کد خبر: 730778
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
کشت «ميوه‌هاي آب‌دوست» توسط کشاورزان مهاجر
مدتي است ديو خشکسالي بر سر زمين‌هاي کشاورزي لرستان سايه افکنده و کشاورزان و مسئولان هم بي توجه به شرايط موجود و لزوم استفاده از روش هاي آبياري صحيح همچنان مسير گذشته شان را ادامه مي‌دهند. خواب غلفت متوليان و طمع‌کاري برخي از کشاورزان در اين استان، مشکلات زيادي براي ساکنين لرستان رقم زده است. خشکسالي در اين استان نه تنها کشاورزان را تهديد مي‌کند، بلکه مردم براي تامين منابع آب آشاميدني هم از اين مشکل در امان نمانده‌اند. با اينکه در سطح استان همه با کمبود آب دست و پنجه نرم مي‌کنند، برخي از کشاورزان طمع‌کار باز هم دست از کشت محصولات آب دوستي چون برنج، هندوانه و غيره بر نداشته‌اند. اين افراد که اغلب زمين‌ها را اجاره کرده و در انتظار سود زيادي از فروش محصول خود بودند، عليرغم انتظارشان به دليل کاهش سريع قيمت هندوانه، سودي عايدشان نشد و خستگي بر چهره‌هايشان باقي ماند.
ميترا شهبازي

کشاورزان مهاجر دردسر ساز شدند!

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آبفا لرستان، کشت محصولات آب‌دوست به ويژه هندوانه را معضلی جدی برای استان مي‌داند و مي‌گويد: در گذشته کمتر با ورود کشاورزان مهاجر به استان براي کشت محصولات آب دوست مواجه بوديم اما درسالهاي اخير لرستان مقصد کشاورزان غیر بومی شده که براي کسب سود بدون هيچ توجهي به وضعيت آبي منطقه، به کشت اين گونه محصولات روي اورده اند. دليل اين ماجرا هم اين است که کشت در دشت‌های استان‌های همجوار به خاطر خشکسالی ممنوع شده‌ و کشاورزان اين استان ها برای کشت گیاهان آبدوست به لرستان هجوم مي آورند.

مهدی سجادی با اشاره به بخشنامه‌ای که براي جلوگیری از کشت گیاهان آب دوست در لرستان و در سال گذشته ابلاغ شده بود، مي‌افزايد: سال گذشته بخشنامه‌ای در این خصوص به ادارات جهاد کشاورزی استان ابلاغ شد و متاسفانه چندي بعد به فراموشي سپرده شد.

وي کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی را از دیگر اثرات منفی کشت محصولات آب دوست مي‌داند و ادامه مي‌دهد: کشاورزهاي مهاجر چاه اجاره می‌کنند و با تعويض تجهیزات آن، شبانه روز نسبت به برداشت غیر مجاز آب اقدام مي‌کنند. اين عمل مخرب را هم در حالي انجام مي‌دهند که کشت هندوانه محصولی استراتژیک براي استان به حساب نمي‌آيد و سفره‌هاي زيرزميني را بيش از ديگر محصولات خشک مي‌کند.

سجادی ادامه مي‌دهد: کشت هر هکتار هندوانه ۱۶ هزار متر مکعب آب در طول سال مصرف می‌کند، یعنی برای کشت یک کیلو هندوانه ۵۰۰ لیتر آب نیاز است. این در حالی‌ست که قيمت فروش هر کیلو هندوانه فقط ۵۰۰ تومان است! بنابراين کشت این محصول از نظر اقتصادي هم مقرون به صرفه نيست.

صادرات هندوانه يعني صادرات آب!

محدوديت منابع آبي در استان‌هايي نظير لرستان که زير سايه شوم خشکسالي با مشکلات دست و پنجه نرم مي‌کنند، به حدي حائز اهميت است که وزراي جهاد کشاورزي و نيرو نيز با کشت و صادرات هندوانه به دلیل مصرف آب بالای این محصول مخالف هستند.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن مخالفت با کشت سنتي هندوانه، توليد و صادرات آن به دليل محدوديت منابع آبي، مي‌گويد: با اينکه با کشت اين محصول مخالفم اما اگر این محصول با شیوه‌های پیشرفته آبیاری، کشت شود مخالفتي ندارم. تنها در اين صورت است که کشت هندوانه نه تنها زيان بار نبوده بلکه مقرون به صرفه مي‌شود.

محمود حجتی مي‌افزايد: باید با کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا در زمینه کاشت محصولات آب‌دوست، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنيم که محصولات پرآب بیش از اندازه تولید نشوند تا با اين اقدام‌، صادرات آب نداشته باشیم.

وي ادامه مي‌دهد: در اين زمان که در برخي از استان ها با مشکل کمبود آّب مواجه هستيم، بايد محصولاتی در کشور تولید شوند که دارای مزایای نسبی، ارزش افزوده و کمترین نیاز به آب باشند.

وزیر نیرو نيز در ارتباط با اينکه کشت بيش از حد و صادرات هندوانه مقرون به صرفه نيست مي‌گويد: واردات محصولات کشاورزی که توليد آن آب فراوانی می‌خواهد، نسبت به کشت و صادرات آن براي کشور به صرفه تر است.

حمید چیت چیان ادامه مي‌دهد: در محاسبات اقتصادی مربوط به صادرات محصولات کشاورزی باید به مقوله به صرفه بودن آن حتما توجه کنیم زیرا با خروج این محصولات از کشور، در واقع آب صادر می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اينکه در زمينه توليد و صادرات برخي از محصولات بايد بررسی دقیق، محاسبات علمی و کارشناسی شده صورت بگيرد، مي‌گويد: صادرات هندوانه به اين علت که برای تولیدش باید میزان زیادی آب مصرف شود عاقلانه و منطقی نیست. به همين دليل در زمینه تولید و صادرات باید بر روی آن دسته از محصولات کشاورزی تمرکز کنیم که به آب کمتري نياز دارد.

سودي که به زيان تبديل شد

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقهای لرستان کشاورزان با اين هدف که امسال سود زيادي از فروش هندوانه عايدشان شود، 6000 هکتار از زمين‌هاي استان لرستان را به زير کشت اين محصول غير استراتژيک بردند و با بي‌رحمي شيره زندگي را از دل خاک کشيدند. اما با اينکه اميد زيادي به سودآوري اين محصول داشتند و رنج بسياري را براي توليد آن متحمل شده بودند، پيش بيني‌هايشان محقق نشد و با سقوط قيمت هندوانه مواجه شدند. به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی، قیمت این محصول به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده که حتی هزینه حمل و نقل آن هم تامین نمی‌شود. دليل اين امر هم تولید و عرضه زیاد هندوانه است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار