کد خبر: 730953
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
سرمقاله:
عباس حاجي‌نجاري
چشم‌انداز «جبهه مقاومت» پس از توافق هسته‌اي
در ميان مؤلفه‌هاي معطوف به مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5، يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه به دغدغه اصلي موافقان و مخالفان «برجام» در امريكا و ديگر كشورهاي غربي تبديل شده است، تأثير برجام در كاهش يا افزايش توان ايران در كمك به جبهه مقاومت در منطقه و جهان اسلام است.

مخالفان توافقنامه در امريكا مهم‌ترين دليل مخالفتشان اين است كه دستيابي ايران به درآمد‌هاي نفتي، توان ايران در كمك به حاميان منطقه‌اي‌اش را افزايش مي‌دهد وسبب مي‌شود كه دوستان منطقه‌اي امريكا، همچون رژيم صهيونيستي و عربستان با دشواري‌هاي بيشتري مواجه بشوند و راهبرد آنها در سوريه، لبنان، فلسطين و... با شكست مواجه شود و اين در حالي است كه موافقان توافقنامه نيز در عين پذيرش اين امر به واقعيت‌هاي ديگري در منطقه اشاره مي‌كنند و در پي راه چاره‌اند مسير ايران را فرا‌تر از مذاكرات هسته‌اي مي‌دانند. در اين زمينه شايد بتوان گفت‌وگوي اوباما را با بي‌بي‌سي برآيند كاملي از اين ديدگاه‌ها دانست .

هفته گذشته رئيس‌جمهور امريكا، در مصاحبه اختصاصي با جان سوپل، خبرنگار بي‌بي‌سي، در پاسخ به اين سؤال كه نتيجه اين توافق برداشتن تحريم و جاري شدن ميلياردها دلار پول بيشتر براي استفاده گروه‌هايي مانند حزب‌الله لبنان و رژيم اسد است كه باعث تشديد بي‌ثباتي در منطقه خواهد شد، گفت: در نظر داشته باشيد كه ما راه ايران را براي رسيدن به اسلحه اتمي بستيم و اين اولويت اصلي ما بوده است، زيرا اگر ايران به اسلحه هسته‌اي دست يابد، مي‌تواند همان مشكلاتي را كه مطرح كرديد ايجاد كند آن هم در سايه حمايت بمب هسته‌اي و در نتيجه مي‌تواند‌معضلات استراتژيك بيشتري را براي ايالات متحده، اسرائيل، متحدان ما در خليج [فارس] و اروپا ايجاد كند. در مرحله دوم، واقعيت اين است كه بنا به تعريف، در مذاكرات و توافقي از اين دست، ايران چيزهايي به دست مي‌آورد.

نظام تحريم كه ما با كمك بريتانيايي‌ها، چيني‌ها، روس‌ها و سايرين به اجرا گذاشتيم باعث شد دارايي‌هاي ايران مسدود شود و با لغو تحريم، [ايران] به اين اموال دسترسي مي‌يابد اما بخش عمده‌اي از اين مبلغ بايد براي بازسازي اقتصادي آنان مصرف شود. اين برنامه‌اي است كه [حسن] روحاني براساس آن، انتخاب شد و رهبر جمهوري اسلامي هم فشار آن را احساس مي‌كند. سؤال اين است كه آيا سپاه پاسداران و نيروي قدس به اين ترتيب منابع بيشتري به دست خواهند آورد؟ ممكن است زيرا اقتصاد ايران بهبود مي‌يابد. اوباما در عين حال تأكيد مي‌كند چالشي كه ما مثلاً در صورت اقدام حزب‌الله در پرتاب موشك به اسرائيل با آن مواجه هستيم ارتباطي به كمبود منابع ايران ندارد. 

تسري اين نگاه در بين متحدين اروپايي امريكا و رژيم صهيونيستي هم باعث شد كه زيگمار گابريل، قائم‌مقام صدر اعظم آلمان‌ كه در صدر هيئتي تجاري براي سفري سه روزه وارد ايران شده در تهران طي سخناني از مقام‌هاي جمهوري اسلامي بخواهد اگر مايل به گسترش روابط اقتصادي درازمدت با آلمان و اروپا هستند، مناسبات خود را با اسرائيل بهبود بخشند. وي در جمع گروهي از بازرگانان آلماني و ايراني در تهران مي‌گويد كه «اگر نتوانيم در مورد مسائلي مانند اسرائيل بحث كنيم، ‌ايران نمي‌تواند در درازمدت روابط خوب اقتصادي با آلمان داشته باشد.» 
در اين زمينه اشاره به چند نكته ضروري است:

1- ترديدي در اين نيست كه دستاورد‌هاي مثبت توافقنامه هسته‌اي، به رغم برخي از ضعف‌ها وآسيب‌هاي مترتب بر آن، اقتدار منطقه‌اي و بين‌المللي نظام اسلامي را افزايش داده و به عنوان يك قدرت قابل اتكا خوشحالي دوستان منطقه‌اي ايران و البته عصبانيت و ناراحتي دشمنان را به دنبال داشته است. 

2- به رغم فضا‌سازي‌هاي منفي عليه كمك‌هاي ايران به جبهه مقاومت، حمايت‌هاي عمدتاً معنوي و بعضاً مادي ايران از سر پنجه‌هاي انقلاب اسلامي عمدتاً به ثبات در منطقه كمك كرده و بخش عمده آن مصروف مقابله عملي با گروهك‌هاي تروريستي در عراق، سوريه، لبنان و... شده است‌ كه امريكا ودولت‌هاي غربي فقط شعار آن را مي‌دهند. 

3- كمك‌هاي ايران به مسلمانان ديگر كشورها  و مستضعفين جهان بخشي از وظايف قانوني دولت‌ها در نظام جمهوري اسلامي است كه در قانون اساسي برآن تصريح شده است. بر اساس اصل 152قانون اساسي «سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر اساس نفي هر‌گونه سلطه‌جويي و سلطه‌پذيري، حفظ استقلال همه جانبه و تماميت ارضي كشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌هاي سلطه‌گر و روابط صلح آميز متقابل با دول غير‌محارب استوار است.» همچنين بر اساس اصل 154 قانون اساسي «جمهوري اسلامي ايران، سعادت انسان در كل جامعه بشري را آرمان خود مي‌داند و استقلال و آزادي و حكومت حق و عدل را حق همه مردم مي‌شناسد، بنابراين در عين خودداري كامل از هر‌گونه دخالت در امور داخلي ملت‌هاي ديگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين در هر نقطه از جهان حمايت مي‌كند»

اين سياست نظام البته يك تكليف الهي است كه ريشه قرآني دارد، چراكه براساس اصل 11قانون اساسي «به حكم آيه كريمه «ان هذه امّتكم امه واحده و انا ربكم فاعبدون» همه مسلمانان يك امتند و دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و كوشش پيگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد.» طبق اصول مزبور، خطوط كلي سياست خارجي نظام جمهوري اسلامي در 19 بند تأكيد شده كه حمايت از مبارزات حق‌طلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين در همه جهان يكي از آنهاست.

4- مقام معظم رهبري در روز عيد سعيد فطر و قبل از آنكه «برجام» مجالي را براي طرح اينگونه موضوعات از سوي غربي‌ها ايجاد كند يادآور شدند: چه متن تهيه‌شده پس از طي روند قانوني داخل كشور، تصويب شود چه نشود، ملت ايران از حمايت ملت مظلوم فلسطين، يمن، بحرين و ملت و دولت‌هاي سوريه و عراق و مجاهدان صادق لبنان و فلسطين دست بر‌نمي‌دارد. ما درباره‌ مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و جهاني هيچ مذاكره‌اي با امريكا نخواهيم داشت مگر در موارد استثنا همچون هسته‌اي كه قبل از اين هم سابقه داشته است. ايشان با انتقاد شديد از سياست‌هاي امريكا در «حمايت از دولت تروريستي و كودك‌كش صهيونيسم و تروريست خواندن مجاهدان فداكار حزب‌الله لبنان» افزودند: سياست‌هاي ما و امريكا در منطقه 180 درجه اختلاف دارد بنابراين چگونه مي‌توان با آنها گفت‌وگو و مذاكره كرد. 

5- ممكن است در راستاي تبليغات دستگاه‌هاي رسانه‌اي غرب، برخي از نشريات و فعالان داخلي نيز دچار اين توهم شوند كه تعاملات جديد هسته‌اي، فرصتي را براي خدشه به مباني نظام در اين عرصه، آنگونه كه در ماجراي فتنه پس از انتخابات با طرح شعار نه غزه، نه لبنان و... اتفاق افتاد، ايجاد مي‌كند، آنگونه كه جان كري در نشست شوراي روابط خارجي امريكا با نگاهي به انتخابات آينده به استقبال آن مي‌رود. اما نبايد ترديدي در اين ايجاد شود كه در هر صورت سياست ملت و نظام جمهوري اسلامي در مقابل امريكا هيچ تغييري نخواهد كرد و ايران اسلامي مصمم‌تر و فارغ‌تر، اين عرصه را بااقتدار دنبال مي‌كند چراكه راهبرد نظام در اين عرصه نه به توان مالي و يا نظامي و... كه به ذات انقلاب اسلامي وابسته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار