کد خبر: 735429
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
در اولين نشست شوراي حكام بعد از توافق
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اولين جلسه شوراي حكام آژانس بعد از توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 گفته كه ايران در توافق هسته‌اي خود با 1+5، تعهداتي فراتر از پروتكل الحاقي داده است.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اولين جلسه شوراي حكام آژانس بعد از توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 گفته كه ايران در توافق هسته‌اي خود با 1+5، تعهداتي فراتر از پروتكل الحاقي داده است.
اولين نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بعد از دستيابي ايران و 1+5 به «برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)» از ديروز شروع شد. يوكيو آمانو در سخنان مقدماتي خود در اين نشست گفت كه يك فرصت تاريخي براي حل موضوع هسته‌اي ايران فراهم شده و ابراز اميدواري كرد كه از اين فرصت بهترين استفاده شود. آمانو همچنين گفته كه ايران طبق توافق برجام، پروتكل الحاقي را اجرا خواهد كرد و تأكيد كرده كه در اين خصوص خوشبين است. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد: « ايران موافقت كرده است به تعهدات مربوط به برنامه‌هاي هسته‌اي خود به عنوان اقدامات شفاف شناخته شده عمل كند. اين اقدامات شامل افزايش دسترسي بازرسان آژانس به معادن اورانيوم و كارخانه‌هاي توليد، كنترل و نظارت مستمر بر توليد سانتريفيوژ و ذخيره‌سازي است.» به گفته آمانو، ايران در توافق هسته‌اي با 1+5 تعهداتي را نيز فراتر از موافقتنامه جامع پادمان ايران و پروتكل الحاقي داده است كه به آژانس كمك مي‌كند درك بهتري نسبت به برنامه‌هاي صلح آميز ايران داشته باشد.

140 ميليون يورو براي اجراي كامل برجام
آمانو همچنين در سخنراني خود گفته كه آژانس براي اجراي برجام سالانه به بودجه بيشتري از بودجه كنوني نياز دارد كه به گفته او، اين مبلغ 9 ميليون و 200 هزار يورو است: « اين مبلغ شامل 3 ميليون يورو براي اجراي پروتكل الحاقي و 6 ميليون و 200 هزار يورو براي بازرسان آژانس است كه نظارت بر برنامه‌هاي ايران را بر عهده دارند.» ديروز آسوشيتدپرس هم سندي محرمانه را فاش كرد كه به گفته اين خبرگزاري نشان مي‌دهد آژانس براي نظارت بر اجراي برجام، سالانه حدود 2/9 ميليون يورو و در مجموع 140 ميليون يورو نياز دارد. همزمان، رويترز از قول مقام‌هاي آژانس بين‌المللي نقل كرده كه براي تأمين هزينه‌هاي طرح ايران به بودجه فوري ماهانه 800 هزار يورو نياز دارد. يك ديپلمات عضو شوراي حكام روز دوشنبه در اين باره گفته كه امريكا، فرانسه، بريتانيا و آلمان – چهار قدرت غرب از شش كشور طرف مذاكره با ايران –در حال حاضر برخي از هزينه‌هاي آژانس را پذيرفته‌اند و ژاپن، فنلاند، استراليا، كانادا، نيوزيلند و هلند نيز در اين زمينه مشاركت دارند. هنوز ساعتي از انتشار اين گزارش‌ها و اظهار نظر آمانو نگذشته بود كه نماينده امريكا در آژانس تأكيد كرد كه امريكا به همكاري با تمام اعضاي آژانس متعهد است تا اطمينان حاصل كند كه آژانس منابع كافي براي راستي آزمايي برنامه هسته‌اي ايران تحت توافق به عمل آمده در وين را در اختيار داشته باشد.
  
نقشه راه استاندارد است
مديركل آژانس در بخش ديگري از سخنان خود نيز به توافق محرمانه بين ايران و آژانس اشاره كرد كه طي روز‌هاي اخير و به خصوص بعد از گزارش آسوشيتدپرس، مناقشه برانگيز شده است. آسوشيتدپرس گفته كه طبق اين توافق محرمانه، نمونه برداري از سايت پارچين به كارشناسان ايراني محول شده ولي آمانو مي‌گويد ساز و كارهايي كه با ايران براساس نقشه راه بررسي شده، مطابق با فعاليت‌هاي پادماني آژانس بوده و استانداردهاي آژانس را به هيچ وجه زير سؤال نبرده است. جاش ارنست سخنگوي كاخ سفيد هم روز دوشنبه تأكيد كرد آژانس هيچ امتيازي به ايران نداده است كه تضمين‌ها يا استانداردهاي آن را تضعيف كند. ارنست همچنين گفته كه واقعيت اين است كه ترتيبات بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خوب و هماهنگ با اقدامات آژانس از مدت‌ها پيش (تاكنون) است. ارنست مي‌گويد كه سند ادعايي توافق ايران و آژانس كه آسوشيتدپرس ادعاي دست يافتن به آن را كرده، متن نهايي اين توافق نيست. آمانو همچنين در نشست ديروز شوراي حكام گفت كه تا 15 اكتبر (23 مهر) اقدامات مربوط به نقشه راه بين ايران و آژانس (توافق محرمانه) كامل شده و آژانس نيز ارزيابي خود را در تاريخ ۱۵ دسامبر(24 آذر) اعلام خواهد كرد.
   
افزايش احتمال تأييد برجام در كنگره
با پيوستن «هري ريد» رهبر اقليت سنا به موافقان توافق هسته‌اي با ايران، احتمال تصويب اين توافق در كنگره به شكل قابل توجهي افزايش پيدا كرد. به نوشته نشريه پوليتيكو اوباما روز دوشنبه پس از بازگشت از تعطيلات دو هفته‌اي خود با اشاره به حمايت هري ريد گفت: من از وي به دليل بيانيه اخيرش در حمايت از توافق هسته‌اي تشكر مي‌كنم. اين توافق يك دستاورد ديپلماتيك تاريخي و بهترين دستاورد در عرصه سياست خارجي امريكاست. اوباما گفته افرادي هستند كه در خصوص توافق هسته‌اي در كنار وي قرار دارند اما افراد ديوانه‌اي هم وجود دارند. سخنگوي كاخ سفيد گفت كه تحرك مهمي در مجلس سناي امريكا در حمايت از توافق هسته‌اي با ايران ايجاد شده است. روز دوشنبه «دبي استبناو»سناتور دموكرات ايالت ميشيگان نيز حمايت خود را از توافق هسته‌اي اعلام كرد و به اين ترتيب شمار سناتورهاي موافق توافق به 28 نفر رسيد. شبكه تلويزيوني فرانس 24 با انتشار گزارشي پيش‌بيني كرد به احتمال زياد، باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا بدون نياز به استفاده از حق وتوي خود، برنده رويارويي هسته‎اي با كنگره خواهد شد. محمد جواد ظريف وزير امور خارجه هم در يك گفت‌وگوي راديويي گفته كه معتقد است مخالفت‌ها با توافق هسته‌اي در امريكا در حد شكستن وتوي اوباما نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علیرضا
|
-
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
0
سلام.بازهم حاشا کنیداقای امانو که ازخودتان است.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
واقعیت برجام "اگر امروز بیان نشود"
مطمئن باشید فردا روز "هنگام اجرای
برنامه فاش خواهد شد.دولتمندان
چگونه می خواهند جوابگوی ناگفتنه های خود در برجام در مقابل ملت باشند
.محتوای برجام همان ست"که امریکائی ها و اژانس می گوید.انها نمی خواهند در زمان اجرا دچار مشکلات ناگفته های برجام در ایران باشند"و خود را دچار
خصومت های جدیدی در مقابل ملت
ایران دراورند.نظر انها طبق ضرب المثل ما
"که گویند"دعوای اول بهتر از صلح اخر
ست.
ابوالفضل حکیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
0
"فراتر" از پروتکل الحاقی!!! فقط یک مورد از ده ها عبور از خطوط قرمز. آفرین (آفرین) " آفرین" به شما آقای ظریف کارت حرف نداره. خسته نباشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار