کد خبر: 735067
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
پليس از امروز با توليدكنندگان، عرضه‌كنندگان و مصرف‌كنندگان مانتوهاي نامتعارف و شيشه‌اي برخورد مي‌كند
با وجود آنكه حدود 9 سال از مصوبه ساماندهي مد و لباس مي‌گذرد و چند سالي هم مي‌شود كه چندين جشنواره مد و لباس برگزار شده و كارگروه ساماندهي مد و لباس فعاليت‌هايي را در اين عرصه داشته اما ...
زهرا چيذري
با وجود آنكه حدود 9 سال از مصوبه ساماندهي مد و لباس مي‌گذرد و چند سالي هم مي‌شود كه چندين جشنواره مد و لباس برگزار شده و كارگروه ساماندهي مد و لباس فعاليت‌هايي را در اين عرصه داشته اما مانتوهاي جلوباز و شيشه‌اي به همراه شلوارهاي ساپورت در سطح شهر خروجي ملموسي است كه مردم جامعه به چشم مي‌بينند و انگار فعاليت‌هاي ايجابي كارگروه ساماندهي مد و لباس نتوانسته راه به جايي ببرد. حالا يك بار ديگر نيروي انتظامي وارد اين عرصه شده و قرار است از اول شهريور با فروشندگان مانتوهاي شيشه‌اي و بدن‌نما برخورد شود.
نبض مد جامعه در دست ما نيست؛ اين موضوع ملموس‌ترين واقعيتي است كه مي‌توان آن را در سطح جامعه مشاهده كرد، به همين خاطر است كه هر روز با يك نوع مد نامتعارف و در تضاد با ارزش‌هاي جامعه ايراني اسلامي مواجهيم؛ يك روز مانتوهاي جلوباز و شلوار ساپورت به الگوي مد زنان و دختران جوان جامعه ما تبديل مي‌شود و روز ديگر مانتوهاي شيشه‌اي و بدن نما. اين در حالي است كه هم اكنون چهار سال از فعاليت رسمي كارگروه ساماندهي مد و لباس مي‌گذرد و تاكنون چندين جشنواره برگزار و از طرح‌هاي برتر ارائه شده در اين جشنواره‌ها تقدير شده است. با وجود اين همچنان مدهاي ماهواره‌اي و زير‌زميني در سطح شهر جولان مي‌دهند. حالا و در سكوت و انفعال ديگر نهادهاي متولي بحث عفاف و حجاب، يك بار ديگر پليس اداره اماكن با ابزار برخورد سلبي به اين حوزه ورود يافته تا شايد بتوان در سطح عرضه با بدپوششي‌هاي ناشي از مانتوهاي شيشه‌اي و بدن‌نما مبارزه كرد.
 
انفعال متوليان حجاب و عفاف
مصوبه‌ 427 شوراي عالي انقلاب فرهنگي يكي از كامل‌ترين مصوباتي است كه به مقوله‌ عفاف و حجاب پرداخته است. اين مصوبه تكاليف 26 دستگاه را در حوزه‌ عفاف و حجاب معين و براي گسترش فرهنگ حجاب و عفاف 300 راهكار ارائه كرده است كه هر كدام از اين 26 دستگاه به تناسب نقشي كه در نهادينه كردن فرهنگ حجاب و عفاف دارند، موظف به اجراي تعدادي از بندهاي اين مصوبه هستند. يكي از مهم‌ترين نهادهاي مسئول در اين حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد و كارگروه ساماندهي مد و لباس است. حميد قبادي، دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس در گفت‌وگو با «جوان »‌ درباره چرايي ورود مدهاي نامتعارفي همچون مانتوهاي شيشه‌اي به جامعه مي‌گويد:ما حدود 150 سال است كه مصرف‌كننده مدهاي غير ايراني هستيم و اين مسير همچنان كم و بيش در جامعه و به خصوص در توليد سنتي لباس وجود دارد. بنا به تأكيد وي مانتوهاي حرير و بدن‌نما قطعاً لباس مناسب براي اجتماع نبوده و با ارزش‌هاي ما مخالف است اما اگر در سطح جامعه شاهد چنين مدهايي هستيم به دليل آن است كه مصرف‌كننده زير بار مصرف اين نوع از مدها مي‌رود. قبادي معتقد است كارگروه مد و لباس دارد تلاش خود را براي ذائقه‌سازي در مخاطب ايراني انجام مي‌دهد اما نمي‌‌توان در پروسه‌اي چهار، پنج ساله همه چيز را تغيير داد. ضمن آنكه با وجود نمود زياد تخلفاتي نظير استفاده از مانتوهاي شيشه‌اي، ‌درصد ناچيزي از جامعه از چنين پوشش‌هايي استفاده مي‌كنند.
 
باز هم پليس وارد مي‌شود
اگر سري به مراكز خريد بزنيد درمي‌يابيد كه خريد يك مانتوي مناسب چه كار سختي است. از سوي ديگر يكي از مهم‌ترين عواملي كه باعث مي‌شود شاهد فراگيري مدهاي نامناسب در سطح جامعه باشيم، اقتصاد پوشاك است. در حالي كه مي‌توانيد يك مانتوي جلوباز و شلوارهاي تنگ و نامناسب را با قيمتي حدود 10 تا 15 هزار تومان هم تهيه كنيد اما براي خريد يك مانتو و شلوار مناسب جز دردسر پيدا كردن مدل‌هاي خوب ناگزيريد مبالغي بسيار بالاتر از اين را بپردازيد. حالا اما قرار است در سطح عرضه با اين پوشش‌هاي نامناسب برخورد شود.
رئيس پليس نظارت بر اماكن عمومي ناجا به توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان مانتوهاي نامتعارف و شيشه‌اي هشدار داد و گفت: طرح برخورد با فروشندگان مانتوهاي شيشه‌اي و نامتعارف از سيزدهم مرداد‌ماه امسال با هماهنگي اتحاديه پوشاك تهران و با محوريت مراكز توليد و عرضه مانتوهاي نازك، چسبان، كوتاه و بدون دكمه در سطح تهران اجرا شد.
هلالي با اشاره به اينكه پيش از اجراي طرح، تذكرات لازم از طريق ارسال پيامك از سوي اتحاديه پوشاك تهران به واحدهاي صنفي ابلاغ شده بود، گفت: پس از اين اطلاع‌رساني، بازرسان اتحاديه، نظارت‌هاي خود را از ابتداي سال به صورت مستمر در سطح تهران اعمال كردند كه در نهايت مأموران اماكن نيروي انتظامي و اتحاديه تهران، در نظارتي مشترك و در قالب يك طرح، براي برخورد با متخلفان به صورت همزمان وارد عمل شدند.
رئيس پليس نظارت بر اماكن عمومي ناجا با اشاره به تعريف لباس‌هاي مجلسي و عدم استفاده از مانتو در مجالس و محافل مختلف گفت: هركدام از البسه مجلسي، داخل منزل و بيرون از منزل تعاريف مختلفي دارد و عرضه آنها بايد براساس ضوابط و مقررات ابلاغ شده اتحاديه و نيروي انتظامي باشد؛ به طور قطع توليد و عرضه البسه براي داخل منزل بلامانع است اما اگر از اينگونه لباس‌ها در مجامع عمومي استفاده شود، پليس وظيفه دارد با افراد متخلف برخورد كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار