کد خبر: 731146
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
مسئولان ارشد قضايي به فضاسازي‌هاي اخير حوادث اردبيل و ممسني واكنش نشان دادند
يك هفته است حوادث دو استان اردبيل و فارس فضاي اجتماعي كشور را تحت تاثير قرار داده و باعث شده برخي رسانه‌ها و جريانات روي آن موج‌سواري و اهداف خاصي را دنبال كنند. اتفاقات دو استان مورد اشاره واكنش برخي مسئولان ارشد را به دنبال داشت، به گونه‌اي كه عالي‌ترين مقام قضايي كشور از صنفي كردن چنين حوادثي و دامن زدن به حواشي آن و تبديل كردن آن به يك چالش اظهار گلايه كرده است.
محمد اسماعيلي
يك هفته است حوادث دو استان اردبيل و فارس فضاي اجتماعي كشور را تحت تاثير قرار داده و باعث شده برخي رسانه‌ها و جريانات روي آن موج‌سواري و اهداف خاصي را دنبال كنند.  اتفاقات دو استان مورد اشاره واكنش برخي مسئولان ارشد را به دنبال داشت، به گونه‌اي كه عالي‌ترين مقام قضايي كشور از صنفي كردن چنين حوادثي و دامن زدن به حواشي آن و تبديل كردن آن به يك چالش اظهار گلايه كرده است.  
آيت الله آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه روز گذشته در جلسه مسئولان عالي قضايي، جنجال‌آفريني صنفي در مسير رسيدگي به پرونده‌هاي مختلف از جمله حوادث» اخير در اردبيل و استان فارس را در اقدامات عادلانه و قانونمند اين قوه بي‌تاثير دانست و ضمن توصيه به پرهيز از اين گونه اقدامات عجولانه صنفي گفت: مسئولان قضايي همواره مدافع عملكرد قانوني قضات و كاركنان قوه قضائيه هستند و در عين حال با هر گونه تخلف و جرم محرز در بدنه اين دستگاه نيز برخورد خواهند كرد.
آيت الله آملي لاريجاني ضمن پرهيز دادن صنوف از «واكنش‌هاي هيجاني و عجولانه صنفي نسبت به برخي حوادث» گفت: دستگاه قضايي در طول سال به 15ميليون پرونده رسيدگي مي‌كند كه كار طاقت فرسايي است و در واقع اين يكي از بالاترين خدمت‌رساني‌ها به مردم عزيز كشور است پس نبايد به بهانه يكي دو حادثه اين خدمات زير سؤال برود و هجمه عليه قوه قضائيه و كاركنان قضايي صورت گيرد. دفاع و حمايت از دستگاه قضايي به نفع همگان است چراكه اقتدار صحيح قوه قضائيه موجب امنيت و اقتدار كشوراست.
آيت الله آملي لاريجاني با تأكيد بر اينكه «كاركنان قضايي بايد عدالت، تقوا و اخلاق حرفه‌اي را همواره رعايت كنند و اين مسئله هميشه مورد تأكيد تمام مسئولان عالي قضايي است»‌ ، افزود: تخلفات و جرايم احتمالي درون دستگاه قضايي پس از گزارش مورد بررسي قرار مي‌گيرد و برخوردهاي لازم نيز با آن صورت مي‌گيرد و اين رويه جاري و مستمر دستگاه قضايي است. اما در عين حال در صورت وقوع هر حادثه‌اي تا هنگامي كه صورت واقعي آن مشخص نشده است، دفاع صنفي و هجمه‌هاي عجولانه عليه دستگاه قضايي وجهي ندارد و موجب تاسف است.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به وقوع حادثه قتل يك پزشك در اردبيل و به دنبال آن موضوع پيش آمده در استان فارس با اعلام اينكه از نخستين ساعات وقوع اين حوادث دستورهاي لازم پيگيري داده شده ونتايجي هم به دست آمده است، افزود: وقتي چنين حادثه‌اي رخ مي‌دهد كه ابعاد مختلف دارد و بايد صورت مسئله به دقت و با عدالت بررسي شود، چگونه است كه يك نهاد پزشكي كشور اعلام عزاي عمومي مي‌كند و حتي برخي آن را مرتبط به قوه قضائيه مي‌كنند در حالي‌كه وقوع حادثه هيچ ربطي به دستگاه قضايي ندارد و فقط دستگاه قضا بايد به دقت و با توجه به تمام ابعاد، آن را بررسي كند. آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به اينكه اگر قرار باشد با وقوع هر حادثه‌اي كه بايد به آن رسيدگي شود هر صنفي هيجاني اعتراض كند و آن را رسانه‌اي نمايد، سنگ روي سنگ بند نمي‌شود تأكيد كرد: توصيه مي‌كنيم كه اين گونه برخوردهاي صنفي كنار گذاشته شود و بدانيم كه صنوف مختلف غير از پزشكان هم در اين كشور زندگي مي‌كنند و لذا از همه آنها انتظار مي‌رود در برخوردها، منصفانه و متناسب با شأن حرفه‌اي خود عمل كنند و اجازه دهند كه دستگاه قضايي با دقت و طمأنينه كار خود را به انجام برساند.  رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روز حقوق بشر اسلامي، استفاده ابزاري از حقوق بشر غربي‌ها را مسئله‌اي كاملاً روشن و اثبات شده دانست و افزود: حتي در همين حقوق بشر ترسيمي غربي كه در سطح دنيا حاكم و تحميل شده است، در مقام اجرا نگاه‌هاي دوگانه و خلاف عدالت وجود دارد و كشورهاي مدعي حقوق بشر غربي در سال‌هاي اخير همواره با اقدامات ضدانساني و وحشيانه موجب كشته شدن هزاران نفر در كشورهاي مختلف از جمله عراق و فلسطين و افغانستان شده‌اند كه اين امتداد جنايت‌هاي استعماري آنان در قرن‌هاي گذشته است.
بخش ديگري از سخنان رئيس قوه قضائيه به موضوع توافق هسته‌اي و موضع‌گيري‌هاي برخي از غربي‌ها اختصاص داشت و آيت الله آملي لاريجاني ضمن تأكيد بر اينكه مردم ومسئولان ما همچنان بايد در اين مسئله و ساير مسائل به اقتدار داخلي خود تكيه كنند و روي پاي خود بايستند، خواستار پرهيز از افراط و تفريط در ارزيابي توافق هسته‌اي در داخل كشور شد. وي افزود: ضمن بررسي و توجه به نقاط مثبت توافق هسته‌اي در عين حال بايد نقاط ابهام و محدوديت‌ها نيز بررسي شود تا چيزي فراتر از خطوط قرمز نظام مورد پذيرش قرار نگرفته باشد.  حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه هم روز گذشته در هشتاد و دومين نشست خبري با اشاره به حوادث دو استان فارس و اردبيل گفت: موردي كه چندي پيش يك پزشك متخصص در اردبيل با ضربات چاقو كشته شد موجب تأثر همه بود اما متأسفانه قبل از اينكه نفس مورد بررسي شود برخي افراد در جامعه پزشكي و خارج از آن اظهارنظرهايي كردند كه بعداً مشخص شد مطلقاً ربطي به پزشك و بيمار نداشته و مسئله شخصي بوده است.
سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به اينكه اين اظهارنظرها به ضرر جامعه پزشكي و به ضرر مقتول تمام شد، گفت: ابتدا مسئله‌اي را مطرح كردند كه بعداً مشخص شد اينگونه نبوده و اين صحبت‌ها برخي مسائل را دامن زد كه نبايد بازگو مي‌شد.
وي ادامه داد: در مورد موضوع ممسني هم يك پزشك كه در نظام پزشكي مسئوليت دارد مصاحبه‌اي را با راديو ايران كرد و مطالبي را آنجا گفت كه وقتي من با واسطه آن را شنيدم گفتم بعيد است پزشكي كه مسئوليت هم دارد چنين حرفي بزند.  معاون اول قوه قضائيه با اشاره به سؤال مجري برنامه و پاسخ اين فرد مسئول گفت: مجري برنامه از ايشان نظرش را در مورد اتفاق ممسني پرسيده بود كه وي در پاسخ گفته بود «اصل ماجرا اين است كه در آنجا يعني ممسني اتفاقي افتاده، خانم دكتري مشغول ويزيت بيمارش بوده كه يك آقا كه از قضا قاضي بوده به آنجا مي‌آيد و امر مي‌كند كه مريض ما را معاينه كن، دكتر مي‌گويد مشغول ويزيت مريض هستم و وضعيتش اورژانسي است كه پس از اين صحبت مورد غضب قاضي قرار مي‌گيرد و اين قاضي با فردي كه همراهش بوده اين خانم را شلاق زده و بعد بازداشت مي‌كند.»
اژه‌اي ادامه داد: در شش جا خلاف واقع صحبت شده كه شلاق مي‌زنند و حمله مي‌كنند، متأسفانه ايشان براساس اطلاعات غلطي كه به او رسيده بدون تحقيق اينگونه حرف‌ها را نقل كرده است.

    اولين جلسه دادگاه بابك زنجاني 11 مهرماه

محسني اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود با اصحاب رسانه از برگزاري اولين جلسه دادگاه بابك زنجاني در تاريخ 11 مهرماه خبرداد و گفت: در حال حاضر وكلاي متهم در حال مطالعه پرونده هستند و وكلاي شاكي هم آمده‌اند تا پرونده را مطالعه كنند.

    اميدواري‌ براي اجراي سريع‌ حكم مهدي هاشمي

محسني‌اژه‌اي در پاسخ به خبرنگار ديگري گفت: پرونده مهدي هاشمي پس از آنكه در دادگاه تجديدنظر قطعي شد به شعبه بدوي بازگشت تا مراحل اجراي حكم انجام شود.
وي گفت: قاضي شعبه بدوي نيز حكم را براي اجرا به دادسراي اجراي احكام فرستاده تا مراحل اجراي حكم انجام شود.
وي تصريح كرد: ما زمان متعارفي براي اجراي حكم عموماً نداريم اما از آنجا كه تشريفات اجراي حكم عموماً زمان‌بر تلقي مي‌شود، اين زمان 45 روزه رقم زيادي نيست ولي علي‌ايحال ما هم اميدواريم اين پرونده هرچه زودتر حكمش اجرا شود.
اژه‌اي در پاسخ به اين سؤال كه در برخي محافل شنيده شده درخواست‌هايي مبني بر توافق براي عدم اجراي حكم هاشمي صورت گرفته است، گفت: اگر كسي درباره پرونده‌اي اطلاعاتي دارد و مي‌خواهد اطلاعاتش را بدهد ربطي به اجراي حكم محكوميتش ندارد و در خصوص اين پرونده تاكنون توافقات اين‌چنيني نشده و قرار نيست حكم اين محكوم اجرا نشود.  حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي در ادامه گفت: براساس تصميم‌گيري شعبه رسيدگي‌كننده، مقرر شد 13 مرداد اولين جلسه مربوط به پرونده حوادث شيراز كه در آن آقاي مطهري شاكي بود، برگزار شود.
وي افزود: همچنين در پرونده سيگار مارلبرو كه چندي قبل در دستگاه قضا رسيدگي به آن آغاز شده بود، براي هفت نفر متهم كيفرخواست صادر شده است.
   شكايت احمدي‌نژاد از جهانگيري در نوبت بازپرسي‌
حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در خصوص پرونده شكايت احمدي‌نژاد از معاون اول رئيس‌جمهور گفت: اين شكايت به قوه قضائيه رسيده و براساس اطلاع بنده در نوبت بازپرسي قرار گرفته است.
وي گفت: براساس روال عادي، بازپرس پرونده اظهارات شاكي و جهانگيري را خواهد شنيد و به آن رسيدگي مي‌كند.
محسني اژه‌اي درباره پرونده آتش‌سوزي در جنوب كشور گفت: در يك پرونده مجتمع تجاري ستاره جنوب در آتش سوخت كه تا اين لحظه عمدي بودن اين آتش‌سوزي منتفي است، اما در پرونده دوم، هتل هرمز آتش گرفت كه مجموعاً در اين پرونده سه نفر به عنوان متهم بازداشت شده‌اند.
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره پرونده بابك زنجاني گفت: متهم متأسفانه صداقت ندارد و درباره دارايي‌ها و اموالش اظهارات خلاف واقعي را تا امروز گفته است.
وي تصريح كرد: چندين نوبت هيئت‌هايي به خارج از كشور رفتند تا ميزان دارايي‌هاي وي را بررسي كنند، اما مشخص شد اين فرد دارايي‌هاي چنداني ندارد.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: اخيراً هم متهم نامه‌اي به برخي از نمايندگان و عده‌اي افراد ديگر نوشته است و عنوان كرده كه قصد خلافي نداشته و نمي‌خواسته است كار خلافي انجام دهد و صرفاً به خاطر تحريم‌ها مشكل پيدا كرده است.
وي تصريح كرد: همراه با اين متهم، براي دو نفر ديگر هم كيفرخواست صادر شده است كه به پرونده آنها هم در دادگاه رسيدگي خواهد شد.

    صدور حكم پرونده مرتضوي تا 10 روز آينده

اژه‌اي در رابطه با اينكه آيا جلسه گذشته آخرين جلسه رسيدگي به پرونده سعيد مرتضوي بود، گفت: در گفت‌وگويي كه با مقام بالاتر قاضي اين پرونده داشتم به من اطلاع دادند كه آخرين جلسه بوده است و متهم علاوه بر دفاعيات شفاهي خواسته است كه ظرف چند روز لايحه دفاعيه كتبي نيز به دادگاه ارائه كند و ان‌شاءالله دادگاه ظرف 10 روز آينده حكم را صادر مي‌كند.

    رسيدگي به پرونده آقاي احمدي‌نژاد با توجه به ماهيت آن زمان نياز دارد
محسني اژه‌اي در رابطه با اين موضوع كه برخي مي‌گويند پرونده آقاي احمدي‌نژاد در قوه قضائيه به كندي پيش مي‌رود و همين كندي باعث شده تا ايشان بتواند از آقاي جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور فعلي شكايت كند، گفت: طول رسيدگي به هر پرونده‌اي با ماهيت موضوع ارتباط دارد يعني گاهي امري ساده و بسيط است و زمان كوتاهي براي رسيدگي نياز دارد اما گاهي بالعكس زماني طولاني مي‌طلبد چراكه نيازمند تحقيقات از منابع مختلف و استفاده از كارشناسان است كه نوعاً زمان بيشتري مي‌طلبد.   وي افزود: اما اينكه آقاي احمدي‌نژاد از آقاي جهانگيري شكايت كرده‌اند، ربطي به طولاني شدن دادگاه ندارد و متهم در هر مرحله از رسيدگي مي‌تواند حتي در دادگاه ديگري از فردي شكايت كند.

    تكذيب احضار و بازداشت مشايي

محسني اژه‌اي در خصوص برخي اخبار منتشر شده پيرامون بازداشت رحيم مشايي گفت: تمامي اخبار منتشر شده در خصوص بازداشت اين فرد و احضار او به دادگاه كذب محض است.
يكي از خبرنگاران خطاب به اژه‌اي گفت آيا در ادامه رسيدگي به پرونده فساد 3 هزار ميلياردي پرونده جهرمي هم همچنان مطرح است يا خير، كه اژه‌اي در پاسخ گفت: در مورد اين فرد و چند نفر ديگر از جمله خاوري با يك مشكل مضاعف روبه‌رو هستيم.
وي تأكيد كرد: در جريان رسيدگي به بخش دوم پرونده فساد 3 هزار ميلياردي يكسري كيفرخواست صادر شده، برخي تقاضاي اعاده دادرسي داده‌اند كه چند تا از آنها پذيرفته شده و پرونده مجدداً به شعبات برگشته و برخي ديگر هم حكم گرفتند اما كل پرونده مختومه نشده است.

    سفر رحيمي به خارج از كشور كذب است
محسني‌اژه‌اي در خصوص اظهارات اشرفي اصفهاني در پرونده بقايي گفت: آن چيزي كه من شنيدم اين است كه آقاي اشرفي اصفهاني اخيراً اظهارات خودشان را تكذيب كرده‌اند ولي از آقاي سراج مطلبي نديدم كه گواهي بر ارائه پاسخ به اظهارات ايشان باشد.  وي درباره پرونده‌اي كه براي بنياد تعاون ناجا تشكيل شده، گفت: من آن جلسه قبلي نيز گفتم كه آقاي احمدي‌مقدم و پسرشان بازداشت نشده‌اند و الان هم همين را مي‌گويم اما در خصوص تخلفات بنياد تعاون ناجا پرونده‌اي تشكيل شده كه در حال حاضر هم در دستور رسيدگي قرار دارد.
وي درباره سؤال يكي از خبرنگاران كه از وي در خصوص سفر رحيمي به خارج از كشور پرسيد، گفت: سفر اين فرد به خارج از كشور صحت ندارد.

    بازداشت سعيدلو كذب است

وي درباره اخباري مبني بر بازداشت سعيدلو گفت: بازداشت اين فرد كذب است و درباره آزادي بقايي به زودي، من تاكنون چيزي نشنيده‌ام.  محسني اژه‌اي در خصوص آخرين وضعيت پرونده بورسيه‌ها گفت: تا آنجا كه من پيگيري كردم از طرف افرادي كه احساس مي‌كنم ضرر مادي و معنوي كرده‌اند شكايتي به دادگستري نشده، البته نامه‌اي به خود من نوشتند كه من آن را جهت پيگيري به دادستان تهران ارجاع دادم، در هر صورت تا روزهاي قبل كه پيگيري كردم، اين موضوع شاكي خصوصي نداشته است اما اگر از ناحيه دستگاه‌هاي نظارتي همچون كميسيون اصل 90 كه وارد شده بود مداركي براي ما ارسال شود ما به موضوع ورود مي‌كنيم.

    حكم جعفري‌تبار تأييد شده است

سخنگوي دستگاه قضا در پايان در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا حكم جعفري‌تبار تأييد شده است يا خير، گفت: اين موضوع مربوط به دادسراي ويژه روحانيت است اما من شنيده‌ام كه اجمالاً تأييد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار