کد خبر: 735796
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
23 اثر برگزيده در انتظار بازگشايي درها
در آستانه شروع پنجمين دوره از جشنواره تئاتر شهر کرج هستيم. درهاي سالن اين جشنواره در 12 شهريور سال جاري به روي دوستداران اين هنر بازگشايي مي‌شود. 10 گروه از 73 گروهي که آثار خود را ارائه داده بودند، توانستند به اين دوره از جشنواره راه يابند و اين روزها در تلاشند تا به بهترين نحو ايفاي نقش کنند. با اينکه فراهم بودن امکانات رفاهي و تجهيزات ساختمان تئاتر جزو وظايف مسئولان تئاتر است و گروه‌هاي راه‌يافته نيازمند امکانات استاندارد براي تمرين و اجراي نمايش هستند اما هنوز مسئولان اقدامي در اين جهت نکرده‌اند.
ميترا شهبازي

 در آستانه شروع پنجمين دوره از جشنواره تئاتر شهر کرج هستيم. درهاي سالن اين جشنواره در 12 شهريور سال جاري به روي دوستداران اين هنر بازگشايي مي‌شود. 10 گروه از 73 گروهي که آثار خود را ارائه داده بودند، توانستند به اين دوره از جشنواره راه يابند و اين روزها در تلاشند تا به بهترين نحو ايفاي نقش کنند. با اينکه فراهم بودن امکانات رفاهي و تجهيزات ساختمان تئاتر جزو وظايف مسئولان تئاتر است و گروه‌هاي راه‌يافته نيازمند امکانات استاندارد براي تمرين و اجراي نمايش هستند اما هنوز مسئولان اقدامي در اين جهت نکرده‌اند. مشکلات اين ساختمان آنقدر محسوس و جدي است که مي‌توان به خراب بودن سکوي اصلي تئاتر به عنوان يکي از موارد کوچک آن اشاره کرد. اين درحالي است که فقط چند روز تا افتتاح جشنواره باقي مانده و ظاهرا متوليان قصد تمام‌کردن عملیات مرمت و تعمیر این سکو را هنوز ندارند.

***

* تعمير و مرمت پايان نيافته است

مشکلات ساختمان تئاتر شهر کرج، فقط به سکوي اصلي نمايش ختم نمي‌شود و دامنه وسيعي از آن را در خودجاي مي‌دهد که علاوه بر معضلات اجرایی و محدودیت‌هایی که وجود دارد، کاستي‌هاي فني و سخت‌افزاري نيز به آن دامن زده است. اين نبود شرايط و امکانات لازم، در اين روزهاي پاياني، تمرين را براي دست‌اندرکاران تئاتر سخت و فرسايشي کرده است. البته اين جشنواره هم مي‌آيد و به زودي مي‌رود اما مشکل اصلي اين است که کرج به عنوان يکي از کلان‌ها شهرها و مرکز استان البرز، با توجه به نیاز و اقتضائات یک شهر بزرگ، هنوز نتوانسته سالن تئاتر استانداردي داشته باشد. این فقدان هم در کیفیت اجرای آثار و درجه کیفی تولیدات نمایشی موثر است و تاثیر منفي و مستقیمي بر آن می‌گذارد.

سالن اصلی تئاتر شهر کرج در مجموع ۲ قسمت برای تمرین اين 10 گروه برگزيده دارد. به طور معمول یکی از این فضاها برای اجراي نمایش استفاده مي‌شود، نبود فضا براي تمرين و اجراي نمايش نيز جزو معضلات پيش‌روي اين هنرمندان است.رهام عسگر‌پور يکي از بازیگران تئاتر درباره مشکلاتي که بر سر راه برگزاري اين دوره از جشنواره خودنمايي مي‌کند، مي‌گويد: نبود سیستم تهویه هوا، نور و سیستم‌هاي صوتی و صدابرداری حرفه‌ایی از معضلات تئاتر شهر کرج است و امسال نيز گروه‌هاي برگزيده نتوانستند به خوبي با امکانات موجود، مدت زمان زیادی از سالن‌ها استفاده کنند و به تمرین مستمر بپردازند.

وي با ابراز ناراحتي مشکل ديگر برگزاري اين جشنواره را ظرفیت محدود سالن نمايش مي‌داند و مي‌افزايد: این سالن تنها ۶۰ صندلی دارد که ظرفیت بسیار کمی برای اجراهای عموم؛ مخصوصا برگزاري جشنواره استانی دارد. بنابراين در اين شرايط موجود، گروه‌هاي نمايشي نمي‌توانند آزادانه و آنطور که مي‌خواهند براي فروش بليت اقدام کنند. همين موضوع باعث کاهش رونق اين هنر مي‌شود و زخمي بر دل صاحبان اين هنر باقي مي‌ماند.

* يک دست صدا ندارد، همه نهادها کمک کنند

تئاتر کرج با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌کند و بي‌توجهي و ساکت نشستن کساني که کاري از دستانشان بر‌مي‌آيد، بار سنگيني بر دوش هنرمندان البرزي باقي گذاشته است. همين تعدد مشکلات است که هنرمندان ما را از اين حرفه دور مي‌کند و مانع رونق آن مي‌شود. البته در سايه اين بي‌توجهي‌ها دود اين ماجرا به چشم همه مي‌رود و سو سوي چراغ فرهنگ و هنر کشور را ضعيف‌تر مي‌کند.رییس اداره ارشاد کرج به عنوان يکي از مسئولان فرهنگي استان البرز مي‌گويد: پلاتوهای اصلی تئاتر شهر در حال تعمير است و با تهیه لزومات آن به‌ زودي آماده بهره‌برداری دوباره مي‌شود.

مهدی ابدالی با اشاره به شرايط زيرساخت‌هاي سالن تئاتر به عنوان مشکل اصلي اين ساختمان ادامه ‌مي‌دهد: براي برطرف کردن مشکلات فعلي اين مجموعه و افزايش تعداد سالن‌هاي تئاتر براي رونق اين هنر در شهر کرج لازم است، نهادهاي ديگري چون استانداری و شهرداری هم همکاري‌هاي لازم را با اداره ‌ارشاد به عمل‌ بياورند. چرا که اين اداره به ‌تنهايي نمي‌تواند کيفيت تئاتر استان را بالا ببرند و يک دست صدا ندارد. البته در حال حاضر مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برای رفع مشکلات و نیازها وارد عمل شده و بخشی از چاره کار را ورود بخش خصوصی می‌داند.

وی همچنين با اشاره به نقش پررنگ مردم در ارتقا اين هنر در استان البرز مي‌گويد: برای رفع معضلات، آسیب‌ها و نیازهای تئاتر کرج ما به همت همشهریان کرجی احتياج داريم. مردم خود مي‌توانند با حاضر شدن در سالن‌هاي تئاتر از گروه‌هاي نمايشي حمايت کنند و دل اين هنرمندان را با استقبال خود گرم کنند. همين امر بيش از هر اقدامي مي‌تواند اثر گذار باشد. تا مردم نباشند و حضور پر رنگ در چنين برنامه‌هايي را نداشته باشند نمي‌توان ازهيچ نهاد يا سازماني انتظار حمايت داشت. روایت کمبودها و عدم وجود برخی از زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در البرز هم داستان جدیدی نیست. بنابراين با استقبال مردم از اين هنر است که مي‌توانيم دست کمک به سوي مسئولان بلند کنيم. تا خودمان نخواهيم و حمايت نکنيم نمي‌توانيم از متوليان هم انتظاري داشته باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار