کد خبر: 730914
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
ناهماهنگي دولت و مجلس فرهنگيان را دلسرد كرد
سي و دومين اجلاس سراسري مديران و رؤساي آموزش و پرورش روز گذشته آغاز به كار كرد تا رسيدگي به مهم‌ترين مسائل تعليم و تربيت كشور را با حضور وزير آموزش و پرورش و شماري از مسئولان كشور در دستور كار قرار دهد.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام
سي و دومين اجلاس سراسري مديران و رؤساي آموزش و پرورش روز گذشته آغاز به كار كرد تا رسيدگي به مهم‌ترين مسائل تعليم و تربيت كشور را با حضور وزير آموزش و پرورش و شماري از مسئولان كشور در دستور كار قرار دهد. اين اجلاس ديروز در نخستين روز فعاليت خود با طرح طيفي از موضوعات مبتلا‌به آموزش و پرورش از جمله پيش‌بيني 5 هزار ميليارد منابع جديد درآمدي براي آموزش و پرورش، گلايه مجلس از مصوبه رتبه‌بندي معلمان، اعلام ميانگين حقوق معلمان و آمار بازنشستگي فرهنگيان تا پيام رئيس‌جمهور به سي و‌دومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش را در بر داشت.
ما در تحقق اهداف بخش‌هايي از برنامه‌هاي خود موفق بوده‌ايم كه توانسته‌ايم آنها را مديريت و به گفتمان غالب در ميان سطوح مختلف جامعه و دغدغه عمومي تبديل كنيم. در اين بين و به‌رغم اهميتي كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت و مديران و مسئولان رده‌هاي گوناگون همواره به آن اذعان دارند، «آموزش» و «پرورش» و فرآيندي كه اين دوگانه در آن شكل مي‌گيرد، تبديل به دغدغه عمومي نشده است. يكي از علل اين امر را مي‌توان فاصله آموزش و پرورش با مسائل روز جامعه و غيبت آن در اخبار و رسانه‌ها مگر منحصر در مسائل مربوط به استخدام و بودجه و حواشي خبر‌ساز دانست.
اما آموزش و پرورش از ديروز توانسته با برگزاري سي و‌دومين اجلاس مديران و رؤساي سراسر كشور دستگاه تعليم و تربيت، توجهات را به خود جلب كند. هر‌چند اين اجلاس سالانه برگزار مي‌شود اما بسته به ميزان توانايي آموزش و پرورش در گستردن دامنه و ايجاد برد مؤثر در لايه‌هاي مديريتي كشور، قابليت برجسته كردن تعليم و تربيت را حداقل براي چند روز دارد.  بر اساس اين گزارش، روز گذشته همه از قوه مجريه و مقننه و سازمان‌هاي تعزيرات و مديريت و برنامه‌ريزي، از آموزش و پرورش گفتند؛ از اختصاص 70 درصد ظرفيت پايه هفتم مدارس شاهد به فرزندان شهدا و ايثارگران، اعلام جزئيات استخدام آموزش و پرورش از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي رياست جمهوري، پيش‌بيني 5 هزار ميليارد منابع جديد درآمدي براي آموزش و پرورش، گلايه مجلس از مصوبه رتبه‌بندي معلمان، عزم سازمان تعزيرات براي پيگيري تخلفات آموزش و پرورش كه به اين سازمان گزارش مي‌شود و اعلام ميانگين حقوق معلمان و آمار بازنشستگي فرهنگيان تا پيام رئيس‌جمهور به سي و دومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش. برنامه‌ريزان اين اجلاس براي آغاز آن نرمش صبحگاهي تدارك ديدند تا شركت‌كنندگان براي سه روز ماراتن با مانع از ميان مسائل روز تعليم و تربيت آماده كنند و ورزش دست‌جمعي مسئولان و سياستگذاران آموزش و پرورش در كنار هم حاشيه جالبي بر متن اجلاس سي‌و‌دوم رقم زد.

  رئيس‌جمهور غايب بزرگ اجلاس

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني، رئيس‌جمهور كه حاضر نشدنش در هيچ يك از جلسات شوراي عالي آموزش و پرورش در طول عمر دولت تدبير و اميد به اندازه كافي به چشم مي‌آيد با شركت نكردن در اجلاس امسال مديران آموزش و پرورش خود را به غايب بزرگ اين اجلاس تبديل و به ارسال پيامي به آن اكتفا كرد.  رئيس‌جمهوري در پيام خود به سي‌ودومين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش كشور كه از سوي حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي وي قرائت شد، تأكيد كرد: اصل ۴۴ قانون اساسي دولت را موظف در امر آموزش و پرورش كرده است و اين وظيفه خطير فرصتي بي‌بديل فراهم آورده تا آموزش و پرورش همراه با دين، خانواده و غيره شرايط بهتر را براي زيست آينده رقم بزند.  در بخشي از اين پيام آمده است: امروز بايد پاسخ دهيم كه آموزش و پرورش چگونه مي‌تواند در اصلاح رفتارهاي فردي و در شكل‌گيري كارهاي اجتماعي ايفاي نقش كند. رئيس‌جمهوري در ادامه گفته است: آموزش و پرورش بايد به آرمانخواهي و ايجاد چشم‌اندازهاي روشن توجه خاصي نشان دهد و تحقق شعار هر دانش‌آموزش يك مهارت را در آنان تقويت كند.

 اهميت مهر امسال

علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش نيز در اين اجلاس با بيان اينكه امسال ۳۸ هزار نيروي انساني بازنشسته مي‌شوند، گفت: دانشگاه فرهنگيان هيچ خروجي نخواهد داشت و اولين فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه مهر ۹۵ وارد آموزش و پرورش مي‌شوند.
وي با بيان اينكه محور دومي كه در برنامه اجلاس سي و دوم بيشتر ديده شده است، مهر 94 است، گفت: مي‌دانيد مهر 94، دوره‌اي است كه نظام 3ـ3ـ6 سند تحول، همه دوره‌ها را در برمي‌گيرد، يعني چند سال پيش يك كلاس ششم به دوره ابتدايي اضافه شد و 3ـ3ـ6 فقط در دوره ابتدايي بود كه تأثير فرعي در دوره راهنمايي داشت. اين عضو كابينه يازدهم ادامه داد: اما امسال كلاس‌هاي دوره ابتدايي شش ساله است و با مشكلاتي كه وجود دارد مانند كمبود نيروي متخصص و فضاي آموزشي، دوره راهنمايي نيز كامل مي‌شود.  وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: در كنار مشكل نيروي انساني، مشكل فضاي آموزشي مهر 94 هم مورد توجه است و موضوع مشكلات عدم پيش‌بيني فضاي آموزشي مسكن مهر، مورد توجه اجلاس سي‌و‌دوم  است.  وزير آموزش و پرورش افزود: با وجودي كه توسعه عدالت آموزشي در ادامه فعاليت‌هاي آموزش و پرورش مورد تأكيد است، هنوز يك درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدايي تحت پوشش نيستند كه اين شامل كساني مي‌شود كه توسط خانواده‌ها به مدارس اعزام نشده‌اند يا دانش‌آموزاني هستند كه به لحاظ ذهني عقب‌ماندگي دارند و مدرسه استثنايي در منطقه آنها نيست يا اينكه خانواده‌ها به لحاظ اقتصادي و فرهنگي، از آمدن اين دانش‌آموزان به مدرسه جلوگيري مي‌‌كنند.

 منابع جديد درآمدي

در بخش ديگري از اين اجلاس نيز محمد‌مهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش مجلس منابع جديد درآمدي براي آموزش و پرورش را تشريح كرد.  وي در خصوص اعتبارات آموزش و پرورش گفت: نهايت تلاش و همكاري را با آموزش و پرورش داشتيم تا سقف بودجه آن را افزايش دهيم. در سال جاري جدا از آنچه در لايحه بود، 5 هزار ميليارد تومان منابع جديد درآمدي براي آموزش و پرورش تعريف كرديم.  زاهدي افزود: از اين مبلغ 2 هزار ميليارد مربوط به منابع بنگاه‌هاي اقتصادي است كه ماليات نمي‌پرداختند كه از آنها وصول و به آموزش و پرورش پرداخت شود كه اين موضوع قانون شده است.  وي ادامه داد: هزار و 700 ميليارد تومان نيز از كاهش هزينه‌هاي غير‌ضروري در بانك‌ها و شركت‌ها مصوب كرديم كه كاملاً قابل وصول است.  زاهدي با گلايه‌اي در خصوص نظام رتبه‌بندي معلمان كه اكنون در دولت مصوب شده است، تصريح كرد: نظام رتبه‌بندي معلمان كه در دولت مصوب شده است مطابق آنچه در سند تحول بنيادين است، عمل نكرده است.

 ‌تريبون اجلاس و سؤال و جواب مجلسي

محمدباقر نوبخت، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور نيز ميهمان ديگر سي‌و‌دومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش بود كه سخنراني‌اش حاشيه‌هايي داشت. وي در اين نشست گفت: در سال 1390 ميانگين دريافتي معلمان 830 هزار تومان بود كه اين عدد در سال 94، به يك ميليون و 770 هزار تومان رسيده است.  وي افزود: آموزش و پرورش در سال 1393 اعتباري بالغ بر 19 هزار و 600 ميليارد تومان داشت كه عملكرد و پرداختي به آن بالغ بر 21 هزار ميليارد تومان شد كه اين يعني 107 درصد اعتبارات اين دستگاه را پرداخت كرديم.  وي با اشاره به رشد اعتبارات آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در برابر اين افزايش اعتبارات، بر تعداد حقوق‌بگيران و دانش‌آموزان نيز افزوده شده است كه قطعاً‌ آهنگ مناسبي در اين بين وجود ندارد.  اين اظهارات نوبخت با واكنش جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مواجه شد. وي گفت: نمي‌دانم آقاي نوبخت معاون رئيس‌جمهور، آمار يك ميليون و 700 هزار توماني ميانگين حقوق فرهنگيان را از كجا آورده است؛ تمام پرداخت دولت به ساير ارگان‌ها را بيايند و با پرداختي به فرهنگيان مقايسه كنند كه در آن صورت خواهند ديد كمترين پرداخت‌ها از سوي دولت به فرهنگيان است.
سي‌و‌دومين اجلاس رؤسا و مديران آموزش و پرورش سراسر كشور به منظور رسيدگي به مهم‌ترين مسائل تعليم و تربيت كشور با حضور وزير آموزش و پرورش و شماري از مسئولان اين وزارتخانه در برج ميلاد آغاز به كار كرد.  اين اجلاس با شعار تحول آموزش و پرورش امروز، بالندگي فردا برگزار مي‌شود.
در كنار سخنراني‌ها، ۱۲ كارگروه تخصصي نيز متناسب با ضرورت‌ها و نيازهاي وزارت آموزش و پرورش طراحي شده است كه هر كارگروه با رياست يكي از معاونان وزارتخانه به بحث و بررسي موضوعات تعيين شده مي‌پردازند.  سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه، راهكارهاي توسعه و ارتقاي سلامت و تربيت بدني دانش‌آموزان، نقش فضاهاي آموزشي و پرورشي در ارتقاي كيفيت تعليم و تربيت و اقتصاد آموزش و پرورش و معيشت معلمان از جمله موضوعات كارگروه‌هاي تخصصي است.
همچنين راهكارهاي چابك‌سازي نظام اداري و كاهش تمركز در آموزش و پرورش، نحوه انتخاب معلمان نمونه در برنامه ششم توسعه، همسويي محتواهاي آموزشي با برنامه درسي ملي، راهكارهاي توسعه عدالت آموزشي و پرورشي و بررسي شيوه‌هاي مؤثر در پرورش صحيح دانش‌آموزان از ديگر موضوعات پيش‌بيني شده براي بحث و بررسي در اين كارگروه‌ها است.  در حاشيه سي‌و‌دومين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش كشور، نمايشگاهي از دستاوردها و ابتكارات و مطالبات جديد استان‌ها در يك سال گذشته داير شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار