کد خبر: 729928
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
سابقه كرسي زبان و ادبيات كردي از زبان رئيس اسبق دانشگاه آزاد
رئيس‌جمهور در سفر خود به كردستان در حالي از عزم دولت براي راه اندازي رشته دانشگاهي زبان و ادبيات كردي در جهت رفع تبعيض‌ها و توسعه متوازن(!) خبر داد كه چند سال پيش رئيس وقت دانشگاه آزاد از شكست پروژه راه اندازي اين رشته در دانشگاه آزاد و عدم استقبال داوطلبان از تحصيل در رشته زبان و ادبيات كردي خبر داده بود. همين مسئله دستمايه انتشار تحليل‌هاي مختلف كارشناسي در سطح رسانه‌هاي مختلف شده است.

آموزش به ويژه در حوزه دانشگاهي و تخصصي، مبتني بر نيازهاي جامعه، اصلي است كه هر چند در كشور ما به طور كامل رعايت نمي‌شود، اما پذيرفته شده است. از طرفي در ميان طبقه بندي نيازهاي جامعه، نيازهاي شغلي و بازار كار متناسب با شرايط اقتصادي در صدر قرار دارند. پس طبيعي است كه تدوين سرفصل دروس چنين سياستي را دنبال كند. جايگاه برجسته آموزش زبان در مجموعه آموزش‌هاي علوم و فنون به تناسب نقش آفريني و گستردگي دامنه تحت سيطره آن زبان و بازار و تعيين كنندگي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي پهنه تحت تسلط آن بر مي‌گردد.

  زبان و ادبيات كردي جزو 50 رشته غيرفعال دانشگاه آزاد

اما برخي اظهار نظرها در ماه‌هاي اخير از جمله انتشار خبر راه اندازي زبان و ادبيات كردي در دانشگاه سنندج از سوي مسئولان اين دانشگاه و موضع تأييدي شوراي گسترش وزارت علوم اين استدلالات را نقض مي‌كند. علاوه بر اينكه بخشي از سخنان شامگاه شنبه رئيس‌جمهور در جمع اصحاب رسانه‌هاي گروهي كردستان دلالت بر همين مسئله دارد و مورد توجه قرار گرفته و دستمايه تحليل برخي از صاحب نظران و كارشناسان قرار گرفته است. وي در اين نشست اظهار داشت: اساس شعار دولت رفع تبعيض ها، حقوق شهروندي و توسعه متوازن و برابري يكسان است و الحمدلله در سال جديد از مهر ماه در دانشگاه تدريس زبان و ادبيات كردي آغاز مي‌شود و بخش كردي خبرگزاري جمهوري اسلامي آغاز مي‌شود.  رئيس‌جمهور بيان كرد: امروز در كشور به دنبال وحدت و روابط نزديك‌تر با ديگر كشورها هستيم تا بستر توسعه در تمامي استان‌ها به صورت متوازن ايجاد شود.  اين اظهارات در حالي بيان مي‌شوند كه عبدالله جاسبي، رئيس وقت دانشگاه آزاد اسلامي سال‌ها پيش از راه‌اندازي رشته‌اي تحت عنوان زبان و ادبيات كردي در واحدهاي دانشگاهي استان‌هاي كردزبان و عدم استقبال داوطلبان تحصيلات دانشگاهي از اين رشته خبر داده بود، به طوري كه گزارش‌هاي منتشر شده در آن زمان رشته مزبور را در جمع 50 رشته غيرفعال دانشگاه آزاد در استان‌هاي غربي جاي داده بود.  بنابراين وعده راه‌اندازي مجدد كرسي اين رشته بدون در نظر گرفتن ضريب استقبال بومي و محلي، هدر دادن سرمايه‌هاي انساني و مادي است.

 آزموده را آزمودن...!

بايد در نظر داشت كه در راه‌اندازي يك رشته دانشگاهي و ظرفيت‌سازي در آن چندين سؤال بايد پاسخ داده شوند، از جمله اينكه رشته مزبور و فارغ‌التحصيلان آن كدام جاي خالي را براي كشور پر خواهند كرد به عبارتي راه‌اندازي رشته دانشگاهي زبان و ادبيات كردي كدام بخش از نيازهاي بازار كار يا حتي نيازهاي مطالعاتي و راهبردي كشور را پاسخ خواهد داد و آيا راه‌اندازي اين رشته در حد بازگشت سرمايه‌هاي صرف شده در تدارك زيرساخت‌هاي سخت و نرم‌افزاري بازده دارد يا خير؟
اينگونه وعده‌ها در دسته اظهارات مقطعي و تاريخ مصرف‌دار در سياست داخلي تعبير مي‌شود و بر همين اساس است كه گفته‌هاي روحاني در جمع خبرنگاران كردستاني از سوي برخي تحليلگران بهره‌برداري سياسي از علائق قومي برداشت شده است. آن هم در شرايطي كه نظرسنجي‌هايي نظير آنچه در نشريه وابسته به كارگزاران (صدا) در كاهش محبوبيت روحاني منتشر كرده است.

  چرا اقليم كردستان؟

كشور ما طيف وسيعي از زبان‌ها و گويش‌هاي مختلف قومي را شامل مي‌شود كه همه زير پرچم جمهوري اسلامي ايران به محور اتحاد تمسك كرده‌اند. چنانچه بخواهيم براي هر كدام از آنها سرفصل درسي تدوين و تعريف و كرسي دانشگاهي راه‌اندازي كنيم و بنا به عقيده برخي صاحبنظران براي خوشامد اقوام مختلف ايراني به تعداد آنها رشته تحصيلي تأسيس كنيم، از كدام سياست مدون و اصولي در گسترش آموزش عالي پيروي كرده‌ايم.
علاوه بر اينكه بايد ديد راه‌اندازي رشته زبان و ادبيات كردي كه از سوي رئيس‌جمهور وعده داده مي‌شود كدام يك از اهداف سند آمايش سرزميني را پاسخ مي‌دهد و مبناي ضرورت راه‌اندازي رشته زبان و ادبيات كردي غير از ژست تبليغاتي، افزايش محبوبيت و نفوذ در ميان عوام و بهره‌برداري سياسي و انتخاباتي چه چيز ديگري مي‌تواند باشد. آيا دولتمردان و مديران كشور در بيان اظهاراتي كه مي‌تواند برد مؤثر زيادي داشته باشد از منبع يا منابع خاصي مشورت مي‌گيرند يا خير؟
مضاف بر اين دادن امتيازهاي دست چندم براي نفوذ و افزايش محبوبيت جريان‌هاي سياسي در ميان اقوام نه‌تنها خدمت به آنها نيست بلكه مي‌تواند به هويت تاريخي آنها متغيرهاي بي‌جوابي را تحميل كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار