کد خبر: 730140
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
با جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در «وین»، وزیر خارجه اردن و دبیرکل سابق اتحادیه عرب خواستار گفت‌وگو با ایران و حل مسائل موجود شدند.
فارس: «ناصر جوده» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر اردن و «عمرو موسی» دبیرکل سابق اتحادیه عرب خواستار گفت‌وگوی باز با ایران در پس امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 شدند.

به نوشته (CNN)، این دعوت به گفت‌وگو با ایران در یکی از نشست‌های عمومی و اصلی کنفرانس اردنی‌ها در خارج از کشور در سال 2015، که در منطقه «البحر المیت» برگزار می‌شود و تا پنجشنبه آینده ادامه خواهد یافت مطرح شد.

این نشست با سخنرانی «عبدالله دوم» پادشاه اردن و مشارکت نمایندگان سفارت‌خانه‌های اردن در خارج از این کشور برای بررسی مهمترین پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و امور مهاجرین افتتاح شد.

ناصر جوده در این نشست از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد و گفت که اردن از سیاست یک بام و دو هوا در قبال ایران استفاده نمی‌کند اما می‌خواهد از عوامل تنش در منطقه فاصله داشته باشد. ما می‌خواهیم که به گفت‌وگو روی آوریم و می‌گوییم که این توافق (هسته‌ای) می‌تواند گامی مهم و دروازه‌ای برای گفت‌وگوهای گسترده در مسائل (منطقه) باشد.

وی در ادامه که موضعی مشترک با عمرو موسی درباره گفت‌وگو با ایران داشت، از برخی مواضع رسمی ایران در قبال منطقه انتقاد کرد.

وی افزود: ما مدتهاست که درباره گفت‌وگو درباره مسائل مهم منطقه سخن می‌گوییم اما به صراحت می‌گوییم که منطق کجاست؟

ناصر جوده در ادامه به اقدام پادشاه بحرین در ارسال پیام تبریک به مناسبت توافق ایران و 1+5 اشاره کرد و پاسخ رسمی ایران به این اقدام مثبت منامه را منفی و بدون منطق ارزیابی کرد.

وزیر خارجه اردن در انتقاد از ایران گفت که برخی اظهارات برای ایجاد فتنه میان سنی، شیعه، عرب و فارس مطرح می‌شود که نامفهموم است و بذر فتنه را میان سنی و شیعه، مسلمان و مسیحی و عرب و فارس می‌پاشد. دلیل این مسئله چیست؟ برخی از تهدیدات از سوی ایران نیز مطرح است اما با این وجود ما با این مسئله مثبت برخورد می‌کنیم.

اما عمروموسی با تایید وجود برخی مشکلات ریشه‌ای با ایران گفت که ایران دشمن مانیست و نباید باشد.

وی افزود: ایران نباید دشمن کشورهای عربی باشد و باید با آن گفت‌وگو کرد. من پیش از این نیز گفته‌ام که ما با برخی سیاست‌های ایران و اظهارنظرهای منفی آن اختلاف ریشه‌ای داریم و بحران سیاسی بزرگی میان عرب‌ها و ایرانی‌ها وجود دارد. این بحران به ویژه در مسئله تحریک شیعه و سنی، فارس و عرب، اسلام و مسیحیت بیشتر دیده می‌شود که همگی اموری منفی هستند و پیامدهای آن نیز مخرب است و ما قطعا در این‌باره با ایرانی‌ها سخن می‌گوییم.

عمروموسی در ادامه به این مسئله که برخی کشورهای عربی، ایران را دشمن خود می‌دانند، پرداخت تهدیدهای ایران به زعم برخی عربها را با تهدیدهای اسرائیل در منطقه مقایسه کرد و گفت: یک دشمنی تاریخی میان کشورهای عربی و اسرائیل که تا به این لحظه اصرار دارد حقوق فلسطینی‌ها را پایمال کند، وجود دارد. ما تلاش می‌کنیم که میان ما و ایران عداوتی نباشد و این کشور نیز با ما همراه شود و گفت‌وگو را بپذیرد تا درباره امکان همزیستی (مسالمت‌آمیز)، مشکلات موجود و در مقدمه آنها، مشکل عراق و مسئله سنی و شیعه در این کشور مناقشه کنیم. زیرا استفاده از موضوع شیعه علیه اهل سنت و عکس آن به عنوان یک بهانه برای خسارت وارد کردن به طرف مقابل در منطقه صحیح نیست و نباید به مانند سلاحی در دست هر یک از طرف‌ها باشد.

عمروموسی تاکید کرد: اختلاف ما با اسرائیل در مقایسه با ایران متفاوت است و امکان دستیابی به توافق با ایران وجود دارد.

دبیرکل سابق اتحادیه عرب تاکید کرد: اختلاف ما با اسرائیل در مقایسه با ایران متفاوت است و امکان دستیابی به توافق با ایران وجود دارد. ما معتقدیم که سیاست ایران در منطقه نگران‌کننده است و شواهد منفی آن را می‌بینیم اما ایران باید به دلایل نگرانی ما توجه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار