کد خبر: 729943
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
یک کنسرسیوم اروپایی به رهبری دانشگاه شفیلد نوعی پوشش کامپوزیت و پارچه‌ای انعطاف‌پذیر ارائه داده که مانع از واردآمدن آسیب جدی به هواپیما در اثر انفجار بمب احتمالی در داخل چمدان‌ها می‌شود.
ایسنا: می‌توان این پوشش کیسه‌مانند موسوم به Fly-Bag را حول محل نگهداری چمدان‌های هواپیماها قرار داد تا شانس سالم‌ماندن هواپیما را افزایش دهد.

با وجود تمامی پیشرفت‌های انجام‌شده در امنیت خطوط هوایی، انفجار احتمالی بمب در یک هواپیما هنوز هم یکی از بدترین سناریوهای ممکن به شمار می‌آید.



به نوشته گیزمگ، پیش‌تر فناوری‌هایی مانند «واحد ابزار بار سخت‌شده» (HULD) ارائه شده‌اند که در واقع نوعی محفظه زرهی چمدان‌ است اما این سامانه‌ سنگین و گران بوده و به دلیل سختی‌، امکان متلاشی‌شدن آن‌ حین انفجار بمب در چمدان وجود دارد.

کنسرسیوم اروپایی متشکل از محققانی از انگلستان، یونان، اسپانیا، ایتالیا، سوئد و هلند پوشش Fly-Bag را ارائه داده‌اند که متشکل از لایه‌های چندگانه کامپوزیتی و پارچه‌ای است.

ایده دانشمندان حاضر ساخت ماده‌ای سبک و انعطاف پذیر بود که نصب آن آسان باشد، استحکام بالایی داشته باشد و در مقابل ضربه و گرما به اندازه‌ای مقاوم باشد که آسیب انفجار به هواپیما و مسافران را محدود کند.

سیستم Fly-Bag آزمایش‌های گسترده‌ای را از سر گذرانده و به تازگی نیز در فرودگاه Cotswolds در نزدیکی شهر سایرن‌سستر انگلستان آزمایش شد. این سیستم برای یک هواپیمای بوئینگ 747 و ایرباس 321 بلااستفاده به کار رفت.

این هواپیماها در معرض انفجار ناشی از بمبی قرار گرفتند که در محل نگهداری چمدان‌های هواپیما قرار داشت.

پس از آزمایش‌های لازم، انفجاری بدون وجود Fly-Bag انجام شد تا مشخص شود که آسیب ناشی از انفجار تا چه حد خواهد بود. در پایان، دانشمندان نتایج آزمایشات بر روی Fly-Bag را بسیار امیدوارکننده توصیف کردند.

گفته می‌شود پوشش ابداعی به عنوان یک غشا و نه محفظه با جداره سخت استفاده می‌شود زیرا جداره سخت ممکن است در اثر ضربه متلاشی شود.

تیم دانشگاه شفیلد مدعی است Fly-Bag می‌تواند روزی به تجهیز ایمنی استانداردی تبدیل شود و می‌توان از آن در کابین‌های مسافران استفاده کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار