کد خبر: 730505
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
بیداد آتش و عطش در دهلران
تابستان که از راه میرسد، گرما را هم با خودش به ارمغان می آورد، اما این سوغاتی تابستان در مناطق گرمسیری استان ایلام تنها یک فصل سه ماه نیست بلکه 3 برابر مناطق خوش آب و هواست. یعنی حدود 9 ماه از سال.
روح اله جام سحر

درمناطق گرمسیری مثل "دهلران"، همزمان با آمدن بهار وسایل سرمایشی هم از خواب زمستانی بیدار می شوندوخودرابرای فعالیت یکسره تا 9ماه آینده، آماده می کنند. کافیست در تيرماه گُذَرَت به دهلران بیفتد تا خودت را درون کوره ای گداخته ببینی. هرچند گرمای دهلران وخونگرمی مردمانش زبانزد عام وخاص است، اما این روزها نه تنها آغوش گرم دهلران هیچ لطفی ندارد بلکه باعث آزار اهالی این شهر شده است.هجوم همیشگی ریزگردها بهمراه گرمای شدید ونوسان و افت ولتاژ برق،زندگی را دراین نقطه از کشور سخت کرده است.

*****

در تابستان،دهلران دیگر یک شهر معمولی نیست، بلکه جویبار جاری‌شده از مذاب آتشفشانی گداخته است ومی توان گفت سنگفرشهایش آهن گداخته ای از کوره خانه خورشید است، آنگاه که کفشهای پای عابران را می بلعد وپاها را تاول میزند.اهالی دهلران، بادِ سوزانِ حاصل از گرمای هوا را " سَویر" می نامند، که اگر بخواهید آنرا درک کنید باید ظهرتابستان درزیرتابش مستقیم خورشید پابرهنه راه بروید و آنسوتر کومه ای هیزم خشک بلوط آتش بزرگی مهیا کرده باشد، تازه اینجاست که باد وزیده شده ازاین آتش،" سَویری" می شود که صورتت را میگدازد وعطش، وجودت را فرامیگیرد. این هوای معمولی تمام روز و شبهای این دیار است. این روزها سکوت رسانه ها دربرابر گرمای شدید و عواقب خطرناکی که گریبانگیر اهالی این شهرمرزی می شود بسیار ناراحت کننده تر از تحمل گرمای بالای 52 درجه است.در شهرستان دهلران به علت گرمای شدید حتی دو کولرگازی هم جوابگوی یک خانواده نیست و بیشتر مردم به علت تنگدستی و عدم توان خرید کولرگازی و پرداخت قبض برق با بیماریهای مختلفی از جمله گرمازدگی مواجه می شوند.

سوختگی کنتورهاي برق بر اثر فشار گرما

همچنين بر اثر شدت گرما از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ مورد سوختی وسایل اندازه گیری برق (کنتور) در شهرستان اتفاق افتاده است.رئیس شرکت توزیع برق شهرستان دهلران دراين خصوص گفت:علت آتش سوزی وسایل اندازی گیری برق (کنتور) استفاده همزمان چندین وسایل سرمایشی است و بالارفتن دمای هوا و تک فاز بودن وسایل اندازه گیری و فشار زیاد به سیم های برق باعث آتش سوزی شده است.نصرت الله محمد بیگی افزود: توصیه ما به شهروندان این است که در زمان اوج مصرف از وسایل غیر ضروری برقی استفاده نکنند و از وسایل برقی سرمایشی مخصوص مناطق گرمسیر با کلاس انرژی A یا A+ استفاده کنند.محمد بیگی ادامه داد: با تلاش پرسنل این اداره به رغم افزایش شدید دما تاکنون خاموشی در سطح شهرستان نداشته ایم.وی افزود: بیش از ۲۱ هزار مشترک برق خانگی، تجاری و کشاورزی از خدمات برق بهرمند هستند.

مراکز درمانی در حالت آماده باش هستند

شهرندان دهلرانی به دلیل استفاده زیاد وقرارگرفتن بیش از اندازه در مقابل کولرهای گازی و آبی حتی در گرمای تابستان هم سرمامی خورند. صفوف مراجعه همزمان افراد گرما زده و سرماخورده به مراکز درمانی دهلران، صحنه های نایابی خلق کرده است که این تداخل بیماری را تنها در این شهرستان میتوان مشاهده کرد.رئیس شبکه بهداشت درمان شهرستان دهلران گفت: در چند روز گذشته تعداد زیادی از شهروندان بر اثر فشار شدید گرما به مراکز درمانی مراجعه کردند."عبدالصاحب شریفی" گفت: در پی افزیش دما در سه روز گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از شهروندان که دچار گرما زدگی شدند به مراکز درمانی دولتی و خصوصی مراجعه کردند.وی افزود: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم کسانی که روزه گرفته ممکن است با مشکلات گرمازدگی یا افت فشار مواجه شوند که باید در معرض نور شدید آفتاب و گرما قرار نگیرند.رئیس شبکه بهداشت درمان شهرستان دهلران ضمن توصیه به شهروندان ادامه داد: مردم تا حدامکان از خانه هايشان خارج نشوند و در مکانهاي خنک سربسته باقي بمانند تا دچار گرما زدگی نشوند.

شریفی گفت: با توجه به افزایش دما و از طرفی دیگر وجود گرد و غبار در شهرستان مراکز درمانی در حالت آماده باش هستند.رئیس شبکه بهداشت درمان دهلران افزود: افرادی که احساس سر گیجه یا افت فشار می کنند حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.فرماندار دهلران گفت: مراکز امدادی در شهرستان دهلران به دنبال تداوم گرما در حالت آماده باش هستند ."سبزی" در کمیته ستاد بحران در شهرستان دهلران که به علت گرمای هوا تشکیل شد، اظهار داشت: با توجه به گرمای 51 درجه در دهلران جلسه ستادبحران تشکیل شده است.وی افزود: در چند روز گذشته دمای هوا به شدت بالارفته است به طوری که دمای 51.4 در دهلران ثبت شد و گاز متصاعدشده از آبگرم با گرمای زیاد آستانه ی تحمل مردم را کم کرده است.فرماندار دهلران عنوان کرد: مراکز امدادی به صورت آماده باش هستند و پرسنل اداره برق به صورت شبانه روز فعال هستند، مردم روستاهای بخش مرکزی و موسیان با افت ولتاژ برق مواجه هستند.وی گفت: نداشتن آگاهی درخصوص مقابله با گرمازدگی یکی از موضوعاتی است که مشکل ایجادکرده است و لازم است که اطلاع رسانی لازم انجام شود. سبزی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها گرمای دهلران را باید منعکس کنند تا مردم از برخی امکانات و تسهیلات برخوردارشوند و مردمی که دارای ناراحتی قلبی هستند توجه کنند که از منازل خود بیرون نیایند.

وی ازنیروی انتظامی خواست: با توجه به خلوت شدن شهر بدلیل گرما ، مراقب فرصت‌طلبان برای جلوگیری از سرقت باشد و منابع طبیعی برای آتش سوزی‌های احتمالی آمادگی دارد.فرماندار دهلران تصریح کرد: تعداد بیماران وافراد گرمازده که به بیمارستان مراجعه می‌کنند درکمترین زمان مداوا میشوند وی افزود: برای تأمین آب شرب روستاها تمامی ایستگاه‌های پمپاژ وارد مدار شده‌اند و نکات ایمنی به جایگاه‌های سوخت برای جلوگیری از مشکلات احتمالی گوشزد شده است.سبزی اظهار داشت: مراکز بهداشتی و درمانی در آماده‌باش کامل هستند و برای ادارات کاهش ساعات کاری را خواهیم داشت تا از اتلاف زیاد انرژی بکاهیم.

شهرستان مرزی وگرمسیری دهلران یکی از 10 شهرستان استان ایلام است که در جنوبی ترین منطقه ی استان واقع شده است و 220 کیلومترمرز خاکی مشترک باکشور عراق دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار