کد خبر: 734568
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
پاسخ مقامات ارشد نظامي به يك مطالبه عمومي
قريب به 40 روز از انتشار متن جمع بندي مذاكرات هسته‌اي ايران (برجام) با 1+5 در وين و همچنين قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي‌گذرد و تحليل و تفسيرهاي حقوقي از اين دو متن بين‌المللي همچنان حجم انبوهي از اخبار محافل رسانه‌اي مكتوب و غير مكتوب را به خود اختصاص داده است.
رحيم زيادعلي
قريب به 40 روز از انتشار متن جمع بندي مذاكرات هسته‌اي ايران (برجام) با 1+5 در وين و همچنين قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي‌گذرد و تحليل و تفسيرهاي حقوقي از اين دو متن بين‌المللي همچنان حجم انبوهي از اخبار محافل رسانه‌اي مكتوب و غير مكتوب را به خود اختصاص داده است.
در كنار اينها شوراي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي به عنوان دو مرجع قانوني و رسمي در كشور نيز كار بررسي متن برجام را از مدت‌ها قبل در دستور كار خود قرار داده‌اند. گرچه دولت براي بررسي اين متن در نهاد قانون‌گذاري ملت، شأن چنداني قائل نيست و فراتر از آن معتقد است تأييد آن در مجلس در آينده تعهداتي را براي دولت جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين‌المللي ايجاد خواهد كرد. در مقابل مجلس شوراي اسلامي نيز با استناد به موادي از قانون اساسي ورود به بررسي متن برجام را وظيفه ذاتي خود مي‌داند و تأكيد دارد هر موافقتنامه تعهد‌آوري كه دولت به امضا مي‌رساند و بار حقوقي دارد حتماً بايد به تصويب و تأييد مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان قانون اساسي برسد. تشكيل كميسيون ويژه بررسي برجام متشكل از 15 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در چهارشنبه گذشته نشان داد كه عزم خانه ملت در ورود به اين پرونده ملي جدي است و بنا ندارد در اين مسئله تنها نظاره گر باشد.
فارغ از اينكه بررسي برجام در شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي چه سرانجامي خواهد داشت، يكي از نگراني‌هايي كه طي اين مدت وجود دارد، «تحديد فعاليت‌هاي موشكي و تهديد توان بازدارندگي و دفاعي كشور» متاثر از بند 3 ضميمه b قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد است. در اين بند تصريح شده است: از ايران خواسته مي‌شود تا هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده با قابليت حمل تسليحات هسته‌اي صورت ندهد، از جمله شليك هرگونه موشك با استفاده از چنين فناوري‌هاي مربوط به موشك‌هاي بالستيك، تا زمان هشت سال پس از «روز پذيرش برجام» يا تا زماني كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارشي ارائه دهد كه «جمع‌بندي مبسوط» را تأييد كند، بسته به اينكه كدام زودتر اتفاق افتد.
گرچه مقامات و نهادهاي رسمي كشور در اظهار نظر‌هاي مختلفي به اين قطعنامه واكنش نشان داده و تأكيد كرده‌اند كه هرگز اجازه نخواهند داد كه به سيستم دفاعي كشور به هر بهانه‌اي دست اندازي شود كه بيانيه وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي در روز تصويب قطعنامه و سپس پيام توئيتري دكتر ظريف مبني بر اينكه «ايران هرگز شاهد رفتار منصفانه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در 35 سال گذشته نبوده است. » پاسخي به اين زيادخواهي‌ها بوده است، اما موج درخواست‌هاي عمومي از مسئولان نيروهاي مسلح از جمله بيانيه 201 نماينده مجلس شوراي اسلامي، طلاب و روحانيون حوزه‌هاي علميه و همچنين دانشجويان براي برگزاري رزمايش و آزمايش‌هاي موشكي با هدف تثبيت قدرت بازدارندگي كشور مطالبه‌اي است كه با پاسخ عملي مي‌تواند افكار عمومي را اقناع كند.
 
  ملت ضعيف نمي‌تواند حيات خود را حفظ كند
سخنان سردار دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و همچنين سردار اميرعلي حاجيزاده فرمانده هوافضاي سپاه مي‌تواند‌ پاسخي به اين مطالبه عمومي باشد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح روز گذشته در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعي با بيان اينكه دكترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران قصد تجاوز به هيچ كشوري را ندارد، گفت: ملتي كه صاحب قدرت نباشد نمي‌تواند در جدال‌ها حيات خودش را حفظ كند. وي تصريح كرد: ما در صنايع هوا و فضا تمامي بُردها و انواع موشك‌هاي بالستيكي را در دست تهيه و توليد داريم، بُردهاي مورد نظر ما براي پاسخگويي به تهديداتي كه محتمل است عليه ما اقدام كنند، كاملاً از پيش طراحي شده است؛ قدرت تخريب‌كنندگي آنان و دقت اصابت آنان و دقت رادار گريزي آنان و همچنين تاكتيكي بودن آنان، مباحثي است كه در حوزه‌هاي طراحي، تحقيق و توليد، آنها را مدنظر قرار مي‌دهيم. اين مسير را با تمام توان متناسب با نياز دفاعي خودمان و تهديداتي كه عليه ما هست ادامه خواهيم داد و هيچ قدرت و جرياني و قطعنامه‌اي و بلندگويي نمي‌تواند ملت ما را از اين مسير عزتمندانه باز‌دارد و آن را بخواهد در يك زاويه‌اي از انزوا يا تسليم قرار دهد.

    برگزاري رزمايش موشكي سپاه در آينده نزديك
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه نيز با بيان اينكه سپاه پاسداران توانمندي‌ها و قدرت نظامي خود به ويژه موشك‌هاي بالستيك زمين به زمين را روز به روز توسعه مي‌دهد، از برگزاري رزمايش بزرگ موشكي در آينده نزديك خبر داد.
سردار اميرعلي حاجي‌زاده طي سخناني در يادواره شهداي قائم‌شهر و در جمع خانواده معظم شهدا، ‌بسيجيان و آحاد مردم غيور، فهيم و ولايتمدار اين شهر، با اشاره به دو ابهام و سؤال افكار عمومي در خصوص موشك‌هاي بالستيك سپاه و نيز انجام رزمايش كه به واسطه قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل به وجود آمده است، اظهار داشت: طي دو سال اخير اين ابهام براي برخي پيش آمده كه سپاه پاسداران حوزه موشك‌هاي بالستيك را تعطيل كرده يا رزمايش‌ها در اين حوزه متوقف يا اينكه احياناً اين موضوعات مورد معامله قرار گرفته باشند. فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با رد اين گونه موارد اظهار داشت: اين اقدامات مانند گذشته همچنان در دستور كار است و موفقيت‌هاي بسيار بزرگي نيز طي دو سال اخير به دست آمده است.
سردار حاجي‌زاده با تأكيد بر اينكه آزمايش‌هاي موشكي همچنان ادامه دارد، تصريح كرد: رزمايش‌هايي كه طبق برنامه از قبل پيش‌بيني شده بود انجام گرفته ولي رسانه‌اي كردن اين اقدامات فراتر از حيطه سپاه و ستاد كل بوده و در اختيار شوراي عالي امنيت ملي است. وي همچنين از برنامه سپاه براي برگزاري رزمايش بزرگ موشك‌هاي بالستيك در آينده نزديك خبر داد و گفت: اين موضوع مي‌تواند به اميد خدا خاري در چشم دشمنان باشد كه جزئيات آن در آينده اعلام خواهد شد. سردار حاجي‌زاده تأكيد كرد: سپاه پاسداران با تبعيت كامل از مقام معظم فرماندهي كل قوا، توانمندي‌ها و قدرت نظامي خود به ويژه موشك‌هاي بالستيك زمين به زمين را به عنوان خار در چشم دشمنان روز به روز توسعه خواهد داد و ما در مسائل دفاعي كشور به هيچ قيمتي كوتاه نخواهيم آمد.
 
   عده‌اي دنبال تئوريزه كردن سازش هستند
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اينكه امريكايي‌ها به دنبال نفوذ و تسلط در منطقه هستند و مقام معظم رهبري در همين چند روز گذشته نسبت به اين تهديد و خطر بزرگ در ايران نيز تذكر و هشدار دادند، تصريح كرد: بعضي‌ها چشم خود را روي واقعيات جاري در منطقه بسته‌اند و نمي‌بينند كه در ظاهر اختلاف‌افكني با نام شيعه و سني و اختلافات قومي و سياسي و بحران‌سازي‌هاي موضعي چه اتفاقاتي دارد مي‌افتد.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه افزود: مردم در فتنه 88 ديدند كه بعضي از سفارتخانه‌ها چه كردند. همين سفارت انگليس كه سر و كله آنها دوباره پيدا شده است، چه كرد؟ آسيب‌پذيري ما همين جاهاست. وي در ادامه گفت: ما بايد ببينيم دنبال چه چيزي هستيم. عده‌اي با ساده‌لوحي تمام، فهميده يا نفهميده، دنبال تئوريزه كردن سازش و باز كردن پاي امريكا به داخل كشور هستند كه اين بزرگ‌ترين خطري است كه ما را تهديد مي‌كند. سردار حاجي‌زاده اعتماد و خوش‌بيني به امريكا و از دست رفتن انسجام داخلي را از عوامل تهديد و خطر براي كشور دانست و بيان داشت: اتفاقاتي كه در فتنه 88 افتاد و شكافي كه ايجاد شد و مردم را دوقطبي كردند با هدايت دشمن بود. ما بايد مراقب و يكپارچه باشيم و اين تنها مختص به افراد حزب‌اللهي، اصولگرا، معتقد و رهرو رهبري و آ‌نهايي كه مسلمان و مومن‌اند نيست، بلكه حتي شامل آن فرد غيرمسلمان و كسي كه نظام را قبول ندارد اما در اين كشور زندگي مي‌كند نيز مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار