کد خبر: 731138
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
بحران سوريه در عرصه نظامي و ديپلماتيك شاهد تحولات مهمي است، همزمان كه امريكا و تركيه برنامه‌اي مبهم را براي ايجاد منطقه امن در شمال آن كشور پيگيري مي‌كنند، فعاليت‌هاي ديپلماتيك مسكو، تهران، واشنگتن و رياض براي پايان دادن به بحران چهار ساله سوريه به صورت قابل توجهي افزايش يافته است.
محمد بابایی
بحران سوريه در عرصه نظامي و ديپلماتيك شاهد تحولات مهمي است، همزمان كه امريكا و تركيه برنامه‌اي مبهم را براي ايجاد منطقه امن در شمال آن كشور پيگيري مي‌كنند، فعاليت‌هاي ديپلماتيك مسكو، تهران، واشنگتن و رياض براي پايان دادن به بحران چهار ساله سوريه به صورت قابل توجهي افزايش يافته است.
پايگاه الكترونيكي وال‌استريت‌ژورنال اواخر روز يك‌شنبه گزارش داد كه باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا به نيروي هوايي اين كشور اجازه داده از مخالفان مسلح مورد حمايت واشنگتن، در برابر حملات احتمالي از سوي گروه‌هاي ديگر، داعش يا حتي ارتش سوريه، حمايت كند. بر اساس اين گزارش، تصميم اوباما كه خطر رويارويي مستقيم ميان واشنگتن و دمشق را افزايش مي‌دهد، پس از بحث‌هاي چند ماهه در مورد نقش امريكا در حمايت از متحدانش در سوريه، اتخاذ شده است. رويترز نيز روز گذشته به نقل از مقامات كاخ سفيد گزارش داد كه مأموريت نيروهاي امريكا انجام حملات تهاجمي عليه گروه داعش و حملات دفاعي در مقابل ارتش سوريه براي حمايت از مخالفان ميانه رو در سوريه است. تأكيد مقامات امريكايي بر حمايت از مخالفان ميانه‌رو در حالي است كه مهم‌ترين گروه‌هاي فعال در شمال سوريه ماهيت تفكيري و افراطي از جمله جبهه النصره دارند. همچنين مقامات واشنگتن اذعان كرده‌اند كه براي جذب نيروي‌ميانه‌رو جهت آموزش نظامي با مشكل مواجه هستند و حتي اخيراً تعدادي از نيروهاي آموزش‌ديده توسط امريكايي‌ها بلافاصله پس از ورود به سوريه توسط شبه‌نظاميان جبهه النصره دستگير شدند.
تصميم اخير اوباما پس از آن رسانه‌اي شده است كه مقامات آنكارا حدود 10 روز قبل از توافق با امريكا براي ايجاد «منطقه عاري از داعش» در سوريه خبر دادند. تحليلگران از مبهم بودن توافق اخير آنكارا و واشنگتن حرف مي‌زنند و با استناد به مدل ليبي معتقدند كه هدف اين توافق مي‌تواند فراتر از داعش برود و دولت سوريه را هدف قرار بدهد. كشورهاي اروپايي و امريكايي در جريان تظاهرات مردمي ليبي قطعنامه‌اي براي حمايت از غيرنظاميان در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب كردند اما كشورهاي عضو ناتو از اين قطعنامه براي هدف قرار دادن نيروهاي معمر قذافي استفاده كردند كه با اعتراض روسيه مواجه شد. باوجود اينكه امريكايي‌ها تأكيد دارند كه به دنبال حمايت از مخالفان ميانه‌رو در مقابل داعش هستند و برنامه‌اي براي رويايي با ارتش سوريه را ندارند، وال‌استريت‌ژورنال درگزارش خود به نقل از مقامات امريكايي تأكيد كرده است: «قوانين جديد تنها مربوط به نيروهاي آموزش‌ديده توسط پنتاگون است كه در شمال سوريه مستقر شده‌اند و اين قواعد در مورد نيروهاي مورد حمايت امريكا در جنوب سوريه، اعمال نمي‌شود.»

   اعتراض روسيه

پس از انتشار گزارش وال استريت ژورنال روسيه با صدور بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن طرح ايجاد منطقه پرواز ممنوع امريكا در سوريه تأكيد كرد اين طرح در واقع تلاش‌هاي دولت سوريه براي مبارزه با تكفيري‌ها را تضعيف مي‌كند. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين هم در اين باره گفت: مسكو بارها تأكيد كرده است كمك به معارضان سوري جدا از كمك مالي يا ارسال تسليحات نظامي به بي‌ثبات‌تر شدن هرچه بيشتر سوريه  منجر خواهد شد.

   فعال شدن ديپلماسي

همزمان با اين تحولات در عرصه نظامي فعاليت‌هاي ديپلماتيك براي حل بحران سوريه روز گذشته شاهد افزايش چشمگيري بود. وزراي خارجه امريكا، روسيه و عربستان روز دوشنبه در دوحه، پايتخت قطر براي اولين بار نشستي سه جانبه براي بررسي وضعيت سوريه برگزار كردند. پيشتر سرگئي لاوروف با معاذ الخطيب رئيس سابق مخالفان سوريه كه گفته مي‌شود گرايش‌هاي متعادلي دارد در دوحه ديدار و گفت‌وگو كرده است. ديدار وزراي خارجه امريكا، روسيه و عربستان در حالي صورت مي‌گيرد كه پيشتر «‌علي مملوك‌»، رئيس دفتر امنيت ملي سوريه با وساطت ولاديميتر پوتين رئيس‌جمهور روسيه با محمد بن سلمان وزير دفاع عربستان در رياض ديدار كرده بود. از سوي ديگر قرار است وزير امور خارجه سوريه و معاون وي پايان هفته جاري وارد تهران شوند و با مسئولان ايران تحولات منطقه را بررسي كنند. روزنامه «الوطن» سوريه به نقل از منابع ديپلماتيك دمشق گزارش داد دستگاه ديپلماسي سوريه آماده است در هفته‌ها و روزهاي آتي فعاليت‌هايي داشته باشد و اين مسئله در راستاي سياست گشايش برخي از كشورهاي عربي و غربي نسبت به سوريه است.
اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه كشورمان درباره آخرين تحولات بحران سوريه و سفر معاون وزير خارجه روسيه و وزير خارجه سوريه با اشاره به اينكه «خوشبختانه يك تغيير استراتژيك در نگاه بازيگران منطقه‌اي در قبال سوريه رخ داده است، اگر در چهار سال گذشته بسياري از بازيگران خارجي توسل به جنگ را راهكار سوريه مي‌دانستند، اكنون بخش عمده‌اي از بازيگران توسل و تمركز بر راه‌حل سياسي را مناسب‌ترين روش براي حل بحران سوريه مي‌دانند»، اظهار داشت: «با آقاي دي ميستورا گفت‌و‌گوهاي خوبي داشتيم، وي ايده‌هايي دارد كه به زودي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد، ما ديدگاه‌هاي خود را به صراحت در اين خصوص به نماينده دبيركل اعلام كرديم، قرار است جلسه‌اي در شهر دوحه در سطح برخي از وزراي خارجه مانند وزير خارجه روسيه برگزار شود.» اميرعبداللهيان كه با شبكه خبري العالم گفت‌وگو مي‌كرد، تصريح كرد: «طرح سياسي چهار ماده‌اي جمهوري اسلامي ايران كه توسط آقاي ظريف ارائه شده در زمان حاضر يكي از كاراترين و جدي‌ترين طرح‌هايي است كه در دستور كار سازمان ملل و بازيگران بين‌المللي قرار دارد.» معاون وزير خارجه كشورمان با اشاره به اينكه «معتقديم آنچه به عنوان طرح سياسي روسيه مطرح شده در واقع نقاط مشتركي است كه بين طرح تهران و مسكو قرار دارد، مايلم به صراحت اعلام كنم جمهوري اسلامي ايران قويا به حمايت از متحدانش ادامه خواهد داد»، نسبت به آينده حل بحران سوريه اظهار «خوشبيني» كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
0
0
اگر در مقابل عدن نجران جیزان تصرف نشود باید منتظر صنعا باشید یا یک شهر موصل جدید دیگر- چرا... از موشکهای ضدکشتی و ضدهواپیما استفاده نمی کند بیچاره عبدالله صالح کلی پول بابت آنها داده برای چنین روزهایی-دریغ از شلیک یک موشک زمین به هوا حیف آن پول ها و تجهیزات و میگهای 29 یمن که به تعداد 40 فروند از روسیه خریده بود باز صدبار حیف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار