کد خبر: 731502
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
وليد معلم، ظريف و عادل جبيري در عمان ديدار مي كنند
ديپلماسي براي حل بحران سوريه كه اخيراً شاهد تحولات مهمي بوده است، ابعاد تازه‌اي پيدا مي كند. پس از مذاكرات اخير در دوحه و تهران، برخي منابع رسانه‌اي گزارش دادند كه مسقط پايتخت عمان احتمالاً طي چند روز آينده ميزبان وزراي خارجه عربستان، ايران و سوريه خواهد بود.
در حالي گزارشات حاكي از مذاكرات محرمانه ميان برخي مسئولان وزارت خارجه امريكا و سوريه است كه دولت عمان نيز تلاش مي‌كند با ارائه طرح‌هايي موانع را از سر راه بحران سوريه بردارد و مقدمات را براي ديدار سه جانبه ميان وزير خارجه سوريه با همتايان عربستاني و عماني‌اش جهت حل اختلافات فراهم آورد.
روزنامه الاخبار لبنان كه براي اولين بار سفر علي مملوك رئيس شوراي امنيت ملي سوريه به رياض را فاش كرد از ادامه مذاكرات بين كشورهاي ذي‌نفع در بحران سوريه براي يافتن راه‌حلي جهت پايان دادن به اين مذاكرات خبر داد. بنابر گزارش اين رسانه‌لبناني مذاكرات سوريه و امريكا اخيراً به صورت محرمانه آغاز شده است. الاخبار تأكيد كرد اين مذاكرات در سطح پاييني برگزار مي‌شود. از سوي ديگر اين روزنامه به نقل از منابع آگاه گزارش داد محمد جواد ظريف، وليد معلم و عادل جبيري وزير امور خارجه عربستان نيز به مسقط خواهند رفت. بر اساس اين گزارش عربستان نيز موافقت اوليه خود را با آغاز اين مذاكرات اعلام كرده است. نشست وزراي خارجه سه كشور در مسقط مي‌تواند تحول ديپلماتيكي مهمي محسوب شود چرا كه عربستان از حاميان اصلي مخالفان و ايران از متحدان سوريه محسوب مي‌شود. از سوي ديگر اين نشست در حالي برگزار خواهد شد كه پيش از اين، دوحه و تهران شاهد مذاكرات ديپلماتيك مهمي درباره سوريه بوده است. سه روز پيش وزراي خارجه امريكا، روسيه و عربستان نشستي با محوريت سوريه در پايتخت قطر برگزار كردند. همچنين وليد معلم وزير خارجه سوريه و ميكائيل بوگدانف معاون وزير خارجه روسيه وارد تهران شدند و با همتايان خود ديدار كردند. حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه ايران از سفر وليد معلم به تهران در اواخر هفته خبر داده و گفته بود: خوشبختانه يك تغيير استراتژيك در نگاه بازيگران منطقه اي در قبال سوريه رخ داده است، اگر در چهار سال گذشته بسياري از بازيگران خارجي توسل به جنگ را راهكار سوريه مي‌دانستند، اكنون بخش عمده‌اي از بازيگران توسل و تمركز بر راه‌حل سياسي را مناسب‌ترين روش براي حل بحران سوريه مي‌دانند.  تحليلگران معتقدند اين تحولات ديپلماتيك پس از آن صورت مي‌گيرد كه بازيگران غربي و متحدين خاورميانه‌اي آنها به اين نتيجه قطعي رسيده‌اند كه بحران سوريه را‌ه‌حل نظامي ندارد و ديدار عمان مي‌تواند نقش مهمي در دستيابي به پيشرفت ديپلماتيك داشته باشد. بنابر گزارش الاخبار، طرح عمان در راستاي تحولات سريعي است كه در روند راهكار ايجاد شده است و عناوين كلي آن در ديدار وزراي خارجه عربستان، روسيه و امريكا در دوحه مشخص شد. اين عناوين در واقع تكميل‌كننده طرح ايران است كه در ديدار سه جانبه مقامات ايران، روسيه و سوريه در تهران مطرح شد. منابع به الاخبار گفتند عربستان با پيشنهادات روسيه كه مورد حمايت امريكاست با آغاز مذاكرات مستقيم با تهران درباره پرونده‌هاي داغ و روابط دوجانبه موافقت كرده اما رياض شرط گذاشته است كه ايران درباره يمن و سوريه نيز مذاكره كند. برخي اشاره‌هاي اروپايي و امريكايي حكايت از اين دارد كه عربستان تمايل به توقف جنگ در يمن دارد. هنوز مقامات كشورمان نسبت به اين گزارش واكنش جدي نشان نداده‌اند اما اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه درباره ديدارهاي اخير خود با وزير خارجه سوريه و نماينده پوتين و انتشار اخباري درباره طرح به روز شده جمهوري اسلامي ايران درباره حل بحران سوريه گفت: ايران از ابتدا معتقد بود بحران‌هاي منطقه از جمله يمن، بحرين، سوريه و مصر صرفاً راهكار سياسي دارد. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران چه در موضوع بحران سوريه و چه در موضوع تجاوز نظامي و خطاي راهبردي عربستان در حمله به يمن، طرح سياسي را ارائه كرد و طبيعي است در مقطع كنوني اين طرح‌ها بايد به روزرساني شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار