کد خبر: 730186
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» آغاز به كار كرد
رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» با سخنرانی رحمت امینی، حسین محب‌اهری و ایرج راد و با اجرای نمایش «عبور از مه» ساخته مجید كاظم‌زاده مژدهی‌ از گیلان كار خود را آغاز كرد

به گزارش «جوان» به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم افتتاحیه «رپرتوار ماه تئاتر استان‌ها» عصرگاه روز دوشنبه، پنجم مردادماه، با حضور هنرمندان و مسئولانی همچون حسین پارسایی، ایرج راد، حسین مسافر آستانه، حسن دولت آبادی، مریم معترف، بهزاد فراهانی، حسین محب‌اهری، كاظم هژیرآزاد، جمشید جهانزاده، حسین پرستار، وحید لك، توحید معصومی، كوروش زارعی، علیرضا حنیفی، یدالله وفاداری، اتابك نادری، آرزو افشار، شهرام كرمی، رضا فیاضی، مهدی افضلی، حمید شاه‌آبادی، مهدی حبیبی، عبدالحمید قره‌داغی، علی قربانی و محمد حمزه‌زاده در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

رحمت امینی، مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در ابتدای این مراسم گفت: «ماه» عنوانی است كه به‌عنوان برند مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری شناخته می‌شود و رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» نیز در جهت اجرای عمومی نمایش‌های استانی در تهران، برنامه‌ریزی شده و به اجرا درآمده است. از میان تولیدات مراكز حوزه هنری استان‌ها، هفت نمایش برای حضور در این رپرتوار انتخاب شدند كه همگی این آثار از برگزیدگان دوره‌های گذشته جشنواره‌ تئاتر سوره ماه هستند.

وی افزود: سال گذشته و در بیست و سومین دوره از جشنواره تئاتر سوره ماه، بدون آنكه ما و هیئت داوران بخواهیم حمایت ضمنی از آثار شركت‌كننده‌ استانی داشته باشیم، رتبه‌های برتر جشنواره، از آنِ تولیدات استانی شد. این موفقیت نشان از نتایج مثبت عملكرد و برنامه‌های حمایتی ما در طی سه سال گذشته و سرمایه‌گذاری بر تئاتر استان‌ها دارد كه این گونه جواب درخشان آن در جشنواره سوره ماه دیده شد.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: برگزاری كارگاه‌های آموزشی و منطقه‌ای و برگزار كردن جشنواره‌ تئاتر استان‌ها فرصتی را برای هنرمندان استان‌ها فراهم آورد تا استعدادهای خود را بر صحنه تئاتر بر همگان ثابت كنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر همكاری مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با دیگر مراكز و ادارات حوزه هنری همچون اداره كل امور استان ها و مجلس، مركز محافل و جشنواره‌ها، اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل در زمینه‌ ارتقای كمی و كیفی تئاتر استان‌ها باعث شد تا در سال 94 فرایند توجه به تئاتر استان‌ها به سرانجام برسد و امروز می‌توان با افتخار مدعی بود كه رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» طلیعه‌ آن هدف است.

امینی در بخش پایانی صحبت‌هایش به اهمیت حمایت مسئولان و رسانه‌ها از این رپرتوار اشاره و خاطرنشان كرد: باید از حركت‌هایی این‌چنینی حمایت شود. هنرمندان استان‌ها با چشم امید آمده‌اند و منتظر آمدن تماشاگر هستند. ما حتی با تبلیغ زبانی باید مخاطبان را به تماشای این آثار دعوت كنیم. خاستگاه اكثر ما ریشه در یكی از شهرستان‌ها دارد و بارها تاكید داشته و دارم كه اگر تئاتر استان‌ها را تقویت كنیم، تئاتر كشور را تقویت كرده‌ایم.

وی در خاتمه از همكاری مدیران حوزه هنری در زمینه‌ اسكان و پذیرایی گروه‌ها و تخصیص امكانات اجرایی تشكر و قدردانی كرد.

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» حسین محب‌اهری، بازیگر پیش‌كسوت تئاتر و تلویزیون، بود. محب‌اهری گفت: نمی‌دانم چرا ما مدام با عنوان تئاتر استان‌ و تئاتر تهران سعی در منفك كردن جریان تئاتر كشور داریم. این دو از هم جدا نیستند و نباید تئاتر را به استان و پایتخت تقسیم‌بندی كرد. برای من سخت است كه این فاصله را بپذیرم و مدام بشنوم كه حرف از حمایت تئاتر استان‌ها زده می‌شود.

این بازیگر تئاتر افزود: نباید متوقع باشیم كه دیگران دست ما را بگیرند كه ما بخواهیم تئاتر كار كنیم! اگر شخصی دلسوخته و عاشق تئاتر باشد، زمین و زمان را به هم می‌دوزد تا تئاتر كار كند و مدام منتظر حمایت و دست كمك دیگران نیست.

وی تصریح كرد: من هم موافقم كه باید امكانات و فضا را برای انجام كار تئاتر مهیا و فراهم كرد اما احساسم به من می‌گوید كه هنرمندان تئاتر استان‌ها كم كار شده‌اند. باید پرسید چرا ما در شهرهای بزرگی مثل شیراز یا تبریز، سالن خصوصی تئاتر نداریم؟ در تهران نزدیك به بیست و یك سالن كوچك و بزرگ خصوصی تاسیس شد و كم كم به كار و فعالیت خودشان رونق دادند. چرا این حركت‌ها در شهرستان‌ها دیده نمی‌شود؟

این هنرمند ادامه داد: بیایید بپرسیم چرا خبری از تئاترهای خوب در شهرستان‌ها نیست؟ چرا تولید تئاتر در استان‌ها تداوم ندارد؟ باید كمی ذهنیت خود را به كار اندازیم. چرا ما هنرمندان فكر می كنیم كه باید سالن‌های بزرگ و باشكوه باشد تا دست به تولید تئاتر بزنیم؟ می‌توان یك انباری یا یك مغازه را به سالن تئاتر تبدیل كرد.

محب‌اهری در پایان تاكید كرد: حمایت مسئولین از تئاتر باید باشد. اما با این رویكرد، مطمئنا راه به جایی نخواهیم برد. نباید این امكانات در اختیار كسانی قرار بگیرد كه دغدغه تئاتر ندارند. نمی‌شود مدام حرف از حمایت زد و امكانات داد و در آخر هم هنرمند به زحمت نمره 9 بیاورد! باید برای آنانی كه تلاش می‌كنند شرایط را فراهم كرد. ما هنرمندان باید با خودمان صادق باشیم. آیا كار ما تئاتر است؟ اگر هست حتی اگر هیچ كمكی نباشد باید تئاتر كار كنیم.

ایرج راد، هنرمند پیش‌كسوت تئاتر و مدیر عامل خانه تئاتر، سخنران دیگر این مراسم بود. راد گفت: خوشحالم كه یك جریان تئاتری در حال برگزاری است و هنرمندان تئاتر را به این بهانه دور هم جمع كرده است. سال گذشته كه به عنوان داور در جشنواره تئاتر سوره ماه حضور داشتم، تاكید كردم كه اجرای یك یا دو نوبت در جشنواره، برای آثاری كه مسیر سختی را تا مرحله‌ اجرا از سر گذرانده‌اند، كافی نیست و باید شرایط برای اجرای بیشتر آثار فراهم شود. رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» امروز این امكان را فراهم آورده و این جای بسی خوشحالی دارد.

این هنرمند پیشكسوت افزود: این حركت اقدام خوبی است اما امروز دلم نمی خواست هیچ صندلی خالی‌ای را در این سالن ببینم. شاید این جاهای خالی نشان‌دهنده‌ این است كه هنوز برخی به توانمندی تئاتر استان‌ها باور ندارند. باید سعی كنیم تا با ارائه و نمایش آثار خوب، این نگرش را تغییر دهیم و با اطلاع‌رسانی وسیع‌تر، جوانان و علاقه‌مندان را به تماشای این آثار دعوت و بر مخاطبان تئاتر اضافه كنیم.

در پایان بخش سخنرانی‌ها، هنرمندان با هم عكس یادگاری گرفتند و سپس به تماشای نمایش «عبور از مه» به كارگردانی مجید كاظم‌زاده مژدهی‌ از گیلان نشستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار