کد خبر: 731100
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه جمع‌بندي هسته‌اي پيروزي مطلق نيست، گفت: آنچه در جمع‌بندي هسته‌اي به دست آمد، نه چيز خوبي بود و نه چيز بدي و خواسته‌هاي حداقلي ما در آن لحاظ شده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه جمع‌بندي هسته‌اي پيروزي مطلق نيست، گفت: آنچه در جمع‌بندي هسته‌اي به دست آمد، نه چيز خوبي بود و نه چيز بدي و خواسته‌هاي حداقلي ما در آن لحاظ شده است.
به گزارش فارس، محمدحسين صفارهرندي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به جمع‌بندي مذاكرات وين و بررسي آن در داخل كشور گفت: تحليل‌هاي درست امروز، خبرهاي قطعي آينده هستند، همان‌گونه كه بسياري از خبرهايي كه اين روزها مي‌شنويم تحليل‌هاي چند سال پيش است. وي افزود: در نشست‌هاي اخير دولتمردان امريكايي مانند جلسات كنگره يا سنا، بحث‌هايي مطرح مي‌شد كه هم نمايندگان و هم مقاماتي مانند اوباما در آن حرف‌هايي زدند كه تحليل گذشته ما بود.
وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه از مدت‌ها قبل به اين برآورد رسيده بوديم كه نظام تحريم‌هاي غرب و ايالات متحده عليه ما به اوج خود رسيده و بعد از آن مجبور به سقوط و پايين آمدن است، تصريح كرد: اين منحني به نقطه حداكثري خود رسيده بود و بايد با شيب نزولي پايين مي‌آمد و حرف ما اين بود كه تهديدهاي نظامي علامت اين است كه تحريم‌ها اثر قطعي نداشته و كار ديگري نمي‌توانند بكنند. وي خاطرنشان كرد: تحمل ما مي‌توانست و مي‌تواند منجر به اين شود كه دشمن با ارزيابي ناكامي از آن حربه، سراغ اقدامات ديگر برود كه يكي از پيشنهادهاي اين اقدامات عمليات نظامي بود، همچنان كه در سنا اين پيشنهاد مطرح شده بود. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان كرد: برآوردهايي مانند برآوردهاي دقيق و حساب‌شده داخلي ما اين است كه جنگ‌هايي نظير جنگ‌هاي فانتزي كه در مقطعي از زمان در جاهايي مانند امريكاي لاتين اتفاق مي‌افتاد در مورد ايران شدني نيست و داده‌هاي تحليلي ما در كنار يكديگر جواب مي‌داد.
صفارهرندي با بيان اينكه اين گونه نبود كه ما شعار انقلابي داده باشيم، بلكه تحليل در آن نهفته بود، خاطرنشان كرد: از جمله مباحثي كه در سنا و نظاير آن مطرح شد، اين بود كه گزينه نظامي عليه ايران براي ما آسان نيست و اينكه بيش از اين نمي‌توانستيم تحريم را ادامه دهيم؛ زيرا شركاي ما در اتحاديه اروپا و بقيه جاها به آن معترض شده بودند.
وي گفت: وقتي وزير خارجه امريكا مي‌گويد بيشتر از اين نمي‌توانيم اين شرايط را ادامه دهيم، به معناي آن است كه بسياري از بانك‌هاي وابسته به آنان در حال دور زدن تحريم‌ها بوده‌اند. صفارهرندي ادامه داد: در گذشته برخي اصلاح‌طلبان واداده در مجلس ششم معتقد بودند كه به فناوري هسته‌اي نياز نداريم كه علت اصلي اين نگرش، اطلاعات غلط بود و فكر مي‌كردند كه امريكايي‌ها عن‌قريب نفوذ و سيطره خود را در خاورميانه كامل مي‌كنند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امروز اگر چنين بياني را به خود امريكايي‌ها عرضه كنيم، آنان مي‌خندند، خاطرنشان كرد: امروز نفوذ امريكا در خاورميانه كم و نفوذ جمهوري اسلامي ايران زياد شده است و تحليل نادرست آن دسته از افراد مي‌توانست سرنوشتي مانند ليبي براي ايران رقم بزند.
صفارهرندي با اشاره به اينكه فناوري هسته‌اي ما محصول تكاپوي ذهني و علمي فرزندان مملكت بود، اضافه كرد: بايد ببينيم قذافي كه براي ارتباط با غرب از بخش منافع ملي خود گذشت، به كجا رسيد و ايران در چه جايگاهي قرار گرفت.
وي تصريح كرد: زماني به ما گفته مي‌شد حتي يك سانتريفيوژ نيز نبايد داشته باشيد، اما امروز در تريبون‌هاي جهاني اعلام مي‌كنند كه ايران مي‌تواند بيش از 6 هزار سانتريفيوژ داشته باشد و اين امر، غلط بودن آن تفكر واداده را نشان مي‌دهد.
وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر اينكه مقام معظم رهبري نيز هميشه مي‌فرمودند امريكايي‌ها مي‌گويند حتي يك سانتريفيوژ هم نمي‌توانيم داشته باشيم، تصريح كرد: آنچه در جمع‌بندي هسته‌اي به‌دست آمد نه چيز خوبي بود و نه چيز بدي و صرفاً خواسته‌هاي حداقلي ما در آن لحاظ شده است، اما در مقايسه با آنچه آنان در گذشته از ما انتظار داشتند، چيز خوبي بود.
وي اعلام كرد: اين پيروزي، مطلق نيست و به گفته خود آقاي ظريف چيزي نيست كه بخواهيم براي آن سوت و كف بزنيم، اما نسبت به آنچه آنان از ما انتظار داشتند، خوب بود.
صفارهرندي اظهار كرد: به فرموده مقام معظم رهبري واقعيتي كه به ايران قدرت مذاكره داد و آنان را پاي ميز مذاكره كشاند و خودشان هم گفته بودند، نفوذ جمهوري اسلامي و قدرت فزاينده آن در منطقه است. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: آنان كه معتقد بودند ايران به زودي مقهور سيطره امريكا مي‌شود، امروز مي‌بينند كه ايران قدرتمندترين دوره تاريخي خود را سپري مي‌كند.
صفارهرندي خاطرنشان كرد: آنان قبلاً سه پيش‌شرط براي مذاكره با ايران داشتند كه يكي از اين پيش‌شرط‌ها پذيرش حقوق بشر امريكايي با مؤلفه‌هايي نظير آزادي همجنس‌بازي و نيز قانوني شدن حضور بهايي‌ها در عرصه‌هاي سياسي ايران بود.
وي ادامه داد: همچنين پذيرش تروريسم‌پرور بودن ايران و نيز به رسميت شناختن سكولاريسم به‌عنوان عرف رسمي حكومت از ديگر پيش‌شرط‌هاي آنان براي مذاكره با ايران بود، اما امروز به دليل اقتدار جمهوري اسلامي بدون هرگونه پيش‌شرطي پاي ميز مذاكره با ايران حاضر مي‌شوند، اين اقتدار برآمده از برخورداري ايران از 19 هزار سانتريفيوژ و نفوذ منطقه‌اي جمهوري اسلامي است. صفارهرندي در پايان افزود: روزهاي آخر جنگ وقتي صدام فشارهاي خود را بر ايران زياد كرده بود، عده‌اي از افراد بانفوذ در عرصه‌هاي سياست و جايگاه‌هاي قدرت به اين برآورد رسيده بودند كه واگذاري بخشي از سرزمين ملي براي حفظ امنيت بلامانع است به گونه‌اي كه حتي با پيشنهاد از دست دادن اروندرود مشكلي نداشتند و مي‌گفتند كه اگر اين كار را نكنيم صدام تا تهران هم پيشروي مي‌كند اما خوشبختانه امام و مسئولان انقلابي آن وقت زيربار چنين پيشنهاد تسليم‌طلبانه‌اي نرفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار