کد خبر: 730268
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
چرخش 180 درجه‌اي وزير خارجه فرانسه براي چيست؟
وزير خارجه فرانسه در سفر يك روزه خود به تهران، چهره‌اي كاملاً متفاوت از 21 ماه مذاكره هسته‌اي به نمايش گذاشت.
 وزير خارجه فرانسه در سفر يك روزه خود به تهران، چهره‌اي كاملاً متفاوت از 21 ماه مذاكره هسته‌اي به نمايش گذاشت. لوران فابيوس 69 ساله كه ايرانيان هنوز پرونده برخوردهاي چكشي او در مذاكرات هسته‌اي و سفرهاي او به تل آويو را فراموش نكرده‌اند، در ملاقات با محمد جواد ظريف از «احترام به فرهنگ ايران» و از «تمدن دو كشور بزرگ» سخن گفت و اولين وزير خارجه اروپايي بود كه بعد از پايان مذاكرات وين، از طرف فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور ايران را به پاريس دعوت كرد. با همه اينها، در گوشه گوشه سفر وزير خارجه فرانسه به ايران، ملاحظات اقتصادي موج مي‌زد.
به گزارش «جوان»، لوران فابيوس با همه حاشيه‌هايي كه قبل از ورود به ايران داشت، سعي كرد در سفر به تهران، چهره روشن تري از رفتار سياسي فرانسه در مذاكرات هسته‌اي بر جاي بگذارد. وزير خارجه فرانسه ابتدا به ملاقات همتاي ايراني خودش رفت و در آنجا گفت كه احترام و از سرگيري روابط با ايران دليل سفرش به تهران است: «‌ما دو كشور بزرگ هستيم. فرانسه به فرهنگ و نقش ايران و همچنين به جايگاه علمي دانشجويان، شهرهاي ايران و نيز دردهايي كه مردم ايران در زمان جنگ با عراق داشتند ارج مي‌نهد.» او درباره تصوير نامطلوبي كه بين ايرانيان در طول مذاكرات هسته‌اي شكل گرفته، گفت: «‌شنيده‌ام كه يك ذهنيت از فرانسه در افكار عمومي ايران به وجود آمده است. در جايگاهي نيستم كه نسبت به اين ذهنيت اظهار نظر كنم. ايرانيان از تاريخ فرانسه برداشتي عالي دارند و ما روابط خوبي در گذشته داشتيم و دو كشور تمدن بزرگي هستند.» فابيوس ادامه داد: «‌درباره توافق هسته‌اي بايد بگويم كه ما ساعت‌ها و دهها روز با يكديگر مذاكره كرديم. گفته شده كه فرانسه در گروه 1+5 موضع سختي داشته اما فرانسه در مسير و مواضع خود استمرار داشته و يك موضع محكم و سازنده داشتيم.» وزير خارجه فرانسه گفت:«دليل ديگر موضع سخت فرانسه اين بوده كه پاريس عليه اشاعه مبارزه مي‌كند. ‌ايده ما اين بود كه نه تنها به يك توافق برسيم كه براي دنيا و مردم ايران مفيد باشد بلكه مانع اشاعه نيز بشويم زيرا خطر اين موضوع براي كشورهاي همسايه نيز هست و براي اين خطر بايد يك توافق محكم مي‌داشتيم تا هيچ‌كس به فكر ساخت بمب هسته‌اي نباشد.»
فابيوس ادعا كرد: «‌يك توافق نه چندان محكم مي‌توانست كشورهاي ديگر را تشويق به ساخت بمب هسته‌اي كند و روش فرانسه يك توافق محكم و استوار بود.»
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه نيز در كنفرانس مطوبوعاتي مشترك با فابيوس، مناسبات ايران و فرانسه را ديرينه توصيف و ابراز اميدواري كرد مناسبات دوجانبه از اين به بعد به سمت روابط جدي‌تر و قوي‌تري حركت كند: «‌در آينده نزديك سفر هيئت بلندپايه اقتصادي فرانسه به رياست يكي از وزراي اين كشور را به ايران خواهيم داشت.» ظريف همچنين گفته كه اين روابط اجازه مي‌دهد فرانسه يك بار ديگر در صنعت هسته‌اي ايران حضور گسترده‌تري داشته باشد؛ موضوعي كه شايد توضيح دهنده چرخش 180 درجه‌اي لوران فابيوس در تهران باشد.

   دعوت روحاني به پاريس

فابيوس بعد از ظريف به ملاقات حسن روحاني رفت و آنجا هم به عنوان اولين كشور اروپايي، رئيس‌جمهور ايران را براي سفر به پاريس دعوت كرد و گفت: «‌دولت فرانسه به دنبال برقراري مناسباتي براساس احترام متقابل و دوستي با ايران است.» او در ملاقات با روحاني هم تلاش كرد دليل برخورد منفي كشورش در طول مذاكرات با 5+1را براي رئيس‌جمهور توضيح دهد: «‌اگر اين تفكر ايجاد شده كه فرانسه يك روش محدودكننده براي توافق داشته، اينطور نيست. اين يك توافق تاريخي است زيرا 13 سال است كه مذاكره مي‌كنيم و امروز مي‌خواهيم آن را به مرحله اجرا برسانيم.»
 روحاني در ملاقات با فابيوس تأكيد كرد كه هفت كشور در اين مذاكرات زمان و انرژي زيادي صرف كردند، لذا بايد براي حفظ توافق هم تمام تلاش خود را به كار گيرند. روحاني گفته كه دولت ايران «تا زماني كه طرف مقابل به تعهداتش پايبند باشد، به تعهدات خود پايبند» خواهد بود.
رئيس‌جمهور ايران معتقد است: «‌اين توافق مي‌تواند پايه‌اي براي ساير توافقات دو جانبه و همچنين همكاري‌هاي ميان ايران و اتحاديه اروپا باشد» و به همين خاطر تأكيد كرده كه دو طرف از فرصت به‌وجود آمده استفاده كنند تا عقب‌ماندگي‌هاي سال‌هاي گذشته، جبران شود.

   بازار انرژي و فراتر از آن

در وراي تعارفات ديپلماتيك وزير خارجه فرانسه، او در تهران دو هدف عمده را دنبال مي‌كرد؛ دو هدفي كه نه فقط در لابه‌‌لاي سخنان او بلكه از سمت و سوي مذاكرات فابيوس نيز قابل تشخيص است. فابيوس در كنفرانس مطبوعاتي با ظريف به صراحت گفت كه كشورش علاوه بر «از سرگيري روابط سياسي» به دنبال از سرگيري «روابط اقتصادي» با ايران است. وي ضمن تأكيد بر اينكه «‌اتومبيل‌سازي، محيط زيست و كشاورزي» زمينه‌هاي همكاري دوكشور است، گفت: «در ماه سپتامبر دو وزير كشاورزي و شيلات و بازرگاني در قالب هيئتي به ايران خواهند آمد.» وزير خارجه اولاند، همكاري موزه «لوور» پاريس با ايران را نيز از ديگر زمينه‌ها خواند و گفت: «توريست‌هاي فرانسوي مايل هستند از شهرهاي زيباي شما ديدار كنند. اين از سرگيري روابط بايد همچنين به منطقه و بين‌الملل نيز سرايت كند كه با آقاي روحاني و‌ آقاي ظريف در زمان ناهار در اين خصوص صحبت خواهم كرد.» به خاطر همين بود كه فابيوس بعد از ملاقات با رئيس‌جمهور به ملاقات معصومه ابتكار معاون رئيس‌جمهور در حوزه محيط زيست، وزير انرژي و وزير حمل و نقل رفت: «سفر من كوتاه اما پربار خواهد بود.» مهم‌تر اينكه وزير خارجه فرانسه، به ملاقات بيژن زنگنه وزير نفت رفت و به صراحت گفت: «خواهان احياي روابط تاريخي و گذشته هستيم.» وزير خارجه فرانسه بر آمادگي شركت‌هاي فرانسوي براي حضور در بازار انرژي ايران تأكيد كرد.

   تسري توافق هسته‌اي به منطقه

 سفر وزير خارجه فرانسه به تهران، بخشي از يك چارچوب سياسي گسترده‌تر است كه به نظر مي‌رسد كشورهاي اروپايي براي تسري توافق هسته‌اي ايران به چارچوب‌هاي منطقه‌اي شروع كرده‌اند. اين مسئله را فابيوس در ملاقات با ظريف در قالب اين جمله بيان كرد: «‌اين فقط يك توافق فني نيست بلكه براي ثبات است.» او در ملاقات با ظريف گفت كه ايران را يك كشور بانفوذ در منطقه مي‌داند و تأكيد كرد: «فرانسه نيز همينطور است و ما در مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري داراي علايق مشتركي هستيم. ما علاقه‌مند به صلح و ثبات در منطقه مي‌باشيم.» ظريف اين سخنان فابيوس را با اين جملات پاسخ داد: «بحث‌هاي خوبي براي همكاري منطقه‌اي در مبارزه با افراط و تروريسم را شروع كرديم و خوشحاليم كه همه در اين موضوع هم‌نظر هستند.» روحاني در ملاقات با فابيوس سخنان ظريف را با صراحت بيشتر ترجمه كرد و گفت: «‌در مسائل سوريه، لبنان و يمن همه بايد به دنبال راه‌حل سياسي باشيم و مذاكرات هسته‌اي نشان داد اگر همه بر سر ميز مذاكره حاضر شوند، مي‌توانند اختلاف را به تفاهم تبديل كنند. ايران در اين زمينه آماده رايزني و مشاركت با كشورهاي ديگر در برقراري صلح و ثبات در منطقه است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار