کد خبر: 730544
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
تا چند روز ديگر مشکل کم آبي روستا حل مي شود
با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و خشک و کم آب بودن این سرزمین ما ایرانیان از قدیم همیشه با بحران آب مواجه بوده ایم. این مشکل در روستا ها به نسبت شهرها بیشتر است...
نسیم سهیلی

روستاى کارده در ۴۸ کيلومترى شمال مشهد قرار گرفته است و شهروندان کارده از قحطی و کم بودن فشار آب شرب در این روستا از ابتدای تابستان تا امروز شکایت دارند به همین منظور به این روستا رفتیم تا از نزديک مشکلات را پیگیری کنیم. وارد روستا که می شویم جمعی از مردم به سمت مان می آیند تا هر یک از مشکلاتشان با کم آبی و بی آبی بگویند. عده ای آرام و منطقی حرف می زنند و برخی نیز با عصبانیت می خواهند حرفشان را به گوش ما برسانند. آنها ما را به منازل خود می برند تا از نزدیک فشار آب را نشانمان دهند.

*****

"در هفته دو بار قطعی آب داریم و برخی مواقع حتی دو یا سه روز هم آب نداشتیم به خاطر همين مجبوریم نیمه های شب از خواب بیدار شویم و آب مصرفی روزانه مان را ذخيره کنیم. " "منبع اصلی آب از نظر بهداشتی بسیار وضعیت نابسامانی دارد و حیوانات از قبیل سگ و گربه در اطراف مخزن اصلی که بدون حصار است تردد می کنند که از نظر بهداشتی وضعیت مناسبی نیست."  "بعضي ها از آب شرب روستا برخی باغ هایشان را آبیاری می کنند که این برای بقیه مشکل ساز است همچنین ما برای انتقال آب از لوله 2 استفاده می کنیم ولی برخی لوله 63 دارند و آب بیشتری استفاده می کنند چرا مجوز دادند؟ " اينها حرفهاي برخي از ساکنان اين روستاست که به خاطر مشکلاتي که براي تهيه آب آشاميدني دارند، گله مندند.  بنا به گفته يکي از ساکنان اين روستا، کنتور اصلی توسط برخی از اهالی دست کاری می شود و آب قطع و وصل می شود و به بعضي از اهالي آب نمي رسد! علاوه بر اين اداره آب و فاضلاب هيچ نظارتي بر عملکرد کنتورها ندارد.

اهمال کاري اداره آب و فاضلاب

رئیس شورای روستای کارده در اين خصوص مي گويد: تهیه و کنترل توزیع لوازم استاندارد به عهده مسئولین آب و فاضلاب است و ما به بخشداری و شرکت آب و فاضلاب نامه زدیم و خواستار پیگیری شدیم و به جد پای کار هستیم تا مشکل حل شود و هم اکنون تعویض کنتور فرسوده انجام می شود اما به نظر من تنها با تعویض این مشکل حل نخواهد شد. سید باقر هاشمی می افزايد: شرکت آب و فاضلاب از برخی از مردم روستا پول کنترل و حق اشتراک گرفته و حتی برخی را جریمه کرده ولی دو سال است هنوز آب وصل نشده و مشکلات حل نشده باقی مانده است. مدیر آب و فاضلاب روستائی مشهد نیز مي گويد: ما برای حل مشکلات روستای کارده با شهروندان جلسه ای گذاشتیم و با آنها در رابطه با مشکلات روستا صحبت کردیم و آنها پذیرفتند همکاری کنند و هم اکنون اقدامات خوبی انجام شده است. محمد سهرابی می افزاید: 180 خانوار در این روستا زندگی می کنند اگر به هر خانوار 2و نیم لیتر آب داده شود باید آب کافی برای همه تامین شود و کسی مشکل کم آبی نداشته باشد با این وجود در حال حاضر 3 و نیم لیتر آب به مخزن آنها واریز می شود اما به خاطر برخی مسائل مشکلات کمبود آب پیش آمده است.

وی ادامه می دهد: مشکل اصلی در این زمینه بحث مدیرت مصرف است و استفاده از کنتورهای غیر استاندارد که تاکنون چندين کنتور غیر استاندارد را شناسائی و جمع آوری کرده ایم .

سهرابي با بيان اينکه آب دهی باغات به وسیله آب شرب مشکل دیگری است مي افزايد: همچنین برخی از روستائیان نیز از پشت کنتور لوله آبی برای آبیاری باغ هایشان می کشند و دیگر این مقدار صرفی این آب از کنتور رد نمی شود و برای سایرین ایجاد مشکل می کند که حل آن یک کار مشارکتی بین ما و روستائیان است.

اقداماتي در دست اجراست

وي در باره راهکار حل این مشکل می گوید: شبکه جدیدی که در این زمینه کار کردیم باید وارد مدار شود تا لوازم استاندارد شود و این اقدام حداکثر در بازه دو هفته ای نوسازی خواهد شد . مدیر آب و فاضلاب روستائی مشهد مي افزايد:مدیریت مصرف شامل چند گزینه است اول اینکه لوازم اندازه گیری مقدار آب مصرفی نوسازی شود، هم اکنون از 180 تعداد کنتور حدود 80 عدد آن غیر استاندار می باشد که در جلسه ای که با آنها داشتیم توجیه شدند و قرار شد همکاری کنند.

محمد سهرابی ادامه مي دهد: هزینه های پکیج کامل برای استاندارد سازی کنتور شامل لسیت 17 قلمی حدود 252 هزار تومان مصوب شده است واگر تا 10 مرداد روستائیان همکاری نکنند مشمول انشعاب غیرمجاز می شوند که پیگرد قانونی خواهد داشت.

مدیر آب و فاضلاب روستائی مشهد مي افزايد: به هر روستا به میزان تعداد خانوار ومقدار مصرف تولید سرانه می دهند و این مقدار بیشتر از حد تعیین شده است وبه هیچ وجه کمتر نمی باشد و شبکه های آب رسانی روستایی شبکه های قوی نیستند همچنین روستا سرازیری و پستی و بلندی زیادی دارد و به خاطر این شبکه های شاخه ای در روستاها اگر فردی بیشتر از حد مجاز آب مصرف کند به دیگر افراد درنقاط بلندتر آب نمی رسد.

وی ادامه مي دهد: پروژه این روستا برای سال جدید افزودن دو مخزن کسری و بحث حصار کشی و دست رسی به تاسیسات است که اعتبارات آن در سال جاری حدود 460 میلیون تومان در سازمان آب و فاضلاب استان تصویب شده است. سهرابي مي افزايد: در مورد نحوه فروش انشعاب طبق قانون عمل می کنیم مثلا برای آب شرب خانه باغ 15 متر مکعب آب اختصاص می دهیم نه برای آبیاری باغ، همچنین صنایع کم آب طلب در شعاع دو کیلومتری روستا را پوشش می دهیم.

مدیر آب و فاضلاب روستائی مشهد ادامه مي دهد: از صنایع یا اماکنی که مصرف غیر خانگی دارند نیز تعهد نامه ای گرفته می شود که در صورت بروز مشکل جدی در روستا آن مرکز 24 ساعت قبل به آنها اطلاع داده می شود و انشعاب آنها موقتا قطع خواهد شد.

سهرابي مي گويد: کلا در فصل تابستان در اکثر روستا ها مصرف بالا می رود اما میانگین مصرف آب در روستای کارده بالا است لذا روند پیگیری تخلفات ادامه دارد و به محض گزارش در مورد تخلفات پیگیری می شود همچنین اکیپ گشت ما موارد متخفی را اعلام می کنند. وي در خصوص نظارت بر کارلوله کشی و انشعاب آب نيز مي گويد: 250تا روستا داریم روستا داریم و20 نیرو برای کنترل که این کافی نیست ولی در این زمینه با همکاری دهیار روستا نظارت انجام می گیرد همچنین نصب حصار دفاعی اطراف منبع اصلی آب برای جلوگیری از دست کاری فشار آب در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با وجود اینکه روستائیان زیادی در روستای کارده از کمبود و قحطی آب گلایه داشتند مدیر آب و فاضلاب روستائی مشهد قول داد تا حداکثر 10 مرداد به مشکلات این روستا رسیدگی شود تا دیگر شاهد قحطی و بحران آب در این روستا نباشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار