کد خبر: 730930
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
جهان اعتراض كرد، پرونده تل‌آويو به شوراي امنيت مي‌رود
شهادت كودك 18 ماهه فلسطيني كه روز جمعه به دست صهيونيست‌ها ‌زنده‌زنده سوزانده شد موج جديدي از اعتراضات را عليه رژيم صهيونيستي ايجاد كرده است و با گذشت دو روز از شهادت «علي دوابشه»، كودك شيرخوار فلسطيني موج اعتراض‌ها به اين جنايت هولناك همچنان ادامه دارد.
شهادت كودك 18 ماهه فلسطيني كه روز جمعه به دست صهيونيست‌ها ‌زنده‌زنده سوزانده شد موج جديدي از اعتراضات را عليه رژيم صهيونيستي ايجاد كرده است و با گذشت دو روز از شهادت «علي دوابشه»، كودك شيرخوار فلسطيني موج اعتراض‌ها به اين جنايت هولناك همچنان ادامه دارد.
منابع محلي روز يك‌شنبه در جنوب نابلس اعلام ‏كردند درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي رژيم صهيونيستي و جوانان فلسطيني كه در اعتراض به سوزاندن كودك شيرخوار ‏فلسطيني و شهادت دو جوان فلسطيني در كرانه باختري تجمع كرده بودند، رخ داد. ‏ در پي اين تظاهرات نيروهاي رژيم صهيونيستي با گلوله پلاستيكي و گاز اشك‌آور به جوانان فلسطيني حمله كردند كه موجب ‏زخمي شدن دهها تن از آنها شد. ‏ همچنين روز گذشته دهها فلسطيني در حالي كه تصاوير «علي دوابشه» كودك شهيد فلسطيني را در دست داشتند در مقابل دروازه‌هاي مسجدالاقصي تجمع كرده و جنايت شهرك نشينان در سوزاندن اين كودك شيرخوار را محكوم كردند. نيروهاي اشغالگر از ساعات اوليه صبح يك‌شنبه محدوديت‌هايي را براي ورود نمازگزاران فلسطيني به مسجدالاقصي اعمال كرده‌اند تا شهرك‌نشينان صهيونيست بتوانند از طريق باب‌المغاربه به مسجدالاقصي يورش ببرند. در همين حال، روز يك‌شنبه گروهي از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مصري در برابر كانون خبرنگاران در قاهره براي محكوم كردن شهادت شيرخوار فلسطيني به دست افراط‌گرايان اسرائيلي تجمع كردند. پايگاه خبري «اليوم السابع»، گزارش داد كه كانون خبرنگاران مصري اعلام كرده از برنامه‌هاي اين تجمع اعتراضي به اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي، لگد مال كردن پرچم اسرائيل و آتش زدن آن در برابر كانون خبرنگاران است.
جنايت غيرانساني صهيونيست‌ها در زنده‌زنده سوزاندن اين كودك 18 ماهه به حدي است كه حتي بعضي شهرك نشينان اسرائيلي در شهر تل‌آويو با شعار تحريك به خشونت را متوقف كنيد، ‏تجمع كردند.‏ تظاهركنندگان اسرائيلي اعلام كردند بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي عمداً به دستگاه اطلاعات و امنيت داخلي اين رژيم (شاباك) دستور نمي‌دهد با اقدامات تروريستي يهودي‌ها به مقابله بپردازد چراكه از خشم حاميانش مي‌ترسد. روون ريولين، رئيس رژيم صهيونيستي به متعرضان گفت: «ما بايد اعتراف كنيم كه در برخورد با تروريست‌هاي يهودي سهل‌انگاري به خرج داده مي‌شود و اين خطر بزرگي براي دولت و جامعه است.» رسانه‌ها گزارش دادند پس از آنكه ريولين سوزاندن كودك فلسطيني به دست شهرك نشينان را محكوم كرد، تعدادي از يهوديان اسرائيلي در صفحه وي در پايگاه اجتماعي فيس‌بوك وي را تهديد كرده و از او خواستند استعفا بدهد. اين يهوديان ريولين را «رئيس اعراب» دانستند.

  ارجاع پرونده به شوراي امنيت

مسئولان فلسطيني اعلام كردند با اردن به توافق رسيده‌اند تا گفت‌وگوهايي را با كشورهاي عضو شوراي امنيت براي ارائه پيش‌نويس قطعنامه‌اي در خصوص سوزاندن كودك شيرخوار فلسطيني به دست شهرك نشينان و انجام تحقيقات درباره اين جنايت آغاز كنند. به گزارش ايسنا، صائب عريقات، مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين در اين باره گفت: ما براي مجازات و محاكمه اشغالگران اسرائيلي و شهرك‌نشينان به دليل جنايت‌هايي كه عليه ما انجام داده‌اند تمامي اقدامات را اتخاذ خواهيم كرد. تشكيلات خودگردان فلسطين همچنين در نشست فوق‌العاده‌اي تصميم گرفت تا از بان كي مون، دبيركل سازمان ملل بخواهد قوانين ويژه‌اي را براي حمايت بين‌المللي از مردم فلسطين ايجاد كند. پيش‌تر اعضاي شوراي امنيت سوزاندن كودك فلسطيني به دست شهرك‌نشينان اسرائيلي را محكوم كردند.
از سوي ديگر محمد صبيح، معاون دبيركل اتحاديه عرب در امور فلسطين و اراضي اشغالي اعلام كرد: به دنبال افزايش اقدامات تحريك‌آميز نيروهاي اشغالگر و شهرك نشين‌هاي افراطي عليه فلسطينيان روز چهارشنبه (پنجم آگوست) كميته طرح صلح عربي نشستي فوق‌العاده به رياست سامح شكري، وزير خارجه مصر براي رسيدگي به موضوع تشكيل خواهد داد. همچنين قرار است در اين نشست نحوه مقابله با تروريسم شهرك‌نشين‌ها كه با به شهادت رساندن علي دوابشه كودك شيرخوار فلسطيني در روستاي دوماي نابلس به اوج خود رسيد، بررسي شود.

  دستپاچگي مقامات صهيونيستي

گسترش موج اعتراض‌ها و محكوميت‌ها عليه جنايت صهيونيست‌ها باعث شده تا مقامات تل‌آويو براي مهار اين اعتراض‌ها دست به اقداماتي از جمله بازداشت عامل اين جنايت و ژست‌هاي بشردوستانه بزنند. رسانه‌هاي فلسطيني اعلام كردند كه نام اين يهودي بازداشت شده كه به منازل فلسطيني‌ها در روستاي «دوما» در جنوب نابلس حمله كرد و آنها را به آتش كشيد «يهود لاندسبرگ» است كه سال گذشته به دليل اقداماتي همچون به آتش كشيدن مساجد و حمله به منازل و خودروهاي فلسطيني‌ها و نوشتن شعارهاي نژادپرستانه روي آنها محاكمه شده بود. از سوي ديگر، «بنيامين نتانياهو» در جلسه هفتگي با كابينه خود با اشاره به اقدام شهرك‌نشينان صهيونيستي در آتش زدن منازل فلسطيني‌ها كه منجر به جان باختن يك نوزاد 18 ماهه شد، گفت: «سياست ما اين است كه خشونت‌ را تحمل نكنيم.» وي وعده داد كه عاملان كودك‌سوزي را به دست قانون خواهد سپرد. اين وعده نتانياهو در حالي است كه وي پيشتر نيز وعده مجازات عاملان شهادت نوجوان فلسطيني كه سال گذشته زنده‌زنده سوزانده شده بود را داده بود كه هيچ‌گاه تحقق نيافت. «آيلت شاكد» وزير دادگستري رژيم صهيونيستي نيز كه به داشتن ديدگاه‌هاي ضد‌فلسطيني شهره است، آتش زدن منازل فلسطيني‌ها را محكوم كرد و مدعي شد عاملان اين جنايت هيچ ربطي به احزاب راستگرا ندارند.

  انتقاد حماس از تشكيلات خودگردان

هر چند تشكيلات خودگردان جنايت صهيونيست‌ها را محكوم كرده اما اقدامات مبهم و سازشكارانه اين تشكيلات باعث انتقاد ساير گروه‌هاي فلسطيني شده است. عبدالرحمن شديد سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي «حماس» تداوم همكاري امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين با رژيم صهيونيستي و اقدام مأموران امنيتي اين تشكيلات به تحويل گروهي از شهرك‌نشينان صهيونيست به نظاميان اسرائيلي پس از ورودشان به شهر اريحا را محكوم كرد. وي افزود: در حالي كه شهرك‌نشينان صهيونيست كودكان ما را مي‌سوزانند، تشكيلات رام‌الله اين شهرك‌نشينان را تحويل طرف صهيونيستي مي‌دهد و دست مقاومت را مي‌بندد و دست به سركوب نيروهاي آن مي‌زند و سلاح مقاومت را مصادره مي‌كند و اخبار و اطلاعات مقاومت را در اختيار اشغالگران صهيونيست قرار مي‌دهد. وي رفتار تشكيلات رام‌الله را خطرناك خواند و افزود: اين رفتار پرسش‌هاي فراواني را در مورد آينده مناسبات ميان گروه‌ها و تشكيلات رام‌الله ايجاد كرده است. اين انتقادها پس از آن صورت مي‌گيرد كه محمود عباس، رئيس‌جمهور تشكيلات خودگردان فلسطين، از نظاميان تحت امر خود خواست از رويارويي با نيروهاي صهيونيست خودداري كنند. روزنامه رأي اليوم در اين باره نوشت:عباس به نيروهاي امنيتي فلسطين دستور داد به هيچ اقدام مستقيم يا غيرمستقيم براي گرفتن انتقام خون كودك فلسطيني دست نزنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار