کد خبر: 730652
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
فریدون حسن
طي يكي، دو هفته‌اي كه از توافق اوليه ايران با كشورهاي 1+5 مي‌گذرد جامعه به قدري تحت تأثير قرار گرفته كه بعضاً برخي اهداف و زحمات كشيده شده طي سال‌هاي سخت تحريم‌ها كمرنگ شده است. يكي از محورهايي كه امروز شايد با خطر از بين رفتن اولويت و كمرنگ شدن اهميت به آن روبه‌رو باشد بحث اقتصاد مقاومتي و توجه به توليدات داخلي است.
شايد در نگاه اول مطالعه اين چند سطر ارتباط چنداني به صفحه ورزشي نداشته باشد اما ورزش كشور به خصوص رشته‌هاي پرهوادار و پرتماشاگري چون فوتبال نقش بسزايي در معرفي كالاها و توليدات با كيفيت داخلي دارند؛ مسئله‌اي كه متأسفانه به‌رغم تمام تأكيدات مسئولان بلندپايه كشور به ويژه مقام معظم رهبري به استفاده از توليدات داخلي از سوي برخي رشته‌ها به خصوص فوتبال چندان جدي گرفته نشده و حالا با سرازير شدن شركت‌ها و برندهاي خارجي به بازار ايران بعد از برداشته شدن احتمالي تحريم‌ها اين خطر بيشتر از گذشته وجود دارد كه توليدات داخلي با مشكلات جدي‌تري روبه‌رو شوند و حتي در رقابت با محصولات خارجي تاب مقاومت نياورند. سال‌هاست كه تيم‌هاي فوتبال باشگاهي بنا به قراردادهايي كه با يك شركت خاص منعقد مي‌شود از محصولات آن استفاده مي‌كنند و جالب اينجاست كه اين قراردادها كه حتي پاي آن به سازمان‌ ليگ هم كشيده شده اينقدر دست شركت مذكور را باز گذاشته كه بدون كوچك‌ترين زحمتي در خصوص انجام طراحي جديد، مطالعه بيشتر روي كيفيت اجناس و به روز كردن محصولات، توليدات خود را به بازار ايران روانه مي‌كند و جالب‌تر اينكه ما نيز حق هيچ‌گونه اعتراضي را نداريم.
اين اتفاق تلخ در حالي رخ مي‌دهد كه طي يكي، دو فصل گذشته برخي از توليدكنندگان داخلي با توليداتي به مراتب بهتر و شكيل‌تر از توليدات اين شركت خارجي موفق شدند بخشي از بازار فوتبال را به دست بگيرند اما سيطره‌ اين شركت و بعضاً برخي دلال‌بازي‌ها به قدري قوي است كه توليدكنندگان داخلي ياراي رقابت با آن را ندارند.
در ابتداي ليگ پانزدهم متأسفانه شنيده شد يكي از تيم‌هاي پرهوادار كشور به‌رغم اينكه تصميم به عقد قرارداد با يك شركت داخلي گرفته و حتي در تمرينات پيش‌فصل از محصولات آن نيز استفاده كرده در لحظه‌ آخر دوباره با همان شركت خارجي قرارداد بست و متأسفانه در بازي اول با همان لباس‌هاي طرح قديم و نه‌چندان زيباي چند فصل گذشته به ميدان آمد در حالي كه همزمان با اين اقدام يكي ديگر از تيم‌هاي ليگ برتري با رونمايي از لباس توليد داخلي خود بابت طرح، رنگ و كيفيت لباس همه را متعجب كرد. به نظر مي‌رسد حضور دلال‌ها در فوتبال امروز به حدي پررنگ و جدي است كه آنها علاوه بر جابه‌جايي بازيكن در خصوص اسپانسرها و حتي نوع پوشش تيم‌ها نيز تصميم‌گيري مي‌كنند اتفاقي كه به طور حتم به توليدات ورزش داخل كشور و شركت‌هاي فعال در آن ضربات جبران‌ناپذيري را وارد مي‌‌كند. در حالي كه همزمان با فوتبال، تيم‌ملي واليبال كشورمان سال‌هاست با استفاده از يك برند داخلي حتي در بالاترين سطح مسابقات بين‌‌المللي واليبال كه همان ليگ جهاني و رقابت‌هاي قهرماني جهان است، حاضر مي‌شود و هيچ مشكلي هم پيش نمي‌آيد. آنچه مهم است اينكه فوتبال بايد با قطع كردن دست دلال‌ها و كم كردن پورسانت‌هايي كه در اين بين رد و بدل مي‌شود شرايطي را فراهم كند كه توليدكنندگان داخلي بتوانند قدرت رقابت با خارجي‌ها را پيدا كنند و در اين ميدان رقابت خودنمايي كنند. فراموش نكنيم كه در سال‌هاي نه‌چندان دور چندين توليدكننده داخلي لوازم مورد نياز تيم‌ها را فراهم مي‌كردند اما متأسفانه دلالي‌هاي موجود باعث شد تا آنها اين مبارزه را به مرور زمان به شركت‌ها و توليد‌كنندگان درجه چندم خارجي واگذار مي‌كنند و آنها كم‌كم بر بازار فوتبال و برخي رشته‌هاي ديگر سيطره پيدا مي‌كنند كه البته در اين ميان نبايد از سهل‌انگاري و زدوبندهاي مديران برخي رشته‌ها نيز به سادگي گذشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار