کد خبر: 735934
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
گزارش خبرنگار؛
شنیدن جمله پرواز با تاخیر انجام می شود شاید برای تمام کسانی که از هواپیما برای سفر استفاده می کنند یک جمله آشنا و تکراری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار  وجود تاخیر در پروازها توسط انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی به عنوان بخشی از عملیات پروازی پذیرفته شده است و دلایل متعددی چون مشکلات ناشی از آب و هوای مبدا، مقصد یا مسیر و یا ترافیک هوایی و همچنین نقص فنی می‌تواند سبب ایجاد تاخیر شود.

 
تحریم،راهی برای فرار از زیر بار مسئولیت تاخیرها
 
 در صنعت هوانوردی ما عاملی تحت عنوان تحریم هم ذکر می‌شود که در گفتمان مدیران بار بیشتر تاخیرها را به دوش می‌کشد.
 
به نظر می رسد راحت‌‌ترین راه برای فرار از زیر بار مسئولیت تاخیرها اشاره به تحریم‌های غیر‌انسانی در صنعت هوانوردی است اما آیا واقعا بیشتر تاخیرها به این دلیل اتفاق می‌افتد؟ بی‌شک پاسخ مثبت به نوعی ساده‌ انگارانه خواهد بود چرا که عوامل تاثیر‌گذار بر تاخیر پرواز بیش از این است و تحریم‌ یکی از این دلایل است.
 
بی‌تردید از این دست موضوعات کم نیست که ربطی به تحریم ندارد، گم شدن بار مسافر به دلیل مکانیزه نبودن سیستم بار، آماده نبودن باند، پذیرش بیش از حد پرواز در ساعاتی خاص از روز و‌... همه و همه روی پروازها تاثیر دارند و می‌توانند آن‌ها را با تاخیر مواجه کنند.
 
در واقع  آنچه مهم است و نباید فراموش کنیم، این است که بسیاری از مشکلات به نبود مدیریت و هماهنگی در برخی دستورالعمل‌ها برمی‌گردد، چون به طور کلی سیستم حمل و نقل هوایی زنجیره‌ای از همکاری میان گروه‌های مختلف است.
 
در این زمینه به طور کلی می‌توان مشکلات دخیل در تاخیر پروازها را به گروه‌های خدمات فرودگاهی، خود ایرلاین، شرایط جوی و در نهایت مسائل امنیتی مربوط دانست.
 

​نوع جدید تاخیر در انجام پروازها

 

اگر چه تاخیر در پروازها به موضوعی عادی نزد ایرلاین های ایرانی تبدیل شده اما اخیرا با نوعی از تاخیرها مواجه هستیم که تاکنون سابقه نداشته است.

هواپیمای فوکر 100 هواپیمایی ایران ایر قرار بود ساعت 7 و پنج دقیقه صبح تهران را به قصد گرگان ترک کند اما با تاخیر افزون بر دو ساعته مقارن ساعت 9 و 40 دقیقه انجام شد.


برخی مسافران گفتند اگر چه منابع فرودگاهی دلیل تاخیر را ورود دیرهنگام هواپیما از مسیر قبلی به تهران عنوان کردند اما بعد از آن مشخص شد موضوع چیز دیگری بوده است چرا که خلبان از طریق بلندگوی هواپیما ضمن عذرخواهی از مسافران عنوان کرده که به سبب پارک نامناسب دو هواپیمای دیگر، نتوانسته از آشیانه خارج شود.

در نهایت و پس از پیگیری مسوولان فرودگاه و جابجایی این هواپیماها، خلبان فوکر 100 ایران ایر موفق به خروج از آشیانه تهران و پذیرش مسافران به مقصد گرگان می شود.

مسافران این پرواز همچنین گفتند: ایران ایر به عنوان قدیمی ترین شرکت هواپیمایی کشور و یکی از شرکت های معتبر جهانی الگویی از نظم و انضباط برای سایر شرکت ها به شمار می رود و نباید به دلیل پارک نامناسب هواپیماها، مسافران معطل و سرگردان شوند.
 
حقوق مسافران درصورت لغو یا تاخیر پرواز
 
 
مسافرانی که قصد سفرهای هوایی دارند حقوق خود را نمی‌دانند و این بهترین موقعیت را برای شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های هواپیمایی فراهم آورده است.
 
میانگین تاخیرهای پروازی ایران در مسیرهای داخلی و خارجی طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری حدود نیم ساعت است. این در حالی است که مسافرانی که بیش از این مدت در فرودگاه‌ها معطل می‌شوند، طبق عرف بین‌المللی از حقوقی برخوردارند که معمولا در ایران چندان به آن توجه نمی‌شود.
 
در واقع شرکت‌های هواپیمایی به منظور حفظ وجهه و نام ایرلاین خود و همچنین به منظور رقابت با دیگر شرکت‌ها، راهکارهایی برای جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر می‌گیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان آن بستگی دارد.
البته کمیسیون اتحادیه اروپا نیز برای مسافران خطوط هوایی، حقوقی قائل است. بر این اساس مواردی مانند امتناع از مسافرگیری در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخیر در پرواز باید از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکت‌ها همکاری و مساعدت لازم را با مسافران به‌ویژه افراد آسیب پذیرتر داشته باشند.
حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته به شرح زیر است:
۱-  به مسافران بابت لغو پرواز یا تاخیر ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی خسارتی داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند بلیت خود را لغو و بهای آن را به طور کامل دریافت کنند یا با پرواز جایگزین دیگر شرکت هواپیمایی مربوطه سفر کنند.
۲-  در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکت‌های هواپیمایی باید ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو کننده می‌تواند یا با پرواز بعدی همراه شود یا این‌که با لغو پرواز خود، پول بلیت را به طور کامل دریافت کند.
۳-     افراد با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، حق دارند بین ۱۲۵ تا ۶۰۰ یورو غرامت دریافت کنند.
۴-  در صورت لغو پرواز نیز باید همین میزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر این‌که شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد یا این‌که به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند. در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به دلیل شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمی‌شود.
۵-  در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.
۶-  در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود.
۷-   مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.
البته طبق کنوانسیون‌ بین‌المللی ورشو، اگر ایرلاینی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود، مسافر حق دارد به دادگاه شکایت کند و ایرلاین مربوطه مسوول است و باید پاسخگو باشد. این روش پاسخگویی ایرلاین روش قضایی است و چون در دادگاه، شرکت هواپیمایی مسوول تلقی می‌شود، نیازی به اثبات نیست و حق به مسافر داده می‌شود.
اما طبق گزارش‌های مردمی، نحوه رسیدگی و پذیرایی شرکت‌های هواپیمایی کشور در تأخیر‌ات پروازی به مسافران رضایت‌بخش و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی نیست. اغلب مسافران مشمول تاخیر نیز از مراجعه به دادگاه و شکایت از شرکت‌های هواپیمایی انصراف می‌دهند. این در حالی است که مسافران بابت تاخیر بیش از نیم ساعت هواپیما می‌توانند خواستار حقوق قانونی خود از شرکت هواپیمایی مربوطه شوند.
 
با توجه به تمامی این مسائل سوالی در ذهن هر فرد پیش می آید، به چه دلیل مسافران حاضر به پرداخت هزینه زیاد برای سفر با هواپیما هستند؟ آیا این هزینه برای این نیست که سفری با آرامش و در زمانی کوتاه داشته باشند؟
 
شاید این تاخیرها در مدت زمانی طولانی و تنها در مواردی محدود قابل توجیه باشد، اما واقعا این تاخیرها در این موارد گسترده و به دفعات متعدد قابل توجیه است؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟
 
 
انتهای پیام/

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار