کد خبر: 730863
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، در واکنش به موضوع پرونده خون های آلوده و سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان، تاکید کرد: امکان پیگیری حقوقی این پرونده وجود ندارد.

 

خبرگزاری مهر: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، در واکنش به موضوع پرونده خون های آلوده و سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان، تاکید کرد: امکان پیگیری حقوقی این پرونده وجود ندارد.

دکتر علی اکبر پورفتح الله در نشست خبری که روز شنبه در سالن کنفرانس سازمان انتقال خون ایران برگزار شد، گفت: در آن سال ها که ویروس اچ آی وی از طریق فرآورده های خونی منتقل شده بود، این بیماری نوظهور بود و تعمدی در انتقال این بیماری وجود نداشته است.

وی با عنوان این مطلب که پیگرد حقوقی این پرونده وجود ندارد، تاکید کرد: اما می توان از این موضوع در تبادلات سیاسی به عنوان یک ابزار استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: دوستانی که مدعی هستند سند رسمی برای محکومیت این پرونده دارند، به ما هم ارائه کنند.

پورفتح اله در ادامه به وضعیت اهدای خون در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم که سالانه ۳۰۰ هزار واحد خون دریافت می‌ کنند.

وی با اشاره به اینکه در هر ۴۰۰ هزار مورد اهدای خون، امکان یک مورد انتقال ویروس اچ آی وی وجود دارد، تاکید کرد: شاخص عفونت‌های اچ آی وی، هپاتیت B و C در کسانی که خون اهدا می‌کنند نسبت به سایر افراد جامعه ۱۰ برابر کمتر است.

پورفتح‌اله با اشاره به سیر نزولی بیماری‌های عفونی در اهداکنندگان خون اظهار داشت: ۲۵ درصد از اهداکنندگان خون در کشور از کسانی هستند که برای بار اول خون می‌دهند.

وی در ادامه از تعطیلی تدریجی مراکز اهدای خون کوچک در کشور خبر داد و گفت: بر اساس آنچه که تصمیم گرفته شده است، در مراکزی که میزان اهدای خون کمتر از ۲۰ هزار واحد باشد، آن مرکز تعطیل و به تدریج مراکز بزرگ اهدای خون با استانداردهای روز دنیا راه‌اندازی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به وضعیت مراکز اهدای خون در تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ۱۱ نقطه تهران کار اهدای خون انجام می‌شود که به غیر از مرکز وصال، سایر مراکز از استانداردهای لازم و قابل قبول برخوردار نیستند.

پورفتح‌اله از رایزنی مجمع خیرین اهدای خون با شهرداری تهران برای احداث ۵ مرکز بزرگ اهدای خون در ۵ نقطه شهر خبر داد و گفت: در حال حاضر زمین‌های مورد نیاز برای احداث این مراکز در ۵ نقطه از شهر تهران تخصیص یافته است.

وی در ارتباط با موضوع واگذاری پالایشگاه خون به بخش خصوصی، اظهار داشت: واگذاری این پالایشگاه بر اساس مصوبه دولت قبلی بوده است.

پورفتح‌اله با اعلام اینکه در بخش تولید ماده خام صنعت پلاسما در کشور از پیشرفت بالایی برخوردار بوده‌ایم، تاکید کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم هیچ کشور در حال توسعه‌ای، توان جمع آوری پلاسما را ندارد ولی این کار در حال حاضر در کشور ما انجام می‌شود.

وی از ارسال ۱۷۵ هزار لیتر پلاسما در سال گذشته به معتبرترین مراکز پالایشگر خون در دنیا خبر داد و گفت: این میزان پلاسما بعد از تبدیل به محصولات دارویی به کشور بازگردانده شد.

پورفتح‌اله با اعلام اینکه ۵۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با استفاده از پلاسمای ایرانی تامین می‌شود، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در برنامه‌ای ۳ ساله صددرصد این داروها از پلاسمای ایرانی تهیه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار