کد خبر: 734190
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
آيا كمپين نه به قيمت‌هاي كذايي مسكن هم شكل خواهد گرفت؟
در حالي اين روز‌ها شاهد ركود در اغلب بازار‌ها و تخليه حباب قيمتي در بازار هستيم كه به رغم انتظار براي افت قيمت مسكن اين بازار در برابر كاهش قيمت‌ها از خود مقاومت نشان مي‌دهد با اين حال انتظار براي افت قيمت در اين بازار همچنان وجود دارد ولي برخي از مسئولان و افراد حقيقي و حقوقي كه از افزايش قيمت در بازار مسكن سود مي‌برند زمينه‌اي ايجاد كرده‌اند تا از طريق ائتلاف رسانه‌هاي داخلي و خارجي بازار مسكن دوران ركودي را بدون كاهش قيمت و تخليه حباب قيمتي پشت سر گذارد و در اين ميان سرمايه‌ها را از ساير بخش‌ها به اين بخش سوق دهند.
هادي غلامحسيني
در حالي اين روز‌ها شاهد ركود در اغلب بازار‌ها و تخليه حباب قيمتي در بازار هستيم كه به رغم انتظار براي افت قيمت مسكن اين بازار در برابر كاهش قيمت‌ها از خود مقاومت نشان مي‌دهد با اين حال انتظار براي افت قيمت در اين بازار همچنان وجود دارد ولي برخي از مسئولان و افراد حقيقي و حقوقي كه از افزايش قيمت در بازار مسكن سود مي‌برند زمينه‌اي ايجاد كرده‌اند تا از طريق ائتلاف رسانه‌هاي داخلي و خارجي بازار مسكن دوران ركودي را بدون كاهش قيمت و تخليه حباب قيمتي پشت سر گذارد و در اين ميان سرمايه‌ها را از ساير بخش‌ها به اين بخش سوق دهند.
 از بازار خودرو و طلا و سكه گرفته تا بازار سهام طي دوسال اخير همگي دچار ركود شده‌اند و با گذشت هفته‌ها از انتشار خبر توافق هسته‌اي نيز نه تنها اين بازار‌ها با رونق همراه نشدند بلكه افت قيمت و كاهش حجم معاملات نيز در بازار وجود دارد به طور مثال كمپيني براي عدم استقبال از قيمت‌هاي كنوني خودرو شكل گرفته است كه بازار خودرو‌ي داخلي و مديران اين بخش را به شدت نگران كرده است، در اين بين بازار مسكن در حالي همچون ساير بازار‌ها در وضعيت ركود قرار گرفته است كه به دلايل ايذايي تا‌كنون از افت قابل ملاحظه قيمت و تخليه حباب در امان مانده است و همين امر بر ميزان انتظارها جهت افت قيمت در اين بخش در ميان مردم افزوده است.
  دست‌هاي مصنوعي پشت بازار مسكن
نزديك به دوسال است كه بازار مسكن در شرايط ركود به سر مي‌برد و در اين مدت افرادي كه به نوعي ذينفع رونق اين بازار به شمار مي‌آيند پيوسته مردم و افكار عمومي را تشويق كرده‌اند كه «‌الان بهترين زمان خريد ملك است». اين در حالي است كه چنين پيامي، حامل يك پيغام مستتر مبني بر افزايش عنقريب قيمت در اين بخش مي‌باشد كه جنبه بيم و هشدار به مردم و متقاضيان مسكن دارد.
به طور مثال رئيس اتحاديه املاك تهران تا‌كنون طي دو سال گذشته ده‌ها بار طي مصاحبه‌هاي خود عنوان داشته كه هم‌اكنون بهترين زمان خريد ملك است و رئيس انبوه‌سازان كشوري و برخي از مسئولان وزارت راه و شهرسازي نيز به همين شكل عمل كرده‌اند.
در اين بين برخي از رسانه‌هاي اقتصادي داخلي و همچنين رسانه‌هاي بين‌المللي نيز درصدد حمايت از رونق بازار مسكن برآمده‌اند اما اينكه چرا تحليل‌هاي اين رسانه‌ها طي دوسال گذشته پيوسته غلط از آب درآمد جاي بسي تعجب و شگفتي دارد.
به راستي چرا به رغم توصيه مسئولان بخش مسكن و رسانه‌هاي داخلي و خارجي مبني بر «بهترين زمان براي خريد مسكن» و هشدار آنها نسبت به افزايش قريب‌الوقوع قيمت در بخش مسكن اين اتفاق طي دو سال گذشته رخ نداد؟ آيا اين افراد كه عمده نظرات و تحليلشان به ادعاي خودشان ديتا‌بيس‌هاي مربوط به بخش مسكن و همچنين شرايط اقتصاد كلان كشور و اقتصاد جهاني است خطايي در محاسبات خود انجام داده‌اند؟
به نظر مي‌رسد حقيقت چيز ديگري است و اقتصاد ايران و بازارهاي كشور دچار دگرگوني قابل ملاحظه‌اي شده‌اند. دگرگوني مربوط به بحراني اقتصادي و معضلي اساسي در اين بخش مي‌باشد.
بد نيست نگاهي به يكي از آخرين تحليل‌هاي رسانه «المانيتور» در رابطه با بازار مسكن در دوران پسا‌تحريم بيندازيم و ببينيم اين رسانه بر چه مبنايي خط تشويق مصرف‌كنندگان و سرمايه‌گذاران بخش مسكن جهت سرمايه‌گذاري در اين بخش را دنبال مي‌كند تا شايد به ارتباط رسانه‌هاي داخلي و خارجي در رابط با ائتلاف جهت القاي برخي از تحليل‌ها و اخبار پي ببريم.
المانيتور چندي پيش طي گزارشي كه مبناي گزارش خود را بر پايه تحقيقات يك دانشگاه دولتي ايران، گزارش‌هاي بخش مسكن يك روزنامه اقتصادي و همچنين برداشت‌هايي كه مشاوران املاك قديمي و با‌تجربه فعال در بنگاه‌هاي مسكن تهران، از وضعيت حال دارند، قرار داد  مدعي شد كه نقدينگي ظرف يك‌سال آينده به بخش مسكن روانه خواهد شد و همين عامل، افزايش مجدد قيمت و رونق در اين بازار را به همراه خواهد آورد.
پايگاه تحليلي المانيتور، با اشاره به سه پديده شامل آينده روشن سرمايه‌گذاري در ايران به‌واسطه لغو تحريم‌ها، افزايش احتمالي واردات و همچنين آزادي دارايي‌هاي ارزي بلوكه شده، تأكيد كرده است: بازار مسكن ايران در ماه‌هاي آينده از دو محل معاملات و ساخت و ساز، مقصد اصلي نقدينگي قرار مي‌گيرد كه بخشي از بانيان حركت نقدينگي به بازار معاملات، سرمايه‌گذاران خواهند بود. در عين حال برآوردهاي سايت المانيتور نشان مي‌دهد كه احتمال مشاهده يك شوك قيمتي در بازار مسكن ايران تا 12 ماه آينده وجود دارد. بر اساس آمارها، ميانگين قيمت هر متر مربع آپارتمان در تهران طي سه ماه گذشته كاهش 1/ 3 درصدي داشته و اين در شرايطي است كه فروش مسكن نيز 5/16 درصد افت كرده است.
 
 ائتلاف يك روزنامه اقتصادي و المانيتور
در حالي شاهد اين تحليل المانيتور و كد دادن نسبت به هجوم سرمايه‌ها به بخش مسكن هستيم كه يك روزنامه اقتصادي پيش از اين، اين تحليل و مطالب را در بخش مسكن خود نشر داده بود و حالا رسانه‌اي چون المانيتور اين مطلب را در رسانه خود با كمي تغيير و افزودن مصاحبه با يك فرد فعال در بخش مسكن انعكاس مي‌دهد و در اين بين مجدداً روزنامه داخلي همين مطلب المانيتور را برداشته و تيتر يك  خود مي‌كند.
نگاهي ريز‌بينانه و كمي تعمق در رابطه با فرآيند فوق نشان مي‌دهد كه رسانه‌هاي داخلي و خارجي براي القا به افكار عمومي كه بخش مسكن به زودي با افزايش قيمت و رونق معاملات مواجه مي‌شود در‌صددند تا يك شوك هيجاني به بازار وارد كنند تا بدين واسطه هم از افت قيمت در اين بخش جلوگيري كنند و هم اينكه سرمايه‌ها را از ساير بخش‌ها به اين بازار هدايت كنند و در عين حال نگذارند بازار مسكن همچون بازار خودرو با كمپين انتظار براي تخليه حباب قيمتي و نه به قيمت‌هاي كنوني مسكن مواجه شود.

  چرا قيمت مسكن افزايش نخواهد يافت؟!
 اگر‌چه آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه بازار مسكن نسبت به گذشته از منظر سرمايه‌گذاري و صدور پروانه‌هاي ساختماني و همچنين حجم معاملات با افت قابل ملاحظه‌اي مواجه شده است اما از ياد نبايد برد كه اقتصاد ايران در شرايط خطير ركود تورمي به سر مي‌برد و اين در حالي است كه ضعف مالي متقاضيان غير‌مؤثر مسكن در كشور بسيار جدي است و نظام تأمين مالي كشور كه بانك‌محور است توانايي ارائه تسهيلات به بخش مسكن و تبديل متقاضيان غير‌مؤثر مسكن را به متقاضيان مؤثر ندارد از اين رو احتمال نمي‌رود سرمايه‌ها به دليل اشكال در بخش عرضه و تقاضاي مسكن به اين بخش هدايت شود و رونق اين بخش احتياج به تأمين مالي قابل ملاحظه دارد كه هم‌اكنون به دليل افت قيمت نفت، افزايش بدهي بانك‌ها به بانك مركزي، رشد ميزان بدهي‌هاي معوق بانكي و... امكان تأمين مالي اين بخش وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار