کد خبر: 730262
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
پخش مستند جنجالي از شبكه مستند به بهانه روز جنگل
مستند «چنارستان» به كارگرداني هادي آفريده به‌رغم وجود برخي انتقادات به نمايش اين اثر به دليل اينكه به تعريف و تمجيد عملكرد و تقويت رژيم پهلوي مبادرت نموده، قرار است جمعه اين هفته به بهانه ۸ مرداد روز «جنگل؛ رمز حيات» از شبكه مستند سيما پخش شود.
مصطفي شاه‌كرمي
مستند «چنارستان» به كارگرداني هادي آفريده به‌رغم وجود برخي انتقادات به نمايش اين اثر به دليل اينكه به تعريف و تمجيد عملكرد و تقويت رژيم پهلوي مبادرت نموده، قرار است جمعه اين هفته به بهانه ۸ مرداد روز «جنگل؛ رمز حيات» از شبكه مستند سيما پخش شود.
به‌رغم ادعاي مسئولان شبكه مستند مبني بر كوتاه كردن مستند و رساندن آن به 50 دقيقه(نسخه اصلي 70 دقيقه است) اما مگر مي‌شود اثري را كه از ابتدا تا انتهاي آن «متجنّس» به مدح و توصيف رؤياپردازانه حكومت پهلوي است با حذف بخشي از آن تطهير كرد؟! به همين دليل لازم است كه مخاطبان درباره كارگردان و تهيه‌كننده اين مستند و سابقه و فعاليت‌هايش آگاهي بيشتري داشته باشند. اين مستند‌ساز پيش از اين نيز در مستند ديگري با عنوان «خاطره ني‌آوران»، كاخ نياوران تهران را بهانه‌اي براي بازگو كردن تاريخ از زاويه نگاه خود كرده بود. آفريده كه در آثارش تمايلات و عُلقه شخصي‌اش به دوران پهلوي را نمي‌تواند يا نخواسته پنهان كند، در «خاطره‌ ني‌آوران» چند راوي را براي بازگويي خاطراتشان از كاخ برگزيده است كه يكي از آنها انقلابي است و در جريان تصرف كاخ حضور داشته است. اما مستندساز به قدري در ساخت مستند جانبدارانه عمل كرده است كه همان دقيقه‌ نخست مستند، با چند نماي ساده سعي مي‌كند اين پيرمرد انقلابي را دروغگو و بله‌قربان‌گوي حكومت نشان دهد تا در ادامه، سنديت خاطرات او از اعتبار بيفتد. سرآغاز مستند «چنارستان» ميدان راه‌آهن تهران و تصاوير افتتاح راه‌آهن توسط رضاشاه و بيان خدمات وي به ايران است! تصوير بعدي كه چنارستان به ما نشان مي‌دهد، انبوه جمعيت و عزاداري مردم در تشييع جنازه رضا‌شاه و اشك و فغان آنان است! در اين مستند، تصاويري كه از تهران قديم نمايش داده مي‌شود پر از شادي و سرزندگي است، مردم همه خوشحال هستند و در نقطه مقابل و در يك مقايسه‌ كاملاً بي‌طرفانه به نفع رژيم پهلوي! تصاوير تهران امروز غمزده، يأس‌آلود و پر از كلافگي و خستگي است همان‌طور كه مخاطب در مستند «خاطره ني‌آوران» هم مشاهده مي‌كند. تمام روايت و تعاريفي كه از دوران پهلوي نمايش داده مي‌شود با اندوه، حسرت و شايد پشيماني مردم از انقلابي كه كرده‌اند، همراه است. فيلمساز بي‌طرف! تصاوير شادي قبل از انقلاب را به خرابي و ويراني دوران جديد كات مي‌زند. از بريده شدن درخت‌ها مي‌گويد، از پيدا شدن جنين مرده‌اي در جوي‌‌هاي خيابان وليعصر(عج)، حتي تصاوير فتنه 88 را نشان مي‌دهد اما بلافاصله بعد از آن برگزاري جشن و پايكوبي پيروزي دكتر روحاني در انتخابات سال 92 را نشان مي‌دهد! به گونه‌اي كه به مخاطب القا شود كه دولت يازدهم در امتداد جنبش سبز است! چنارستان محصول نگاه چنين فيلمسازي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار