کد خبر: 735103
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
معاون وزير امور خارجه با بيان اينكه اكثر دلواپسي‌هاي اظهارشده از سر دلسوزي است، گفت: وظيفه ما پاسخگويي است.
سيدعباس عراقچي روز گذشته در نشست علمي «مذاكرات هسته‌اي و علوم سياسي در ايران» كه در دانشكده مديريت و حسابداري دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، با اشاره به برخي انتقادها كه وارد حيطه لجاجت شده است، افزود: اگر ما در مذاكرات هسته‌اي كار بزرگي انجام داده‌ايم با اتكا به بزرگي ملت ايران بود و صرفاً قدرت آنها را نقد كرديم.
عراقچي گفت: همچنين موفقيت در مذاكرات به دليل حمايت مردم، رهبري هوشمندانه مقام معظم رهبري و مديريت رئيس‌جمهور بود. عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته‌اي كشورمان تصريح كرد: اگر به دستاوردهاي برجام به صورت كلان نگاه شود خيلي احتياج به دفاع كردن ندارد و اگر اهداف طرف مقابل و اهداف خودمان را بررسي كنيم باز هم برجام گويا است. وي با بيان اينكه ما بايد دنبال فرصت‌هاي ايجاد شده باشيم و از آن استفاده كنيم، گفت: يكي از بركات برجام رشد و بلوغ سياسي جامعه است، به طوري كه مهم‌ترين مسئله كشور وسط گذاشته شده و موافقان و مخالفان در مورد آن صحبت مي‌كنند. عراقچي تأكيد كرد: اكثر نقدهاي صورت گرفته مخالفان از سر حسن نيت براي دفاع از منافع ملي است.
عضو تيم مذاكره كننده هسته‌اي تصريح كرد: البته برخي از مخالفت‌ها رنگ و بوي ديگري دارد و طوري حرف مي‌زنند كه طرف مقابل از آن سوءاستفاده مي‌كند. وي در ادامه به مزاح گفت: من در هر جلسه‌اي كه حضور پيدا مي‌كنم بعد از آنكه از تيم هسته‌اي تشكر مي‌شود انتظار دارم انتقادها شروع شود ولي در جلسه امروز انتقاد صورت نگرفت ولي از شما مي‌خواهم انتقاد كنيد تا من بتوانم حرف بزنم!
عراقچي گفت: برخي‌ها قطعنامه 1929 را بر قطعنامه 2231 ترجيح مي‌دهند و اين خيلي جالب است يا مي‌گويند قطعنامه 1929 غني‌سازي ما را به رسميت شناخته بود! وقتي مي‌پرسيم چگونه ؟ مي‌گويند چون گفته است غني‌سازي ايران تعليق شود پس به رسميت شناخته و سپس خواستار تعليق شده است! اين چه طرز سخن گفتن است. وي ادامه داد: برخي مواقع متن برجام از سوي كساني كه ادعا مي‌كنند آن را خوانده‌اند نيز خوانده نشده است و ادعا مي‌كنند قرار است مواد غني شده به زباله تبديل شود. معاون وزير امور خارجه تصريح كرد: ما قبول كرديم مواد غني شده كه مي‌تواند براي مقاصد ديگري استفاده شود به سوخت تبديل يا فروخته شود يا وارد بازار بين‌المللي كنيم يا خودمان آن را تبديل كنيم و اين جاي تعجب ندارد. وي گفت:‌اگر متن برجام خوانده شود واضح است كه تحقيق و توسعه در صنعت هسته‌اي ادامه دارد چراكه بخشي از صنعت هسته‌اي مربوط به غني‌سازي است و ماشين هايIR4، IR5، IR8 در بحث تحقيق و توسعه قرار دارد. عضو تيم مذاكره كننده تأكيد كرد: برنامه ما اين است اگر ماشينIR6ياIR8 هر كدام كامل شد ماشين ملي شود آيا اين خلاف تحقيق و توسعه و خلاف قانون اساسي است.
عراقچي در ادامه به موضوع اراك اشاره كرد و گفت: عده‌اي مدعي هستند دانشمند هسته‌اي بوده و مي‌گويند اراك توافق شده در برجام، آب سنگين نيست در حالي كه در متن نوشته شده برجام، اراك آب سنگين است و امريكايي‌ها و دانشمندان ما هم مي‌گويند اراك آب سنگين است و حتي ما نظرات دانشمندان خودمان را پرسيديم و در مذاكرات آن را رعايت كرديم. وي در بخش ديگري از سخنان خود به يكي از موضوعات برجام يعني بتن‌ريزي اراك اشاره كرد و افزود: بتن، شاهكار تبليغاتي امريكايي هاست كه بر فضاي ما نيز حاكم شده است. معاون وزير امور خارجه تأكيد كرد: اراك يك بازي صد در صد باخت براي امريكا و صد در صد برد براي ما است.
عراقچي افزود: امريكايي‌ها علناً گفته بودند ما به ايران آب سنگين نخواهيم داد و در دو سال اخير فشار آوردند ولي الان خودشان هم در مورد آب سنگين ايران صحبت مي‌كنند. وي گفت: قرار است قلب رآكتور اراك جايگزين شود و قلب خارج شده به هيچ دردي نمي‌خورد بلكه قرار است قلب جديد و مدرن ساخته شود.
 عراقچي ادامه داد: قلب رآكتور اراك 10 كيلوگرم پلوتونيوم توليد مي‌كند لذا گفتند وقتي آن را خارج كرديد يا قطعه قطعه كنيد يا منفذهاي آن را با بتن پر كنيد تا معلوم شود قابل استفاده نيست لذا مسئولان سازمان انرژي اتمي پذيرفتند بتن‌ريزي بهتر است چون شكل ظاهري آن حفظ مي‌شود و مي‌توانيم در موزه قرار دهيم. وي با انتقاد از اينكه بتن‌ريزي در قلب رآكتور اراك به خاطر تبليغات به موضوع روز ايران تبديل شده است، گفت: متأسفانه امريكايي‌ها بازي صد درصد باخت را در فضاي رواني برعكس كردند.
عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در پايان افزود: مخالفت‌ها عمدتاً از سر دلسوزي و برخي شايد براي دل شكستن يا اغراض ديگر است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
0
جناب عراقچی "گاهی وقت ها انسان
نمی داند"از سخنان ابراز شده "بخندد
یا گریه کند.مقاومت سالیان کشور وملت
با هزینه های گزاف انسانی "وقت ومالی
وفشار تحریم ها بر کشور "دستاورد بومی هسته ای بدست امده را"برای
خواست بد خواهان کشورهای خارجی " بتن ریزی کرده ودر موزه قرار دهیم.به کجا سقوط کرده ایم؟
علیرضا
|
-
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
0
سلام. ...سی سال زحمت نکشیدیم که جنابعالی با ترس از کدخدا بابتن زحمات جوانان هسته ای وشهدای مارابپوشانی دور دور شماست ولی مانمی گذاریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار