کد خبر: 730066
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
علي خدايي بيجاري
شايد بتوان به روشني ادعا كرد كه تمام يا اكثريت قريب به اتفاق دولت‌هايي كه بعد از انقلاب، سكان هدايت جامعه را در دست گرفتند، از علاج قبل از وقوع معضلات زيست‌محيطي ناتوان بوده‌اند و اقدامات آنها خلاصه شده در وقوع بحران بوده و به اصطلاح در دقيقه 90 !
نمونه اين مدعا، بحران بي‌آبي و كم‌آبي است كه مثل بختك شومي روي آرامش و ‌آسايش مردم، سايه انداخته!
اولين مورد هدررفت بيش از 30درصد از آب شرب شبكه‌هاي آبرساني تهران و بسياري از استان‌هاست (بنا به اعتراف مسئولان استاني) كه به واسطه پوسيدگي و قدمت خارج از استاندارد آنها، حجمي بالغ بر يك سوم آب شرب و شيرين كشور به هدر مي‌رود و به رغم انتشار يك ساله اين آمارپرحاشيه، هنوز هيچ مسئولي به صورت جدي طرح يا راهكاري براي حل اين معضل پيشنهاد نكرده است و گويا منتظرند كه دقيقه 90بحران از راه برسد!
اما معضل دوم، قانون ناكارآمد و پرحاشيه سازمان آب و فاضلاب است! قانوني كه به هر چند واحد آپارتماني (حتي يك مجتمع بزرگ با چندين واحد مسكوني و تجاري و اداري)، يك كنتور اختصاص مي‌دهد و سبب اين اقدام غيرمنطقي را كمبود دستگاه كنتوري مي‌داند كه ساليان درازي است در كشورهاي ديگر، نسل‌‌اش برافتاده است !
شايد همين امر موجب شده است كه مصرف آب در بخش خانگي و صنعت كشور ما، چهاربرابر استاندارد جهاني باشد كه اين امر بيانگر اتلاف منابع آب و اسراف بيش از حد منابع حياتي است. شست‌وشوي اتومبيل، حياط، آبياري باغچه‌ها، استحمام، لباسشويي و ظرفشويي و كولر از آب آشاميدني تصفيه شده است كه هزينه‌هاي سنگيني دارد، چراكه متأسفانه بسياري از خانواده‌ها به اين الزام و تعهد اخلاقي پايبند نيستند كه نه تنها به ميزان مصرف‌شان از آب لوله كشي استفاده كنند، بلكه در مصرف آب صرفه‌جويي كنند و اين صرفه‌جويي را براي رفاه فرزندان‌شان در آينده متصور شوند نه رقابت با همسايه‌اي كه مثلاً به اشتباه با آب شرب مشترك بين واحد‌هاي مسكوني، فرش، حيات يا بالكن خانه‌اش را شسته است.
در اين صورت جاي تذكر به خانواده‌اي كه راه اشتباه را رفته، دچار رودربايستي شده و كار اشتباه همسايه متخلف را با شدت بيشتري كه منجر به مصرف آب بيشتر شده انجام مي‌دهد و اين يعني لحظه‌اي زودتر به لبه پرتگاه رسيدن !
متأسفانه اين باور بيمار كه هزينه قبض آب به صورت مساوي بين همسايه‌ها تقسيم مي‌شود، هر واحد را مجاز مي‌داند كه بيشترين مصرف آب را داشته باشد. اين باور غلط نه تنها صاحبان اين باور را مديون مي‌كند، بلكه بحث اتلاف و هدررفت بي‌مورد آب را هم به دنبال خواهد داشت !
پس مادامي كه كنتورهاي آب در آپارتمان‌ها تفكيك نشده و كنتورهاي مشترك جمع آوري نشود، هيچ‌گاه امر بسيار مهم صرفه‌جويي و مديريت مصرف آب، اتفاق نخواهد افتاد و آب ارزشمند در پاي اشتباه استراتژيك مسئولان و لجبازي شهروندان براي هميشه قرباني خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار