کد خبر: 734218
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
شوراي امنيت در بيانيه‌اي به اتفاق آرا طرح گفت‌وگوي جديد را تأييد كرد
اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا بيانيه‌اي در حمايت از راه‌حل سياسي براي پايان دادن به بحران سوريه تصويب كردند، اين اقدام شوراي امنيت نشان مي‌دهد غرب وكشورهاي عربي حامي تروريست به اين نتيجه رسيده‌اند كه بحران سوريه راه‌حل نظامي ندارد؛ مسئله‌اي كه ايران بارها بر آن تأكيد كرده و تنها راه‌حل بحران اين كشور را گفت‌وگوهاي سوري- سوري اعلام كرده است.
محمد بابايي
اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا بيانيه‌اي در حمايت از راه‌حل سياسي براي پايان دادن به بحران سوريه تصويب كردند، اين اقدام شوراي امنيت نشان مي‌دهد غرب وكشورهاي عربي حامي تروريست به اين نتيجه رسيده‌اند كه بحران سوريه راه‌حل نظامي ندارد؛ مسئله‌اي كه ايران بارها بر آن تأكيد كرده و تنها راه‌حل بحران اين كشور را گفت‌وگوهاي سوري- سوري اعلام كرده است.
طي هفته‌هاي اخير تلاش‌هاي ديپلماتيك براي حل بحران سوريه تشديد و اميدها براي پايان دادن به بحران اين كشور تا حدود زيادي براي اولين بار به صورت جدي احيا شده است. روز دوشنبه 15 عضو شوراي امنيت به اتفاق آرا با تصويب بيانيه‌اي اعلام كردند از تلاش‌هاي استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه براي برقراري صلح در اين كشور حمايت خواهند كرد و خواستار برگزاري گفت‌وگوهاي مقدماتي فشرده در موضوعات كليدي با هدف بازگرداندن صلح به سوريه شدند. اين اولين بار است كه در شوراي امنيت سازمان ملل بيانيه‌اي درباره سوريه بدون مخالفت هيچ كدام از اعضا تصويب مي‌شود. ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل قبل از تصويب بيانيه گفت: «اين اولين سند كاملاً سياسي در مورد بحران سوريه است كه با اتفاق آرا تصويب مي‌شود. » الكسيس لامك نماينده فرانسه در سازمان ملل هم اين بيانيه را « تصميمي تاريخي» توصيف كرد. فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امورخارجه آلمان تصريح كرد كه شوراي امنيت با تصويب اين بيانيه، اراده خود را براي پايان دادن به «رنج» در سوريه اعلام كرده است. اما رافائل راميز نماينده ونزئلا در سازمان ملل از اين بيانيه انتقاد كرد و گفت كه سازمان ملل رويه خطرناكي با حمايت از طرحي كه حق تعيين سرنوشت مردم سوريه را نقض مي‌كند، اتخاذ كرده است.  اين بيانيه 16 ماده‌اي از زماني كه در اواخر ماه ژوئيه دي‌ميستورا اعلام كرد مي‌كوشد با ارائه طرحي جديد، مذاكرات صلح در سوريه را احيا كرده و از ادامه جنگ داخلي و ويراني بيشتر اين كشور جلوگيري كند مورد بحث و گفت‌وگو بوده است.  بر اساس طرح دي ميستورا چهار كارگروه از كارشناسان در حوزه‌هاي سياسي، امنيتي، مسائل حقوقي و تروريسم موظف هستند موضوعات مورد مناقشه را بررسي كرده و با ارائه پيشنهادات عملي به نبردهاي مسلحانه در سوريه خاتمه داده و امكان گذار سياسي در اين كشور را فراهم كنند.
   انتقال سياسي بر اساس خواست مردم
بيانيه شوراي امنيت از تمامي طرف‌هاي سوري مي‌خواهد براي پايان دادن به جنگ از طريق احياي يك پروسه سياسي سوري همكاري كنند تا انتقال سياسي بر اساس خواست قانوني مردم سوريه صورت بگيرد. اين پروسه صلح شامل ايجاد يك دولت انتقالي با قدرت كامل اجرايي كه بر اساس رضايت دو طرف است، مي‌شود. در بيانيه فوق هيچ اشاره‌اي به سرنوشت بشار اسد نشده است اما متحدان دمشق به ويژه ايران و روسيه تأكيد كرده‌اند مخالف بركناري رئيس‌جمهوري قانوني سوريه هستند در حالي كه دولت‌هاي غربي تأكيد دارند وي هيچ نقشي نبايد در آينده سياسي سوريه داشته باشد. يكي از مهم‌ترين بندهاي اين بيانيه‌ مبارزه با تروريسم است كه از حمايت روسيه و ايران برخوردار است.
بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل پس از آن صادر شد كه اخيراً جامعه جهاني شاهد تلاش‌هاي تجديد يافته بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي براي پايان دادن بحران سوريه بود كه متحدان دمشق نقش اصلي را در آن به عهده گرفته‌اند. دوحه، تهران، مسقط و مسكو اخيراً شاهد ديدارهاي ديپلمات‌هاي ايران، سوريه، روسيه، امريكا و عربستان بوده‌اند و مقامات كشورمان از احياي طرح چهار ماده‌اي ايران با تغييرات جديد خبر داده بودند. ايران همواره با اشاره به اينكه بحران سوريه راه‌حل نظامي ندارد بر لزوم گفت‌وگوهاي سوري- سوري براي پايان دادن به اين بحران تأكيد كرده است.
  تحولات ميداني
ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت با آغاز عمليات پاكسازي شهر زبداني، اتاق عمليات تروريست‌هاي احرار‌الشام را به كنترل خود درآوردند. در اين درگيري‌ها شش تروريست از جمله يكي از فرماندهان عمليات ميداني احرارالشام كشته و دو تن ديگر زخمي شدند. به گزارش المنار ارتش سوريه حملات خود را به شهر زبداني افزايش داده و بيش از 10 بار مقرهاي افراد مسلح در داخل اين شهر را بمباران كرده است. ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت با كنترل كامل دو محله الزهره و الحاره الغربيه در زبداني موفق شدند اتاق عمليات تروريست‌هاي جنبش احرارالشام را حين پاكسازي منطقه، خنثي‌سازي مين‌ها و بمب‌ها در غرب شهر تصرف كنند. اين محله‌ها كه از تراكم بالاي ساختماني و خيابان‌هاي بسيار تنگ برخوردار بودند، تعداد بالاي گروه‌هاي مسلح را در خود جاي داده و كنترل بر شهر با محدود كردن تدريجي محدوده تحت تصرف افراد مسلح در داخل شهر صورت گرفت. پنج عضو احرار الشام در اين عمليات خود را تسليم كردند. در همين حال تمامي نبردهايي كه گروه‌هاي مسلح تروريستي تحت عنوان نبردهاي «ياري زبداني» از سه هفته پيش آغاز كرده بودند با مقاومت سرسختانه ارتش سوريه با شكست مواجه شدند. از سوي ديگر رسانه‌ها گزارش دادند با نزديك شدن خروج الزبداني از كنترل افراد مسلح و آزادسازي آن به دست ارتش سوريه و حزب‌الله، آنان در حال تلاش براي وارد كردن «مضايا»، منطقه همجوار الزبداني به معادلات آتش‌بس هستند. روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به اينكه «چند روز بيشتر به پايان جنگ «الزبداني» باقي نمانده است نوشت: منابعي كه در زمينه ميداني و سياسي فعاليت مي‌كنند خبر از اين مسئله مي‌دهند. اين بار اما پيروزي نظامي ديگر مربوط به سيطره جغرافيايي نيست بلكه ايجاد يك «توافق جديد»‌ را شامل مي‌شود كه اين بار معاوضه تروريست‌هاي حاضر در «مضايا» و روستاهاي «وادي بردي» در مقابل «افراد غير نظامي فوعه و كفريا»‌ است، البته ناگفته نماند شكست‌هاي پياپي تروريست‌ها در زبداني به عقد اين توافق شتاب بيشتري بخشيده است. منطقه مضايا، شهر كوچك و ييلاقي در جوار منطقه زبداني در شمال غرب دمشق است كه حدود 15 هزار نفر جمعيت دارد و در دوره اخير به دليل درگيري‌ها چند هزار آواره نيز به آن وارد شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار