کد خبر: 730696
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
علي مولوي
 صحبت از جنگ با ايران پس از توافق بر سر «برجام» به لحاظ كمي و كيفي(!) افزايش يافته است. مسئولان امريكايي و از جمله خود اوباما اگر تا پيش از توافق فقط هر چند ماه يك بار از حمله به تأسيسات اتمي ايران سخن مي‌گفتند- كه بيشتر آن هم با زبان اشاره و كنايه بود، مثل اينكه بگوييم «همه گزينه‌ها روي ميز است»- اينك و پس از توافق  هرچند روز يك بار صراحتاً به جنگي دقيق و آسان با ايران در آينده دور و نزديك وعده مي‌دهند كه اين وعده هم به لحاظ كمي افزايش قابل ملاحظه‌اي دارد و هم امريكايي‌ها بازرسي از تأسيسات اتمي و نظامي ايران را دستاوردي معرفي مي‌كنند كه مي‌تواند منجر به حمله‌اي دقيق و مؤثر و راحت و كم‌تلفات به ايران شود، يعني يك جنگ كيفي!
ديروز هم رسانه‌ها از قول اوباما نوشتند كه حمله به ايران در 15 سال آينده- يعني زماني كه توافق به لحاظ اجرايي به نقطه پايان رسيده است- دقيق‌تر و آسان‌تر خواهد بود.
آيا اوباما براي خود «صلح» و براي آيندگان «جنگ» را برگزيده است، با آنكه مي‌داند جنگ يا صلح در اختيار او كه چيزي از دوره‌اش باقي نمانده نيست و اراده‌‌هاي ديگري در داخل و خارج از امريكا به جنگ يا به صلح و نيز به زمان آغاز و انجام آن فرمان خواهند داد؟! يا اينكه سخنان رئيس‌جمهور و مسئولان امريكايي، مخاطبي ديگر به جز ايران و تأسيسات اتمي و نظامي آن دارد؟
1- براي امريكا كه مي‌خواهد در يك حمله برق‌آسا تأسيسات اتمي ايران را «نابود» كند و سپس عقب بنشيند، اطلاعاتي فراتر از آنچه دارد،‌ نياز نيست. پس هدف از بازرسي‌ها كسب اطلاعات ملي و امنيتي كشورهاست كه امريكا هيچ‌گاه از آن سير نمي‌شود و بايد گفت براي بمب‌هاي چندصد تني، اطلاعات دقيق بي‌معنا مي‌شود.
2- بمباران و از بين بردن تأسيسات فردو به اذعان خود امريكايي‌ها كاري بس دشوار يا حتي غيرممكن است. حمله به ايران چه حالا و چه 15 سال ديگر نمي‌تواند براي برخي از تأسيسات هسته‌اي ايران تفاوتي داشته باشد.
3- جاي تعجب است كه مسئولان امريكايي چطور مي‌توانند يك روز بگويند: «دانش هسته‌اي را نمي‌‌توان با بمباران نابود كرد» و روز ديگر راهكارهاي حمله دقيق به ايران را مرور كنند. اين تناقض‌گويي‌ها نشانه آن است كه موضوع جنگ براي امريكايي‌ها امر راحتي نيست و فقط با آن دو كار مي‌كنند؛ اولاً پاسخ جنگ‌طلبان داخلي را مي‌دهند و ثانياً جناح سياسي داخل ايران را كه گمان مي‌كند با توافق مانع جنگ شده است، شارژ مي‌كنند، يعني از جنگي كه قادر به انجام آن نيستند دو بهره رايگان مي‌برند.
4- امريكا از دو، سه دهه پيش به اين‌سو در قدرت نظامي و اقتصادي با نوعي فروپاشي روبه‌رو بوده است. به جاي جنگ مستقيم، جنگ نيابتي مي‌كند كه همه نتايج مورد نظر را ندارد و به جاي اثرگذاري مستقيم بر اقتصادها، تحريم مي‌كند كه براي خود و همپيمانانش نيز ضرر دارد. اين هر دو نشانه فرو كاسته شدن از قدرت است. امريكا در حوزه نظامي سند كاستن صدها هزار نفري از نظاميان پياده خود را افشا مي‌كند و در حوزه اقتصادي شاهد ظهور قدرت‌هاي ديگر در برابر دلار است. پس اينكه اوباما اكنون صلح را برمي‌گزيند و براي رئيس‌جمهور 15 سال آينده امريكا كه معلوم نيست سير نزولي آن را به كجاي معادلات جهاني برده است، جنگ را پيشنهاد مي‌كند، صرفاً تمسخر رئيس‌جمهور آينده است.
5- نكته مضحك اين اظهارات آن است كه بازرسي‌هاي يك نهاد به ظاهر مستقل بين‌المللي، يعني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه وظايفي كاملاً فني و محرمانه در قبال كشورها دارد، براي امريكا دستاوردي اطلاعاتي در حمله احتمالي به ايران معرفي مي‌شود! كه اين حقيقت تلخ همين ديروز نيز در سخنان مونيز تكرار شد.
به جز يك مورد كه نماينده ايران در آژانس به اين موضوع اعتراض كرده، صداي خاصي شنيده نشد. عجب جهان ساكت و مرده‌اي كه هيچ يك از كشورهاي عضو سازمان‌هاي بين‌المللي به اين واقعيت تلخ اعتراض نمي‌كنند!
در اين ميان براي اينكه دولت ما نيز متهم نشود كه همچون اوباما براي خود صلح و براي آيندگان جنگ را ترجيح مي‌دهد(!) بايد پاسخ روشن و دقيق به اظهارات اوباما بدهد. خوشبختانه در اين موقعيت چون ايران طرف اصلي مذاكرات هسته‌اي و طرف سخنان اوباماست، برخلاف برخي موقعيت‌هاي گذشته كه رسانه‌هاي غربي صداي مسئولان ما را سانسور مي‌كردند، پاسخ به اوباما در همان حدود انتشار سخنان او در رسانه‌‌هاي جهان منعكس مي‌شود و لذا مسئولان كشور نبايد اين فرصت را از دست بدهند. البته اگر تمايلي به آن داشته باشند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار