پروژه کمربندي گرگان از آن دست طرح هايي است که به عنوان يکي از مطالبات ساکنان اين استان، در پنج سال متوالي به عنوان پروژه آماده بهره برداري در هفته دولت قرار گرفت اما عملا خبري از انجام عمليات اجرايي نبود چه برسد به افتتاح! بالاخره امسال مسئولان خودشان هم از وعده و وعيد مکرر خسته شدند و با حذف کامل نام اين کمربندي از ليست پروژه هاي هفته دولتي امسال، خيال خودشان و اهالي گرگان را راحت کردند.
*******
شش سال گذشت و خبري نشد
سال 88 کلنگ کمربندي نيمه کاره گرگان به زمين زده شد و قرار بود قبل از اتمام عمردولت دهم به بهره برداري برسد تا با کاستن از آمار مرگ و مير حوادث جاده اي، نام "جاده مرگ" را از پيشاني اين مسير پرتردد پاک کند. به بهره برداري رسيدن اين کمربندي که جزو مطالبات اصلي مردم شهر گرگان و مناطق همجوار بود در اولويت کار مسئولان استان قرار گرفت. اما خيلي زودتر از چيزي که مردم انتظار داشتند از تب و تاب افتاد و پس از گذشت يک سال، کارگاه ساخت اين کمربندي به دلايل نامشخص تعطيل شد. حتي جا گرفتن اين پروژه در صف طرح هاي مهر ماندگار هم نتوانست نقشي در تسريع در
عمليات اجرايي آن داشته باشد. اين طرح در دو فاز 10 کيلومتري طراحي شده بود و وزارت راه و شهرسازي هم متعهد شده بود تا 10 کيلومتر فاز اول را در کمتر از 12 ماه به بهره برداري برساند و 12 ماه بعد را هم صرف ساخت مابقي مسير کند. اما خيلي زود اين تعهدات فراموش شد. ناگفته نماند از
همان سال 88 همزمان با فرا رسيدن هفته دولت اخباري هر چند کذب از افتتاح فاز اول پروژه به گوش مي رسيد اما پس از اتمام مناسبت مذکور همه چيز به فراموشي سپرده مي شد تا اينکه بالاخره امسال مسئولان استان خيال همه را راحت کردند و نام اين پروژه را از ليست "آماده افتتاح ها" حذف کردند.
وعده معاون وزير هم روي زمين ماند
بالاخره سه ماه پيش معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرد: با توجه به اعتبارات اختصاص یافته و پیشرفت صورت گرفته، مرحله نخست کمربندی جدید گرگان تا ۲ ماه آینده به بهرهبرداری میرسد! علي نورزاد با بيان اينکه امسال 700 میلیارد ریال
اعتبار برای تکمیل این کمربندی و بزرگراه اختصاص یافته گفت: کمربندی جدید شهر گرگان در 2 فاز در حال اجراست که فاز نخست آن به طول 10 کیلومتر پیشرفت مناسبی داشته و امیدواریم فاز نخست را تا 2 ماه آینده با رعایت همه استانداردها به بهرهبرداری برسانیم. بنا به گفته اين مسئول مطالعات 10 کیلومتر فاز دوم این کمربندی تا اتصال به محور اصلی گرگان به بهشهر نیز در حال اجرا بوده و عملیات اجرایی آن هم قرار است تا پایان امسال آغاز شود! اين در حالي است که از زمان بازديد نورزاد از عمليات اجرايي اين پروژه پيشرفت چشمگيري در اجراي آن حاصل نشده است. سه ماه از زمان وعده معاون وزير راه و شهرسازي گذشته و بنا به اظهارات شاهدان نه تنها فاز اول اين پروژه در چند ماه آينده
قابل افتاح نخواهد بود بلکه فاز دوم هم همچنان دست نخورده باقي مانده است. ناگفته نماند که در اين شش سال روز به روز به تعداد واحدهاي مسکوني واقع در شهرک هاي مختلف در حاشيه کمربندی قدیم گرگان افزوده شدن و اين مسير را به جاده ايي پرتردد و ناایمن تر از گذشته تبديل کرده است، علاوه بر اين گرگان تنها مرکز استان کشور است که از داشتن کنارگذر ایمن و مناسب برای تردد محروم مانده و آمار قربانيان حوادث ترافیکی در اين شهر در جايگاه بالايي قرار گرفته است. ضمن اينکه تردد خودروهای سنگین از داخل شهر هم به تاسیسات زیر بنایی مثل آسفالت، شبکه و معابر خسارت مالي فراواني وارد کرده است.
اراده از منابع مالي ضعيف تر است !
در حالي که مسئولان اين استان هم ،چون ديگرمسئولان، هنوز به بهانه نخ نماي بي اعتباري چسبيده اند و کمبود بودجه را مانعي براي تحقق فعاليت هاي موظفي شان مي دانند اما گزارشات و اخبار منتشر شده از سوي خود آنها نشان مي دهد که حتي در صورت تزريق اعتبار هم ميزان پيشرفت پروژه با مبالغ هزينه شده تناسبي ندارد. از سال 89 هر سال مبالغي به اين پروژه اختصاص يافته که مي توانست تا حدي عمليات اجرايي آن را به جلو پيش ببرد اما تعطيلي گاه به گاه کارگاه هاي ساخت، نشان مي دهد آنچه که مانع به بهره برداري رساندن اين پروژه مي شود تنها کمبود مالي نيست و نقش نبود مديريت صحيح و اراده اي براي پيش برد کار بيش از بهانه هميشگي به چشم مي خورد.