کد خبر: 732608
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
توليد كننده برتر گل هاي زينتي در همدان مطرح كرد؛
توليد كننده موفق عرصه توليد گل و گياه زينتي تأكيد كرد: به عنوان كسي كه تحصيل و كارم در زمينه كشاورزي بوده، به دانش آموختگان كشاورزي توصيه مي كنم كه دنبال كار پشت ميزنشيني نباشند. زمينه اشتغالزايي در عرصه كشاورزي بسيار زياد است اما از آن غفلت شده است.

شاهرخ پیله وریان دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته زراعت و اصلاح نباتات و از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در استان همدان است. او به مدت 5 سال است که در زمینه تولید گل و گیاه زینتی برای سازمان ها و پارک ها فعالیت دارد و طی این مدت ضمن اینکه برای 6 نفر اشتغالزایی کرده، در زمینه بومی کردن نهال های گیاهی، گام مؤثری برداشته است. تولید گل با کیفیت توسط آقای پیله وریان باعث شده تا شهرداری همدان همه نیازهایش را از گلخانه او تامین کند و از خارج از استان اقدام به واردات گل نکند، او همچنین مشتری هایی در سلیمانیه عراق پیدا کرده است. خبرنگار بسیج سازندگی با این فعال اقتصاد مقاومتی در همین زمینه گفت و گو کرده است.

تولید 100 هزار گلدان کلم زینتی و دو میلیون گل بنفشه
شاهرخ پیله وریان به خبرنگار بسیج سازندگی گفت: حدود 2 هزار متر مربع سطح زیر کشت داریم و همه نیاز شهرداری همدان به گل و گیاه زینتی را تامین می کنیم. در فصل کشت حدود 100 هزار گلدان کلم زینتی و 70 هزار گلدان گل جعفری به شهرداری فروختیم. در سال حدود یک تا دو میلیون بوته بنفشه نسل اول خارجی تولید می کنیم. گل های فصلی از لحاظ مصرف آب تفاوت چندانی ندارند و مهمترین معیار انتخاب آنها زیبایی است.

این فعال اقتصادی افزود: با دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی از بسیج سازندگی برای 4 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کردیم و حدود 10 نفر به صورت غیر مستقیم شاغل شدند.

کیفیت خوب تولید، رمز موفقیت در فروش محصول
پیله وریان گفت: دلیل اصلی موفقیت در فروش گل و گیاه زینتی این است که از بذر درجه یک استفاده و گل با کیفیت تولید می کنیم. گل های زینتی معمولا در بلوارها و پارک ها استفاده می شود و جنبه زیبایی دارد، این محصولات در فصل خودش مشتری دارد ولی اگر از فصلی که کاربرد دارد خارج شود کسی تمایل به خرید ندارد و مثل صیفی جات نیست که در همه فصل ها تمایل به خرید آن وجود دارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تولید گل و گیاه زینتی، زمینه کاری زیادی دارد و اگر کسی موفق شود گل خاصی را بومی کند بازار فروش خوبی پیدا می کند.

وی گفت: هزینه اصلی تولید گل و گیاه زینتی شامل سه بخش کارگری، خرید گلدان و بذر است که بذرها را معمولا از اصفهان و شیراز تهیه می کنیم. به طور متوسط سالانه بین 40 تا 50 میلیون تومان سود خالص دریافتی دارم و علاوه بر خود اشتغالی، کارآفرینی هم کرده ام. طی 5 سالی که کار می کنم به کارگران ماهیانه حدود 900 هزار تا یک میلیون تومان می پردازم و آن ها را تحت پوشش بیمه نیز قرار داده ام. در مجموع درآمد حاصل از این فعالیت به صرفه است ولی حدود 6 ماه طول می کشد تا شهرداری پول را پرداخت کند.

ظرفیت های اشتغالزایی زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد
پیله وریان می گوید: زمینه اشتغال در بخش کشاورزی بسیار زیاد است اما از دید فارغ التحصیلان پنهان است. بسته به شرایط هر منطقه، امکان اجاره باغ و زمین دارای آب و گلخانه فراهم است. در خیلی از گلخانه ها یک کارگر گلخانه با تجربه ای که کسب کرده خودش گلخانه را اجاره و اداره می کند، طبیعتا اگر یک مهندس کشاورزی وارد عرصه شود از لحاظ راندمان کاری خیلی موفق تر خواهد بود چون مهندس کشاورزی راحت تر عوامل کاهش عملکرد را تشخیص و راه حل مناسب ارائه می دهد. 

این تولید کننده موفق عرصه تولید گل و گیاه زینتی تأکید کرد: به عنوان کسی که تحصیل و کارم در زمینه کشاورزی بوده، به دانش آموختگان کشاورزی توصیه می کنم که دنبال کار پشت میزنشینی نباشند. زمینه اشتغالزایی در عرصه کشاورزی بسیار زیاد است اما از آن غفلت شده است. برای خود من نیز فرصت کار دائم دولتی پیش آمد ولی بین کار پشت میز نشینی و کار تولیدی، این کار را انتخاب کردم که دلیل اصلی آن به علاقه و انگیزه خودم است.

وی با اشاره به اینکه برخی ها تصور می کنند تولید کشاورزی ریسک بالایی دارد اما شغل کارمندی درآمد ثابت ماهیانه دارد گفت: ریسک کار تولیدی در صورتی بالا است که تجربه کاری نداشته باشیم اما کسی که 4 تا 5 سال در این رشته تحصیل کرده مسائل را بهتر درک می کند و با کمی کار عملی تجربه خیلی بیشتری بدست می اورد. پیشنهاد می کنم فارغ التحصیلان کشاورزی در زمینه کاری که به رشته شان مرتبط است وارد شوند و حتما موفق خواهند بود، شغل کارمندی روزمرگی است و 30 سال از بهترین سال های فرد پشت یک میز به صورت یکنواخت سپری می شود.

پشتکار جوانان و اعتماد مسئولین حلقه مفقوده تولید در بخش کشاورزی است
پیله وریان افزود: وارد شدن به عرصه کشاورزی نیازمند پشتکار است. خیلی از فارغ التحصیلان کشاورزی دنبال ناظر بخش شدن هستند. من از صفر شروع کردم و سال اول هیچ فروشی نداشتم اما سال دوم توانستیم در شهرداری ورود پیدا کنیم و در حال حاضر از سلیمانیه عراق پیشنهاد صادرات داریم.

وی افزود: بسیاری از جوانان دانش آموخته بخش کشاورزی در بازدید از کارهای تولیدی در وهله اول علاقه مند به این عرصه می شوند ولی جرأت ریسک کردن ندارند و بیشتر دنبال کارهای نظارتی هستند. در حالی که جوانان نباید از ورود به عرصه های تولیدی بترسند و لازم است کمی نگاه خود را نسبت به مسائل اقتصادی تغییر دهند. آنها فکر می کنند باید در روزهای اول به سود بالایی برسند در حالی که باید یقین داشته باشند در پی هر تلاشی با کمک خداوند موفقیت به دست می آید و با تلاش و پشتکار به سود مناسب می رسند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: مسئولین به سن و قد و قامت جوانان نگاه نکنند و به آنها اعتماد داشته باشند. موانع کاری زیادی ممکن است برای علاقمندان به کارهای تولیدی بخش کشاورزی ایجاد شود، به عنوان نمونه چند باری به جهادکشاورزی مراجعه کردیم اما خیلی بها و اهمیت نمی دادند چون تابع ضوابط و قوانین خاصی هستند که برای جوانانی که در شروع کار هستند مشکلاتی ایجاد می کند.

پیله وریان در پایان خاطرنشان کرد: با مدیریت مناسب می شود ریسک کار را کم کرد و از طرف دیگر کیفیت عامل اصلی پیشرفت در بازار است. وقتی کیفیت محصول خوب باشد از همه جا خریدار پیدا می شود. کیفیت بالای محصولاتمان باعث شده با وجودی که تولیدکننده های بزرگی در زمینه تولید گل و گیاه زینتی در شهرهای محلات، کرج و اصفهان فعالیت دارند اما شهرداری همدان نیازش را از گلخانه ما تامین و سرمایه را در داخل استان خودمان هزینه کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار