کد خبر: 731159
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا بدنبال یافتن جایگزینی برای روسیه در تامین گاز کشورهای اروپایی است، «ایران» بعنوان بازیگری احتمالی در این زمینه محسوب می شود؛ کشوری که دارای ذخایر عظیم گاز و نفت طبیعی است.
فارس: وبگاه نشریه «نیوایسترن آوت لوک» (چشم انداز جدید شرق) در مطلبی به قلم «استیون مک میلان» محقق و تحلیلگر ژئوپلتیک نوشت: «ایالات متحده تلاش‌ها برای جایگزینی خود بجای روسیه در تامین گاز اروپا و همچنین بررسی بازیگران منطقه‌ای بعنوان تامین کنندگان احتمالی را تشدید کرده است.»

 مک میلان افزود: «اسپوتنیک در سرمقاله‌ای تحت عنوان "آمریکا قادر به تامین گاز اوکراین طی دوسال آینده خواهد بود" می‌نویسد:

سناتور جان مک کین در کنفرانسی مطبوعاتی در کی‌یف عنوان کرده است که ایالات متحده قادر است گاز اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی را طی دو سال آینده تامین کند.. به گفته مک کین، وابستگی اروپا به گاز روسیه مانعی بزرگ برای تشدید تحریم های ضدروسی بیشتر این قاره می‌باشد.»

در ادامه این گزارش آمده است: کودتای آمریکایی در اوکراین روابط غرب و روسیه را وخیم تر از همیشه کرده و همین امر عاملی است که استراتژیست‌های غربی را وادار به جستجو برای جایگزینی روسیه در تامین انرژی اروپا کرده است. این مساله در کوتاه مدت غیرممکن بوده اما در درازمدت میتوان برخی کشورها را جایگزین توقف یا کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه دانست.

اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» نیز اخیرا در یادداشتی تحت عنوان «جایگزین های اروپا برای گاز روسیه» نوشت: روسیه تامین کننده اصلی نفت خام و گاز طبیعی اتحادیه اروپاست و برای حذف و جایگزینی آن در میان مدت نیاز به حذف موانع فنی و سیاسی وجود دارد. نویسنده سپس به تحلیل و بررسی جوانب مثبت و منفی جایگزینی بازیگران مختلف با روسیه برای تامین انرژی اروپا می‌پردازد.

«ایران» بعنوان بازیگری احتمالی در این زمینه محسوب می‌شود؛ کشوری که دارای ذخایر عظیم گاز و نفت طبیعی است. طی ماه‌های اخیر پیش بینی‌هایی درباره افزایش احتمال عقد قرارداد همکاری میان تهران و بروکسل در مورد تامین انرژی اروپا مطرح شده است. مذاکرات موفیت آمیز هسته‌ای میان ایران و 5+1 و امکان لغو تحریم‌های ضدایرانی نیز این پیش بینی‌ها را محتمل‌تر کرده است.

نویسنده این گزارش تاکید کرد: با این حال موانع متعددی برای ایفای نقش ایران بعنوان تامین کننده انرژی اروپا وجود دارد. علیرغم دستیابی به توافق میان ایران و غرب در زمینه برنامه هسته‌ای تهران، بسیاری در داخل ایران برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را شرکای خائنی می‌دانند که موارد فراوان دخالت در امور کشور را در تاریخچه خود ثبت کرده‌اند.

بی شک هنوز هم بسیاری از نئومحافظه کاران در واشنگتن از توافق  هسته‌ای اخیر خشمگین بوده و به تلاش خود برای تغییر نظام در ایران ادامه می‌دهند. این دشمنی بالقوه نمی‌تواند بر هرگونه قراراداد انرژی میان ایران و اتحادیه اروپا در سال‌های آتی بی تاثیر باشد.

در انتهای این گزارش آمده است: در حالی که غربی ها مشغول یافتن جایگزینی برای گاز روسیه هستند، مسکو در حال تقویت روابط خود با کشورهایی در سراسر جهان است. چین هم اکنون ساخت خط لوله «قدرت سیبری» خود را آغاز کرده که با استفاده از آن سالانه بیش از 38 میلیارد متر مکعب از گاز روسیه را دریافت می‌کند. همچنین پکن و مسکو خط لوله‌ای را طراحی کرده‌اند که از غرب سیبری تا شمالغربی چین کشیده شده است. آرژانتین و عربستان سعودی نیز دیگر کشورهایی هستند که طی ماه‌های اخیر قراردادهایی برای تبادل انرژی با روسیه امضا کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار