است این قدر تند باشند که اگر بگوییم کلاه بیاورید، سر بیاورند، یک طرف خط هم حاضرند در نهایت و بدون هزینه ای اصولگرا باشند و بگویند ما اصلاح طلب نیستیم".

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به خرد جمعی اصولگرایان تاکید کرد و در عین حال با بیان اینکه اختلاف رای و نظر وجود دارد، اظهارداشت: خدا انشاءالله به درجات حضرت آیت الله مهدوی کنی بیفزاید ایشان می گفتند: مقصود ما وحدت فلسفه ای و ایدئولوژی نیست ما می خواهیم یک ائتلاف با هم داشته باشیم.

** همکاری جبهه پیروان با جبهه پایداری

باهنر از این موضع گیری دبیرکل فقید جامعه روحانیت مبارز نتیجه گیری کرد: ممکن است ما در جبهه پیروان خط امام و رهبری با پایداری مقداری اختلاف نظر داشته باشیم، اختلاف نظر سرجا است اما با این حال می توانیم یک سری همکاری با هم داشته باشیم، آقا لاریجانی هم همین طور است.

وی، لاریجانی را شخصیت شناخته شده، فعال و موثر در جریان سیاسی و انتخاباتی معرفی کرد و اظهارداشت: او جزء سرمایه های اصولگرایی است اما اینکه رابطه اصولگرایان با دولت چه می شود، آیا با دولت هماهنگ می شوند یا نمی شود بستگی به رفتار دولت دارد. فرض می کنید یک موقع دولت می خواهد با اصلاح طلبان کار کند و موقع دیگر می خواهد با اصولگرایان کار کند. این بستگی به نحوه رفتارها دارد.

**دولت مسئول اجرایی انتخابات است، نباید در انتخابات فعالیت حزبی کند

دبیرکل جامعه مهندسین در ادامه با تاکید بر اینکه دولت "بما هو دولت" نباید در انتخابات دخالت بکند، افزود: دولت نباید در انتخابات کار حزبی انجام دهد چراکه مسئول اجرای انتخابات بی طرف و سالم است بنابراین دولت به نام دولت اصلا حزب سیاسی نیست.

باهنر می گوید: البته یکسری احزاب، گروه ها و شخصیت هایی در دولت به عنوان فعالان سیاسی که در برخی از احزاب حضور دارند دیده می شوند، هیچ اشکالی هم ندارد. یک رئیس جمهور و وزیر هم می تواند عضو یک حزب باشند اما در فعالیت های حزبی نباید از قدرت دولتی استفاده کنند، فسادهایی است که در بعضی از کشورها اتفاق می افتد می بینیم دولت مستقر می شود و از قدرت دولت برای پیروزی در انتخابات استفاده می کند. این فساد و آفت هایی دموکراسی است و کشورهایی که جلو رفتند به شدت مواظب این حرکات و اقدامات هستند.

وی تاکید کرد: ما نیر همین را می گوییم"دولت می تواند گرایش سیاسی داشته باشد، حتی می تواند نشاءت گرفته از حزب باشد اما به هیچ وجه از قدرت دولت باری حضور در انتخابات نباید استفاده شود".

اصلاح طلبان هنجارشکن اجازه ورود به انتخابات را ندارند/ با اصلاح طلبان معتدل ائتلاف نمی کنیم

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این پرسش که رهروان ولایت بر همگرایی با حامیان دولت تاکید می کنند و آیا اصولگرایان (جبهه پیروان) حاضر می شود همسو با آنها در انتخابات حرکت کند؟ گفت: اینکه شما گفتید دولت، مقصود سیاسیون دولت یا حزب حامی دولت است که ما با آنها چه می کنیم؟ این موضوع بستگی به رفتار آنها دارد. موقعی است که می خواهند با اصلاح طلبان ببندند البته با اصلاح طلبان هنجار شکن هیچ کس حق ندارد ببندد.اصلاح طلبان هنجار شکن اجازه ورود به انتخابات را ندارند اما اصلاح طلبان معتدل، نظام مند و ملتزم به قانون اساسی باید باشند، حتما هم حضور داشته باشند ما از آنها دعوت می کنیم اما رقیب هستند ما نیز رقیب آنها هستیم و با آنان ائتلاف نمی کنیم و نخواهیم کرد.

باهنر با طرح این پرسش"با دولت چه می کنیم"؟ اظهارداشت: باید بگوییم حزب طرفداران دولت چه می کنند، آیا حزب همراه با اصلاح طلبی می شوند یا حزب همراه با اصولگرایی یا جریان سوم راه می اندازند. آن وقت می شود درباره این موضوع صحبت کرد.

وی درپاسخ به این سوال "برخی از اعضای فراکسیون رهروان لاریجانی را چهره اعتدال گرا معرفی می کنند و بر همگرایی او و این فراکسیون با دولت در انتخابات تاکید دارند، گفت: تحلیل هایی است که ارائه می شود. دولت ظرف حزبی تعریف شده ای از خود ندارد باز افرادی در دولت هستند که در برخی از احزاب عضویت دارند مثلا معاون اول رئیس جمهور عضو حزب کارگزاران و یا آقای نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است. قاعدتا از رئیس جمهور هم سوال کنید دولت در اختیار حزب اعتدال و توسعه و یا کارگزاران است می گوید نیست چرا که دولت شخصیت مستقل از احزاب دارد.

** اصولگرایان وحدت می کنند

باهنر درمورد رقابت های انتخاباتی و پیش بینی از ترکیب مجلس دهم، گفت: رقابت در زمان انتخابات همواره وجود دارد اما تفاوت این دوره از انتخابات در این است که اگر اصلاح‌طلبان با قدرت و در چارچوب قانون اساسی حضور پیدا کنند و به وحدت برسند، ما هم ان‌شاءالله وحدت می‌کنیم و رقابت جدی با هم خواهیم داشت.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: ما مدعی هستیم در مواردی که احتیاج به انسجام، کار و پیشرفت است موفق بودیم به همین دلیل است که احتمال آنکه مجلس دهم نیز در اختیار اصولگرایان باشد خیلی بالاست.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در خصوص لاریجانی نیز افزود: احدی در کشور نیست که آقای لاریجانی را اصولگرا نداند. آقای لاریجانی در زمان دولت اصلاحات و مجلس ششم از فعالان و موثر و جدی جریان اصولگرا بود. دو مجلس هم که لاریجانی ریاست آن را برعهده گرفت و خیلی از ما به او رای دادیم مجالس اصولگرا است، مجالسی که بگوییم خط سوم بوده و هستند نیست ضمن اینکه هیچ فعال سیاسی هم آن را نمی پسندد.

باهنر تصریح کرد: این تقسیم هایی که صورت می گیرد ذهنی و رویایی است.


وی همچنین پیرامون شکل گیری حزب یا جبهه رهروان ولایت، گفت:به عنوان آدم باسابقه ای که فعالیت سیاسی و حزبی کردم معتقدم فراکسیون های مجلس مصلحت نیست حزب تشکیل دهند، حزب می تواند در مجلس فراکسیون داشته باشد اما فراکسیون های مجلس شناور هستند.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس هشتم و نهم یک عده فراکسیون تشکیل دادند نام فراکسیون در هر دو دوره رهروان ولایت بود اما دو، سوم اعضاء آن در مجلس نهم عوض شدند.

** فراکسیون رهروان نباید حزب شود

باهنر با بیان اینکه مجلس شناور و دریاچه ای است که مرتب ورودی و خروجی دارد، افزود: حزب نمی تواند این اندازه ورودی و خروجی داشته باشد، البته باید به این نکته اشاره کرد حزب هم در برهه ای ورودی و خروجی دارد بعضی ممکن است از حزب کناره گیری کننده و استعفا دهند اما ورودی و خروجی مجلس خیلی زیاد است. در مجلس آتی تعدادی از نمایندگان موجود رای نمی آورند و تعداد دیگری هم رای می آوردند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بنده از این تئوری نتیجه می گیریم فراکسیون مجلس نمی تواند حزب تشکیل دهد ولی حزب می تواند فراکسیون داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار