کد خبر: 730628
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
بازيگران و داستان حضورشان در عرصه تجسمي
سال‌هاست كه انتقاد به حضور بازيگراني كه به واسطه شهرت خود با فروش خوب در گالري‌ها مي‌رسند نقل مجلس‌هاست ولي اين روال كماكان ادامه دارد و كسي هم نمي‌تواند به اسب افسارگسيخته بازار هنر ايران لگام بزند.
مجيد احمدي
سال‌هاست كه انتقاد به حضور بازيگراني كه به واسطه شهرت خود با فروش خوب در گالري‌ها مي‌رسند نقل مجلس‌هاست ولي اين روال كماكان ادامه دارد و كسي هم نمي‌تواند به اسب افسارگسيخته بازار هنر ايران لگام بزند.
چند روز ديگر نمايشگاهي از آثار فتومدياي صابر ابر در يكي از گالري‌هاي تهران به نمايش درخواهد آمد. اين يعني يك بار ديگر شاهد حضور بازيگري در عرصه هنرهاي تجسمي خواهيم بود. هنرهايي كه يا به واسطه حضور مافياي خريد و فروش آثار تجسمي يا به واسطه گالري‌هاي زنجيره‌اي و گاه هم به واسطه مهمانان ناخوانده‌اي هر روز بايد تنش بلرزد.  درست از زمان برگزاري نخستين اكسپوي عكس ايران كه از سوي فرهنگستان هنر در مؤسسه فرهنگي و هنري صبا برگزار شد، عكس‌هاي اين هنرپيشه‌ها از جمله رضا كيانيان و نيكي كريمي نيز براي نخستين بار در ميان عكس‌هاي پيشكسوتان عرصه عكاسي ايران به ديوار آويخته شد. اين موضوع به كام برخي‌ از عكاسان قديمي و پيشكسوت ايران خوش نيامد به خصوص كه قيمت آثار آنها بسيار بيشتر از عكاساني قيمت‌گذاري شده بود كه سال‌ها در اين زمينه فعاليت كرده بودند.  سال 1385، مؤسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر نمايشگاهي به نام اكسپو عكس صبا برگزار كرد و از عكاسان مطرح كشور خواست كه قطعاتي از عكس‌هاي خود را براي فروش به اين نمايشگاه بياورند.
در آن نمايشگاه بيشتر عكاسان مطرح حضور داشتند ولي فروش مختص عكس‌هايي بود كه از پرده سينما به اين حوزه وارد شده بودند.  يكي از مطرح‌ترين عكس‌ها و از جمله تأثيرگذارترين عكس‌هاي كشور عكس ديدار همافران با امام خميني (ره) در سال 1357 بود كه تأثيري شگرف بر روند انقلاب داشت. در اكسپو عكس صبا در آن سال زنده‌ياد حسين پرتويي كه آن سال‌ها در بستر بيماري بود اصل عكس امام با همافران را براي فروش به اين نمايشگاه فرستاد كه با ديد به اصطلاح داوران و قيمت‌گذاران اكسپوي عكس صبا آن عكس 2 ميليون و 500 هزار تومان قيمت گذاشته شد.
 اما متأسفانه حتي با اين قيمت هم كسي حاضر نشد اين عكس مهم را بخرد در صورتي كه در همين نمايشگاه عكس‌هاي نيكي كريمي، رضا كيانيان و يكي دو نفر ديگر از حوزه سينما با فروش‌هاي چند ده ميليوني مواجه شد.
اين روند به مذاق بازيگران خوش آمد و بعد از كريمي و كيانيان، نوبت به ستاره اسكندري، حامد بهداد، هديه تهراني، ليلا اوتادي و برخي ديگر از بازيگران رسيد كه پا به عرصه هنرهاي تجسمي بگذارند. البته پيش از اينها ناصر تقوايي و عباس كيارستمي نيز حضوري حرفه‌اي در بازار عكس ايران داشتند ولي بازيگران و سوپراستارهاي سينما به مدد چهره خود در سينما گوي رقابت را از عكاسان ربودند و نگاه خريداران را به خود جلب كردند.  نمايشگاه‌هاي آنها اگرچه از نظر تكنيكي حرفي براي گفتن نداشت ولي از نظر فروش بسيار خوب عمل مي‌كرد. كيانيان با نمايشگاه «قار سوم» در گالري ماه مهر يا هديه تهراني با نمايشگاه «آبان نگان» و سايرين با فروش‌هاي چند ده و چند صد ميليوني عكس‌هاي خود مواجه بودند در صورتي كه بسياري از عكاسان از فروش رفتن آثار خود گلايه مي‌كردند.
در اين ميان افرادي مثل كيانيان باز هم جلوتر رفته و پا در گليم مجسمه‌سازان هم كردند و نمايشگاهي از مجسمه‌ خود كه در حقيقت چوب‌هايي بودند كه وي از كنار دريا پيدا كرده بود. جالب اينجا بود كه او بعد از اين مجموعه فعاليت توانست به عنوان پاي ثابت حراج تهران با گروه سميع آذر ارتباط خوبي هم بگيرد. در تمام اينها خانه هنرمندان ايران به عنوان حامي تمام قد اين بازيگران پشت سر آنها ايستاده بود.  اين مهمانان ناخوانده بعد از حضور زياد و قابل تأمل در حوزه تجسمي، از سوي هنرمندان و كارشناسان اين حوزه به استفاده از شهرت سينمايي‌شان در عرصه عكاسي ايران و فروش چندين ميليوني عكس‌هايشان متهم شدند. عكس‌هايي كه از نظر عكاسان قديمي و صاحبنظر درخور اين قيمت‌گذاري‌ها نبود. اما به هر جهت، عرصه عكاسي ايران مهمانان تازه‌واردي داشت كه بعد از برپايي اكسپو و اعلام ورودشان به عرصه عكاسي ايران، ‌اقدام به برپايي نمايشگاه‌هاي انفرادي عكس‌هايشان كردند.  بعد از رضا كيانيان، ‌لاله اسكندري، حامد بهداد و نيكي كريمي و... اين بار نوبت به صابر ابر رسيده تا توانمندي‌هايش را در زمينه عكاسي به نمايش و قضاوت عموم بگذارد. به احتمال زياد با توجه به شهرت سينمايي اين هنرپيشه جوان، جمعيت زيادي در افتتاحيه نمايشگاه آثار او حضور خواهند يافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار