کد خبر: 733761
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
قهرماني ميترا حجازي‌پور در آسيا، اتفاق بزرگي در تاريخ شطرنج كشورمان بود، البته آتوسا پوركاشيان شش سال پيش توانسته بود قهرمان آسيا شود اما بايد توجه داشت كه در رشته شطرنج با گذشت هر دوره، سطح مسابقات بالاتر مي‌رود و قهرماني در اين رقابت‌ها مشكل‌تر مي‌شود. به همين خاطر قهرماني حجازي‌پور يك موفقيت تاريخي در ورزش شطرنج كشورمان بود.
كاظم مرتضوي
قهرماني ميترا حجازي‌پور در آسيا، اتفاق بزرگي در تاريخ شطرنج كشورمان بود، البته آتوسا پوركاشيان شش سال پيش توانسته بود قهرمان آسيا شود اما بايد توجه داشت كه در رشته شطرنج با گذشت هر دوره، سطح مسابقات بالاتر مي‌رود و قهرماني در اين رقابت‌ها مشكل‌تر مي‌شود. به همين خاطر قهرماني حجازي‌پور يك موفقيت تاريخي در ورزش شطرنج كشورمان بود. قهرماني در آسيا آنقدر مهم است كه به نفر قهرمان درجه استاد بزرگي شطرنج اهدا مي‌شود، اين در حالي است كه براي رسيدن به چنين درجه‌اي در شطرنج بايد در سه مسابقه مهم بين‌المللي قهرمان شود. علاوه بر اين تيم بانوان شطرنج كشورمان هم با حضور حجازي‌پور، پوركاشيان، قادري و... توانسته در جمع 10 تيم برتر دنيا قرار بگيرد و حتي اين پتانسيل را بچه‌ها دارند كه بين شش تيم برتر جهان قرار بگيرند، اين در شرايطي است كه بهترين مقام ما در رده آقايان، سي‌ام دنيا است. اين نشان از اين دارد كه بانوان ايران حرف‌هاي زيادي براي گفتن در دنيا دارند. همچنين علاوه بر اين موفقيت‌ها، راهيابي پرهام مقصودلو كه تنها 15 سال سن دارد به رقابت‌هاي قهرماني جهان ديگر اتفاق تاريخي اين چند وقت اخير شطرنج ايران است. مقصودلو مجوز حضور در رقابتي را گرفته است كه 124 شطرنج‌باز مطرح دنيا در آن حضور دارند و اين مي‌تواند يك ميدان خوب و ارزنده براي اين شطرنج‌باز نوجوان كشورمان باشد. علاوه بر مقصودلو، پويا ايدني، محمدامين طباطبايي و احمد عسگري‌زاده از جمله ديگر استعدادهاي جوان شطرنج‌ كشورمان در رده آقايان هستند كه با توجه به عملكردشان در سال‌هاي اخير، مي‌توانند آينده‌سازان ورزش شطرنج در آينده باشند.
 با توجه به اين پتانسيل بزرگ كه هم در بخش بانوان و هم بخش آقايان در رشته شطرنج در كشورمان وجود دارد، فدراسيون بايد حمايت‌هاي لازم را از اين قهرمانان با گرفتن اسپانسر انجام دهد.  به خصوص اينكه شطرنج‌بازان آينده دار كشورمان اكثراً نوجوان و جوان هستند و از همين سنين بايد مورد حمايت قرار بگيرند.  قهرماني مانند كارلسن نروژي در 12 سالگي با توجه به موفقيت‌هايي كه به دست آورد،  پيش‌بيني مي‌شد قهرمان بزرگي مي‌شود و با حمايت‌هايي از او شد حالا يكي از بزرگ‌ترين شطرنج‌بازان جهان است. يك شطرنج‌باز حرفه‌اي در طول سال بايد در هشت تا 10 مسابقه مهم بين‌المللي شركت كند و يك مربي خوب براي كوچينگ داشته باشد.  برخلاف نگاهي كه درباره كم‌هزينه بودن شطرنج وجود دارد، بايد گفت كه حضور در هر مسابقه بين‌المللي با يك مربي نزديك به 10ميليون هزينه دارد و پرداخت چنين هزينه‌اي از سوي خانواده ورزشكاران سخت است.  به‌همين خاطر  فدراسيون بايد شطرنج‌بازان جوان و آينده‌دار را تحت‌پوشش و حمايت قرار دهد تا استعدادهاي شطرنج‌بازان كشورمان در‌آسيا و جهان بيشتر از اين شكوفا شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار