کد خبر: 735553
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
وضعیت سینماهای استان بحراني است
سينما از جمله اماکن فرهنگي تفريحي است که در اکثر شهرها جزو مهمترين مراکز تفريحي خانواده ها محسوب مي شود و بسياري از شهرهاي کشور از اين امکانات برخوردارند. این در حالی است که اردبیل به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران با وجود وسعت و جمعیتی بالغ بر 600هزار نفر یک سینمای استاندارد و مناسب ندارد.
فرزانه فريدوني

 زمانی این استان 7سینمای فعال داشته است اما عدم رسیدگی به این سالن‌ها، فرسودگی و تخريب امكانات باعث شده اين اماکن رونق خود را از دست بدهند. نه جوانان و نه افراد میانسال رغبتی برای استفاده از سالن‌های سینماهای اردبیل ندارند و این مسئله، كسب درآمد صاحبان سینماها را دچار مشکل کرده است. از یک طرف عدم درآمد کافی و از طرف دیگر بی‌میلی براي رفتن به سینما سبب شده تا سينماداران براي تغيير در اين وضعيت تلاش نكنند و مسئولان استانی نیز نسبت به این موضوع مهم بی‌تفاوت باشند.

****
 
وضعیت سینماهای اردبیل

سال‌هاي نه چندان دور در استان اردبيل 7 سينماي استاندار وجود داشت كه مردم شهرهاي مختلف استان از آنها استفاده مي كردند. سينما سهیلا يكي از آنها بود كه تخریب و جای آن پاساژ تجاری ملل احداث شد. سینماي مغان هم پس از تخريب به فرهنگسرا تبديل شد و سینما لاله اين شهر هم با تغيير کاربري به خوابگاه تبديل شد و بعد هم بلاتکليف باقي ماند. يكي ديگر از سينماهاي اردبيل، حافظ بود كه این مجتمع سال 1380 با وام و تسهیلات دولتی ساخته شد، در حال حاضر با وجود امكانات مناسب تبديل به تالار پذيرايي شده است و تابلوي «تالارحافظ» بر روي ساختمان نصب شده و اثري از نام سينما ديده نمي‌شود.

سینما ایران قدیمی ترین سینمای استان است كه از نظر معماری سینما، زماني بهترین سینمای شهر بود، اين سينما چند سال قبل برای بازسازی مجدد، مدتي کوتاه تعطیل شد اما به دليل اختلاف نظر ميان مالك و مسئولان استان از آن زمان تاكنون به همان شكل به حال خود رها شده است.

تنها سينماي فعال در ساير شهرستان‌هاي اردبيل سينما انقلاب پارس آباد است و دو سينماي فعال مركز استان هم انقلاب و قدس هستند وبيش از نيم قرن از تاسيس سينما انقلاب مي گذرد و فقط نام سينما را يدك مي‌كشد. علاوه بر اينكه عمر مفید ساختمان آن به سر آمده، از نظر وضعيت صندلي ها، تجهيزات فرسوده و امكانات رفاهي در شرايط بسيار بدي قرار دارد. سینما قدس دیگر سینمای فعال مرکز استان است که امسال پنجاه ساله مي‌شود و مي توان از روکش صندلی‌هایش عمر اين سينما را تخمين زد.

بی‌توجهی مسئولان

در چند سال اخير وضعيت اسفناك سينماهاي اردببل به جايي رسيده كه صداي مردم، مسئولان هنري و اهالي فرهنگ درآمده و از نبود امكانات ابتدايي و شرايط نامطلوب سالن‌هاي سينما شكوه دارند. در سال 89 معاون امور سينمايي كشور از سينماهاي اين استان بازديد كرد و در جريان وضعيت سينما ايران، انقلاب و قدس اردبيل قرار گرفت. جواد شمقدري پس ازآن، دستوراتي در خصوص بهبود سالن‌هاي سينماهاي اردبيل صادر كرد. اما وضعيت چندان تغيير نكرد و در سال 90 نيز مدیرعامل توسعه سینمایی حوزه هنری پس از بازدید از وضعیت سینماهای استان اردبیل اعلام كرد: وضعیت موجود سینماهای اردبیل اسفناک و نامطلوب است.

حسین جهان‌بیگلری گفت: سالن‌های سینما در اردبیل می‌تواند مرکزی برای فعالیت هنرمندان فیلمساز و محلی برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها باشد اما وضعيت فعلي كمي نااميدكننده است كه بايد براي حفظ شأن و جايگاه هنرمندان و هنر اردبيل اقدامي اساسي انجام شود.

چهار سال از وعده مسئولان مختلف استان و تصميم گيري درمورد وضعيت سينماهاي اين شهر مي‌گذرد اما هنوز اقدامي جدي براي برطرف شدن اين مشكلات انجام نشده است. در آخرين صحبت‌ها، مسئول سمعی بصری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اعلام كرد: تقاضای تجهیز و توسعه سینماهای این استان در دست بررسی است. غریب منوچهری افزود: سینماهای فعال بايد به سیستم پخش دیجیتالی تجهیز شوند و يكي از برنامه‌هاي در دست اقدام براي توسعه سینماها، تعویض صندلی‌های فرسوده سه سینمای فعال استان با مشارکت موسسه سینما شهر خواهند بود.

حال ناخوش سینما قدس

يكي از دو سينماي فعال اردبيل، قدس است كه به صورت خصوصي اداره مي‌شود. به گفته مسئول اين سينما، سينما قدس هم شرايط بسيار نامطلوبي دارد و با فروش روزي دو تا سه بليط هزينه تعمير، تعويض و بازسازي ساختمان موجود امكان پذير نخواهد بود. در اين سال‌ها براي رسيدگي به اين وضعيت نامه‌نگاري‌هايي انجام شد اما جوابي قانع كننده‌اي دريافت نكردند.

ابی زاده گفت: دی ماه سال ۱۳۸۹ موافقت تجهیز سخت افزاری سینما جلب شد و در این نامه ما جهت تعویض ۵۰۰ صندلی، کف سازی مجدد، تعویض پرده اکران، نصب سیستم صوتی آنالوگ، تعمیر سالن انتظار، بازسازی اساسی سرویس بهداشتی، ساخت نمازخانه، طراحی و ساخت پرده مخمل جدید و بازسازی پله ورودی در خواستی طرح کردیم تا بررسی شود اما نامه نگاري‌ها چند سالي است ادامه دارد. مسئول سمعی و بصری ارشاد اسلامی اردبيل گفت: قبول دارم و این درخواست طرح شده است اما مشکل اصلی تامین آورده مالي اولیه توسط مالک است و مالک باید در اين زمينه انعطاف بیشتری داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار