کد خبر: 729998
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
شش روز پس از صدور قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت ، نیروهای عراقی توافقات این قطعنامه را زیر پا گذاشته، مجدداً در جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا راه نفوذ برای منافقین باز شود. ولی به لطف خدا و فرماندهی نیروهای نظامی ایران اسلامی حربه آنان به جایی نرسید و عملیاتی پر افتخار و پیروزی بزرگی برای کشورمان به ارمغان آورد.

 

عملیات مرصاد آخرین عملیات هشت سال دفاع مقدس بود و پایانی افتخارآفرین برای هشت سال مقاومت ملت غیور ایران و سقوطی جاویدان را برای منافقین رقم زد.

در دومین روز مرداد ماه سال ۱۳۶۷، گروهک منافقین کوردل با همکاری و پشتیبانی حزب بعث و نیروی هوایی ارتش عراق، عملیات سه روزه ای را علیه ملت ایران و برای فتح تهران با عنوان "فروغ جاویدان" از مرز خسروی آغاز کردند.

در این عملیات در ابتدا نیروهای ویژه بعثی که از قبل خطوط مرزی را شکسته و تا سرپل ذهاب پیشروی کرده بودند، متعهد شدند از طریق توپخانه و بمباران هوایی منافقین را تا رسیدن به مقصود پشتیبانی کند.

نیروهای مهاجم منافق با استعداد حدود پنج هزار نیروی مسلح در قالب ۳۲ تیپ که هر تیپ با ۱۵۰ نفر تدارک دیده شده بود، در این روز حمله به مرزهای ایران را جهت به اصطلاح فتح سه روزه تهران از مرز خسروی آغاز کردند.

در پی این حمله نیروهای مهاجم در ساعت ۱۴و ۳۰ دقیقه سوم مرداد شهر سرپل ذهاب و در ساعت ۱۸ شهر کرند غرب و شهر اسلام آباد را در ساعت ۲۰ تصرف کردند سپس حرکت سریع به سمت کرمانشاه را آغاز کرده تا به گردنه چهارزبر یا همان تنگه مرصاد رسیدند.

 

01.png

 

پس از کسب اطلاع دقیق از حضور گروهک نفاق که ۱۵۰ کیلومتر وارد خاک ایران اسلامی شده بودند فراخوان صورت گرفت و بخشی از نیروهای درگیر در مرز جنوب و غرب در داخل کشور در کرمانشاه تجمع کردند.

 

پیشروی منافقین تنها تا تنگه چهارزبر بیشتر ادامه نداشت و رزمندگان دلاور و مردم غیور ایران اسلامی به ویژه خطه مرزنشین کرمانشاه همچون سدی در این تنگه به کمین نشستند تا عملیات nروغ جاویدان منافقین را برای همیشه به سقوط و شکستی جاویدان برای آنها تبدیل کنند.

همزمان با حرکات ‏مذبوحانه منافقین در جلسه ای که در شورای عالی ‏دفاع در شهر کرمانشاه تشکیل شد، تنگه ‏چهارزبر در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه بدلیل دارا بودن ‏شیارها و ارتفاعات مناسب، بهترین نقطه برای جلوگیری از ‏حرکت و اضمحلال منافقین مسلح شناخته شد و این تنگه‏ به عنوان خط اصلی ‏پدافند انتخاب و تقویت شود.

بلافاصله پس از جلسه لشکر ۸۱ زرهی در تنگه مستقر و با الحاق ‏نیروهای لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) و ۲۷ محمد رسول الله (ص) ‏از سپاه پاسداران، ستون نفاق در دشت حسن آباد زمین‌گیر ‏شدند.‏

 

02.png

 

سپس فرمان عملیات مرصاد با رمز "یا علی ابن ابیطالب" صادر شد، براین اساس یک ستون به طول ‏چهار کیلومتر مسلح به توپ، تانک، نفربر، تفنگ ۱۰۶، ‏خودروهای سنگین حامل مهمات و سایر ادوات نظامی و ‏لجستیکی، جاده دشت حسن آباد را پوشانده بودند که ‏ناگهان صدای غرورآفرین بالگردهای هوانیروز ارتش ‏جمهوری اسلامی ایران در فضا طنین انداز شد.‏

‏بمباران هوایی خلبانان نیروی هوایی چنان دقیق و موثر ‏صورت گرفت که تمام سازمان نظامی منافقین از هم ‏فروپاشید و چند لحظه بعد، بالگردهای کبری هوانیروز ‏از چپ و راست، انبوه نفرات و تجهیزات دشمن را مورد ‏حمله قرار دادند.‏

 

03.png

 

عملیات غرورآفرین مرصاد تا دو روز بعد ادامه یافت ‏تا اینکه منطقه به کلی از لوث وجود منافقین پاکسازی ‏شد و بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از آنان به هلاکت رسیده و بیش ‏از ۴۰۰ دستگاه خودرو، نفربر و تانک آنها منهدم شد ‏و برگ زرین دیگری در تاریخ حماسی هشت سال دفاع مقدس ‏به ثبت رسید.

این عملیات موجب انهدام تمام توان نظامی منافقین شد و تنگه چهارزبر که شهادتگاه برترین فرزندان این مرز و بوم بود " تنگه مرصاد " یا کمینگاه نامیده شد.

 

04.png

 

اما دلیل اصلی که زمینه سقوط منافقین را فراهم کرد  توهم کور و دور از ذهن حمایت مردمی از عملیات بود:

 

نقطه اتکای تئوریک گروهک منافقین، توهم حمایت ‌های مردمی بود، اما غافل از اینکه مردم از آنها متنفر و کمترین اعتماد ممکن به آن‌ها در لایه‌های فکری و تجربی ملت ایران وجود نداشت. حضور گسترده مردم در مناطق عملیاتی در روزهای پایانی جنگ، به‌ویژه در منطقه غرب کشور و در برابر منافقین نشان داد که مردم همواره در کنار نظام و مسئولان ایستاده‌اند و به ‌محض احساس خطر، حاضر به بذل جان و مال خویش هستند.

پاسخ مثبت مردم به مسئولان برای حضور در جبهه‌های جنگ پس از حمله ارتش عراق و گروهک منافقین، نشان داد که تحلیل منافقین مبنی بر بودن شکاف میان مردم و مسئولان غلط بوده و مسئولان کشور ـ به‌ویژه امام راحل ـ دارای نفوذ گسترده و عمیق قلبی در میان مردم هستند. توجه به این مسأله مهم است که منافقان در مقاطع گوناگون تاریخ، همواره اسیر تحلیل و درک غلط رهبران خود بوده‌اند و همین غفلت آنان را می‌توان علت شکست منافقین در عملیات مرصاد دانست.

سرافکندگی کاخ سفید  و حامیان اروپایی و رسوایی منافقین و از دست رفتن بیش ‌از پیش حیثیت منافقین در بین طرفدارانشان در ایران و فضای بین المللی از پر رنگ ترین پیامد های عملیات مرصاد به شمار می آید.

 

05.png

 

شهید صیاد شیرازی  در خاطراتش از عملیات مرصاد گفته است که: «عملیات که تمام شد در جاده کرمانشاه - اسلام آباد غرب هزاران کشته از آنان به جا مانده بود. اجساد مزدورانی که با ملت خود بسیار ناجوانمردانه رفتارکرده بودند. کسانی که روز تنهایی میهن به یاری اردوی خصم شتافته بودند.

حالا من از این عملیات نتیجه می گیرم که چقدر خداوند متعال ما را و رزمندگان اسلام و انقلاب را دوست دارد که در هرزمان طوری مقدر می کند که بسیاری از مشکلات ما باید با حالت سرافرازانه حل شود.

خداوند می فرماید: بجنگید تا آن کفار که من می خواهم به دست شما عذابشان بدهم و به ما قول و وعده می دهد تا آنها را خوار کند و به شما پیروزی وعده می دهد و قلبهای شما را شفا بخشد. کدام قلب ها؟ قلبهایی که قبل از این عملیات گرفته و غم زده بود.

رزمندگان اسلام قلب و دلشان با امامشان برای همیشه گره خورده بود. هشت سال تلاش شده بود بعد از آن ما دلمان می خواست به صورتی دیگر نبرد تمام می شد. دلمان گرفته بود. اما خداوند با این پیروزی بزرگ و با این کشتار دسته جمعی بدترین و خبیث ترین دشمنانمان به دست ما ، موجب رضایت خاطر رزمندگان اسلام شد و پایان نبرد هشت ساله دفاع مقدس با این عملیات درخشان مرصاد انجام گرفت.»

 

06.png
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار