کد خبر: 735396
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
دولت هيچ برنامه‌اي براي مقابله با مسببان آتش‌سوزي جنگل‌ها ندارد
ديگر چيزي نمانده تا به يمن وجود برخي از بي‌كفايتي‌ها، سايه جنگل براي هميشه از سر مردم ما كم شود. ديگر رسانه‌ها از رو رفته‌اند از بس خبرها و گزارش‌ها و نقدونظر‌ها را منتشر كرده‌اند...
علي خدايي بيجاري
ديگر چيزي نمانده تا به يمن وجود برخي از بي‌كفايتي‌ها، سايه جنگل براي هميشه از سر مردم ما كم شود. ديگر رسانه‌ها از رو رفته‌اند از بس خبرها و گزارش‌ها و نقدونظر‌ها را منتشر كرده‌اند! از اين پس بايد در رسانه‌ها نوشت كه در هر يك از جنگل‌هاي چهار‌محال مملكت، چند وجب مرتع و چند دانه درخت مانده‌اند، در مقابل اين فوج عظيم كه لشكريان حرص و طمع و كينه‌اند‌! به راستي چرا اين آتش كينه، هر دم زبانه مي‌گيرد و شعله مي‌گستراند؟ چرا اين بلاي خانمانسوز در يكي دو سال اخير آنقدر قد كشيده؟ و عجيب‌تر اينكه مسئولان و متوليان كشور، فارغ ازگسترش اين فاجعه، هر يك سوداي «خدمت» به سر دارند و در اين رهگذر سوداگران به خدمت جنگل‌هاي مملكت مي‌رسند!
در 15روز پاياني ماه مرداد، تقريباً 15 مورد آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور به وقوع پيوسته كه به جهت پرهيز از اطاله كلام از ذكر موارد مي‌گذريم. با اين حال در مورد انگيزه‌هاي غير‌انساني و غير‌اخلاقي و انگيزش‌هايي كه از سر زياده‌خواهي و ويژه‌خواري عده‌اي رقم مي‌خورد و منتج به خاكستر شدن ثروت ملي و مواهب طبيعي ما مي‌شود، به كرات و دفعات نوشته‌ايم و از آنجايي كه متوليان امر پنبه غفلت در گوش كرده‌اند، نتيجه‌اي حاصل نشده است.
اما از آنجايي كه روش مقابله و مواجهه برخي از مسئولان با چنين فجايعي (كه بايد از منظر امنيتي به آن نگريست)، به مانند پاسباني است كه حين انجام وظيفه، چشم خود را بر حادث شدن جرم مي‌بندد، اين گمان به ذهن متبادر مي‌شود كه حكماً رازي در پس پرده است كه موجب رقم خوردن حريق‌هاي سريالي مي‌شود كه از هر حيث با عقل سليم ناسازگار است. چراكه در اين ميان هر اداره و هر مسئولي كه در رابطه با صيانت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع شرح وظيفه دارد، توپ را به زمين ديگران مي‌اندازد و خود را با سفسطه‌ورزي از هر اتهامي مبرا مي‌كند. اما به راستي چرا؟
 
شايد علت آتش سوزي‌ها لجبازي با مسئولان باشد
در پي يافتن پاسخي براي اين چرايي، با يكي از فعالان محيط‌زيست كه در دولت فعلي مسئوليت دارد به شور نشستيم. وي كه اصرار داشت نامي از او فاش نشود، با بيان اينكه حجم آتش‌سوزي‌ها در دولت يازدهم بسيار معنا‌دار شده، به «جوان» گفت كه براساس آماري كه در همين دولت گرفته شده، حجم آتش‌سوزي جنگل‌ها در مناطق مختلف كشور در ماه‌هاي آخر سال گذشته نسبت به سال 92 و قبل از آن، افزايشي 50 درصدي داشته است كه اين رقم در سال جديد و به خصوص در يكي دو ماهه اخير بسيار بيشتر شده است و از آنجايي كه آمار مستندي در دست نيست، از ذكر عدد مي‌گذرم.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اگر مردم نبودند آتش نفس جنگل‌ها را مي‌بريد، گفت كه تنها 8درصد از كل مساحت كشور ما را جنگل فرا گرفته و اين رقم، رقم ناچيزي است در حالي كه آمار دقيقي در دست نيست كه مشخصاً بگويد كه از اين 8 درصد چقدر جنگل براي ما باقي مانده است.  وي در ادامه عنوان مي‌كند: آنچه كه هر فرد آگاهي را عصبي مي‌كند، اين است كه در ميان دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي هيچ همتي دال بر مقابله با مسببان آتش‌سوزي‌ها ديده نمي‌شود و مردم در اين زمينه به‌صورت خود‌جوش همكاري مي‌كنند. جالب اينجاست كه بسياري از مسئولان ما نمي‌دانند كه تغيير آب و هوايي كه هم اكنون در برخي از نقاط كشور مشاهده مي‌شود، درست به خاطر نابودي عرصه‌هاي طبيعي، به ويژه جنگل‌هاست، مثلاً بخش مهمي از بحران آب به خاطر نابودي جنگل‌هاست. بحث فراگيري گرد و غبار در غرب كشور، به خاطر تضعيف شدن و به تحليل رفتن جنگل‌هاي زاگرس است. طبيعي است كه وقتي در چند سال گذشته رقمي بيش از يك ميليون هكتار از جنگل‌هاي زاگرس نابود شود، چنين چالش‌هاي زيست‌محيطي هم پديد مي‌آيد.  اين فعال محيط زيست در پايان مي‌گويد كه با توجه به اينكه بيش از 90درصد دلايل آتش‌سوزي را انسان‌محور و عمدي گزارش كرده‌اند، اين گمان به وجود مي‌آيد كه شايد عده‌اي دارند به اين وسيله مخالفت خود را با سياست‌هاي مقامات سازمان محيط‌زيست يا سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام مي‌كنند. به هر حال بايد تمام اين موارد از طريق قضايي پيگيري و رمز گشايي شوند تا هرچه زودتر جلوي زيان‌هاي بيشتر را بگيريم.  با اين حال بايد كميته‌اي متشكل از دو سازمان محيط‌زيست و جنگل‌ها و مراتع و  مجلس شوراي اسلامي، وزارت كشور، نيروي انتظامي، سپاه و دستگاه قضا، به مسئله بغرنج حريق معنادار جنگل‌ها ورود پيدا كنند و با هم‌افزايي توان و قدرت اين دستگاه‌ها يك بار براي هميشه در مقابل سوداگراني كه مسبب حريق جنگل‌ها هستند، قد علم كنند‌! ان‌شاءالله
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
فراموش کردید بنویسیدکه به علت بی کفایتی ..هوا امسال نیز خیلی گرم بود
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
ناشناس محترم"به علت بی کفایتی
سرمایه های کشور دود می شوند.چرا؟
که برای مسئولیت هرکاری تخصص وبینش لازم "در اجرای کار لازم ست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
0
دولت نهم و دهم ، رفیق نارفیق کجا بودی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
دردولت نهم ودهم کل کشور دچار سوختگی صد درصد شد!!!!!!
سیدحسن غروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
خانم ابتکاربجای پرداختن به مسائل سیاسی وغیرمسئولانه وفرافکنی وایراد سخنان تفرقه انگیزودشمن شادکن وهمراهی وهمزبانی با احزاب وجناحای معلوم الحال وفتنگران بفکر حل مشگلات ومسائل زیست محیطی ازجمله ریزگردها که به تهران هم رسید وجلوگیری ازاتش سوزی جنگلهای کشور که سرمایهای خدادادی است باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
جنگل ها را به آتش می کشانند تا به بهانه مشکلات محیط زیستی درها را به روی کدخدا و روباه پیر بازگشایی نمایند و وادادگی هاشان را توجیه نمایند !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار