کد خبر: 730171
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
نکته آنلاین بررسی می‌کند؛
یکی از موضوعات مهم در بحث آسیب شناسی سبک زندگی اسلامی لزوم توجه به اوقات فراغت و ضرورت نگاه جدی به الگوی تفریح سالم است و باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا تفریحات ناسالم خوب است!
فرید عرفانی مقدم

به گزارش نکته آنلاین، این موضوع در حالی مطرح می‌شود که به اعتقاد کارشناسان، عدم توجه به اوقات فراغت افراد، عوارض و پیامدهای ناخوشایندی را به همراه دارد  و در درازمدت آسیب‌های غیرقابل جبرانی ایجاد می‌کند.

در دنیای امروز کشورهای غربی از طریق جنگ نرم و به واسطه‌ی ابزار‌های ارتباط جمعی سعی در استعمار نوین و ادامه سلطه گری خود در میان کشورهای دیگر هستند  و بر همین اساس لزوم توجه به برنامه‌های فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند  

 سیر تاریخی تفریحات در ایران
شاید در یک صد سال اخیر مقوله تفریحات در کشورمان به اندازه امروز اهمیت نداشته است. در اوایل دوره پهلوی، مهمترین تفریحات جامعه ایران به دید بازدید اقوام و همسایه‌ها و همچنین بازی‌های کودکانه ساده ختم می‌شده است.  در آن زمان خبری از اینترنت و ماهواره و بازی‌های رایانه نبود و مردان پس از فراغت  از کار روزانه، با همسایه‌های خود گپ می‌زدنند و در مراکز مذهبی به مانند مساجد حضور پیدا می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خانمه ای  نیز در همان اوایلی که به رهبری انتخاب شدند، توجه به نوع زندگی در غالب سبک اسلامی را مورد تاکید قرار دادند. سیر تاریخی تفریحات و سرگرمی در ایران رشته ای دراز دارد که گزارشی ویژه طلب می‌کند. اما نچه که باید به دقت مورد توجه قرار داشته باشد مفاهیم عمیق اسلامی و گسترش تکنولوژی است.

توجه به فرهنگ غنی اسلامی در مقوله تفریحات
از آن جا که ایران اسلامی مجهز به فرهنگ غنی اسلام است، تفریح صرفا جنبه فرح و راحتی را در برنمی گیرد و در فرهنگ غنی اسلام تفریح سیر تکاملی و رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان را نیز در بر می‌گیرد.

با وجود این فرهنگ غنی ارایه برنامه‌های شاداب و به زور فرهنگی که مورد اقبال جوانان باشد، کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و این در حالیست که غرب با تولید برنامه‌های مورد نظر خود، سعی در نفوذ به جامعه و فروپاشی فرهنگ  اسلامی- ایرانی کشورمان را دنبال می‌کند.

مهمترین ابزار‌های غرب برای آسیب رساندن به فرهنگ غنی کشور، استفاده و بهره گرفتن از ابزار‌های تکنولوژیک به مانند ماهواره، اینترنت، بازی‌های رایانه ای، صنعت سینما و.. است. دستگاه‌های رسانه ای و تبلیغاتی غرب از این ابزار‌ها برای ترویج فرهنگ غربی و همچنین بی ارزش و ناکارآمد نشان دادن فرهنگ ایران استفاده می‌کنند و مدام این نکته را یادآور می‌شوند که دنیا در حال کوچک شدن و یک پارچگی فرهنگی آن هم از نوع غربی است.

تکنولوژی در خدمت تغییر سبک زندگی در ایران
 غرب از ابزار‌های تکنولوژی برای دست یافتن به اهداف شوم خود بهره می‌گیرد. صنعت سینما به ویژه هالیوود یکی از مهمترین ابزار‌های تهاجم فرهنگی است. دیدن فیلم یکی از تفریحات رایج در میان مردم است و هالیوود با ساخت فیلم‌های پر هزینه به دنبال تاثیر گذاری فرهنگی، نه تنها در ایران بلکه درمیان  تمام ملت‌های دنیا است.

غرب همچنین با ساخت بازی‌های رایانه ای جنگ طلبانه، همواره مسلمانان به خصوص شیعیان را مورد هدف قرار داده و به صورت زیرکانه ای آزادی خواهی را مترادف با تروریست معرفی می‌کند.

با همه این تفاسیر که تنها بخشی از فعالیت گسترده رسانه‌های تبلیغاتی غرب برای تغییر سبک زندگی اسلامی است، وظیفه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی در داخل بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

دولت،مجلس، صدا و سیما، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و ... همگی در ارایه الگوی تفریح سالم و به دنبال آن افزایش گرایش مردم به سبک زندگی اسلامی موثر هستند.

مشاهدات میدانی و بیم و امید‌های آینده
بر اساس آمار‌های موجود و مشاهدات میدانی، بسیاری از کودکان بازی‌های رایانه ای غربی را به عنوان بهترین تفریح خود می‌دانند و جوانان زمان خود را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و گرایش آنها به سمت سینما و امور فرهنگی هر روز کمتر می‌شود. بسیاری از بانوان هم بدون آنکه از میزان خسارت سریال‌های شبکه‌های ترکی به بنیان خانواده‌ها مطلع باشند به سمت تماشای این سریال‌ها سوق پیدا کرده اند.

اما نکته ای مهم وجود دارد و آن این است که اگر الگوی مناسبی برای سرگرمی به مردم ارایه شود به شدت از آن استقبال خواهد شد و به عنوان مثال می‌توانیم به پخش سریال‌های جذاب و پر مخاطب از جمله سریال طنز "در حاشیه" ، "پایتخت" و برنامه "خندوانه" که با استقبال کم نظیر مردم مواجه شده اند، نام ببریم.

مردم ایران به دنبال شادی و نشاط هستند و این باید از سوی مدیران و برنامه ریزان مورد توجه قرار گیرد و متناسب با خواست مردم و آموزه‌های اسلامی، الگوهای تفریحی مناسبی در حوزه‌های مختلف طراحی شود که البته خلاء هایی در این موضوع مهم مشاهده می‌شود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار