کد خبر: 729867
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
دستور مقام معظم رهبري در مورد كاهش طلاق توافقي بيگانگان را نگران كرد
رئيس دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب تهران معتقداست طلاق توافقي آنقدر در كلانشهر تهران رشد داشته كه «با ۲۷ هزار و ۳۲۰ فقره پرونده، در صدر دعاوي مجتمع‌هاي خانواده شهر تهران در سال ۹۳ قرار گرفته است».
محمدرضا هادیلو
رئيس دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب تهران معتقداست طلاق توافقي آنقدر در كلانشهر تهران رشد داشته كه «با ۲۷ هزار و ۳۲۰ فقره پرونده، در صدر دعاوي مجتمع‌هاي خانواده شهر تهران در سال ۹۳ قرار گرفته است». زماني كه آمارهاي فوق را با تمامي پرونده‌هاي طلاق در تهران مقايسه كنيم، آن وقت است كه به نتايج نگران‌كننده‌تري مي‌رسيم. براساس آمار رسمي سازمان ثبت ‌احوال استان تهران سالانه بيش از ٣٠ هزار زوج در تهران از يكديگر جدا مي‌شوند كه بر پايه اين آمار و ٢٧ هزار طلاق توافقي در اين كلانشهر، مي‌توان گفت ٩٠‌درصد طلاق‌ها در تهران توافقي است؛ آماري كه موجب شد در هفتم تيرماه رهبر معظم انقلاب در ديدار مقامات قوه قضائيه از آنان بخواهد تا «‌اينگونه مسائل را تقليل دهند...»
 شايد ساده‌ترين تصوير از طلاق در كشور مدلي باشد كه به آن طلاق توافقي اطلاق مي‌شود؛ نوعي جدايي كه «زوجين مي‌توانند با توافق در مورد حق‌وحقوق خود يا گذشتن از حقوق خود از قبيل مهريه، حضانت و ملاقات فرزند، جهيزيه، نفقه و... به‌راحتي به دادگاه مراجعه كنند و پس از مدت كوتاهي به‌صورت توافقي از هم جدا شوند.»
به گفته عباس پورياني، رئيس دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب تهران، طلاق توافقي با ٢٧ هزار و ٣٢٠ مورد، مطالبه مهريه با ١٦ هزار و ٢٢٨ فقره و طلاق به خواسته زوجه با ١٠ هزار و ١٨٠ فقره، بيشترين پرونده‌هاي مربوط به دعاوي خانوادگي در سال گذشته بود.  اما قبل از اينكه پوريايي اين آمار را اعلام كند حدود سه سال پيش، روزنامه شرق در گزارشي خبر داده بود كه «روزي 500 زوج به صورت آرام و توافقي از هم جدا مي‌شوند.»

 اين گونه مسائل را تقليل دهيد

متأسفانه با اينكه هميشه مسئولان در گزارش‌هايشان به آمار و ارقام رسمي استناد مي‌كنند اما كمتر اتفاق مي‌افتد كه بخواهند براي كاهش مشكلات و معضلات برنامه‌هاي جامع و كارآمدي هم ارائه كنند. البته در اكثر مواقع آقايان آنقدر دست روي دست مي‌گذارند تا شخص رهبري ابراز نگراني كنند و رسماً خواستار انجام كاري شوند؛ از بحث اقتصاد مقاومتي و رواج سبك‌هاي ساده زندگي گرفته تا موضوع زمين‌خواري‌ها و كوه‌خواري‌ها و اين اواخر هم مبحث «‌طلاق توافقي.»
همين چند هفته پيش حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار مسئولان عالي قضايي با تأكيد بر تلاش براي تسهيل ازدواج جوانان به برخي مشكلات دادگاه‌هاي خانواده از جمله «طلاق توافقي» اشاره كردند و افزودند: «‌قضات محترم با كمك بزرگان خانواده‌ها، اينگونه مسائل را تقليل دهند.»
«برنامه محوري»، «تنقيح و اصلاح قوانين» و «كادرسازي» سه نكته و توصيه مهمي بود كه رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود به تبيين آنها پرداختند.  با توجه به افزايش آمار طلاق به ويژه طلاق توافقي، گروهي از كارشناسان معتقدند اين نوع طلاق كه در مدت زمان كوتاه صادر مي‌شود به بنيان خانواده لطمه مي‌زند و پيشنهاد مي‌كنند كه دادگاه خانواده ابتدا زوجين را به مراكز مشاوره خانواده هدايت كند و پس از آن در صورت عدم حصول توافق، گواهي عدم امكان سازش را صادر كند. اگر‌چه آمار دقيقي از متقاضيان طلاق توافقي وجود ندارد، اما بر اساس مشاهدات عيني در برخي شعب دادگاه خانواده در تهران، آمار طلاق‌هاي توافقي به ويژه در تهران در حال افزايش است و برخي از قضات دادگستري نيز معتقدند آمار طلاق توافقي در سال‌هاي اخير افزايش چشمگيري داشته است.
مدير گروه مطالعات زنان دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه متأسفانه خانواده‌ها نسبت به فرزندان ازدواج‌كرده خود بي‌تفاوت شد‌‌ه‌اند، يكي از راهكارهاي جلوگيري از طلاق توافقي بين همسران را پادرمياني ريش‌سفيدها عنوان كرد.
نهله غروي‌نائيني در زمينه طلاق توافقي و نقش‌ ريش‌سفيدها در جلوگيري از اين اقدام گفت: «‌اين موضوع كه يك بزرگ‌تر از هر خانواده براي حل اختلاف بين همسران شركت داشته باشد، امري الهي است كه خداوند در آيه 35 سوره نساء نيز بر اين امر تأكيد دارد. بنابراين يكي از خانواده مرد و يكي از خانواده زن بايد بنشينند مشكلات اينها را مطرح كنند و سعي كنند شكاف اختلافي بين زن و شوهر را كم كنند و تا آنجايي كه مي‌توانند آن را از بين ببرند.»
وي با بيان اينكه اين مسئله اهميت پايداري خانواده را در نظر خداي متعال نشان مي‌دهد، اضافه كرد: «‌به عبارت ديگر همانطور كه پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله هم فرمودند كه «مبغوض‌ترين حلال، طلاق است» در صورتي كه ناچار شديم بايد به سمت طلاق برويم اما متأسفانه بي‌تفاوت‌شدن نسبت به مسئله از‌ هم‌پاشيده‌شدن خانواده‌ها در سيستم تربيتي ما به حدي رسيده است كه مسئله طلاق توافقي بين زن و شوهر ايجاد مي‌شود.»
در ابتداي سوره مائده خداوند مي‌فرمايد: «عقدها و پيمان‌ها‌يتان را وفا كنيد» كه يكي از مهم‌ترين عقدها و پيمان‌هاي مهم زندگي هر انساني، اول بين خودش و خداي خودش و دوم بين خودش و همسرش است لذا انساني كه به راحتي عقدي را كه بسته است، مي‌شكند، در حقيقت اطاعت خدا را به جا نياورده است.

 صداي بيگانگان درآمد!

بعد از صحبت‌هاي مقام معظم رهبري با مقامات قوه قضائيه و درخواست ايشان براي پايين آوردن آمار طلاق‌هاي توافقي، راديو فردا، رسانه فارسي مرتبط با وزارت امورخارجه ايالات متحده، در يكي از گزارش‌هاي خود، ضمن پرداختن به اخبار مربوط به سخت‌تر شدن فرآيند طلاق توافقي در جمهوري اسلامي ايران، به نوعي چنان از طلاق دفاع كرد كه انگار زوجين با جدا شدن از هم به مدارج بالاتري مي‌رسند.
راديو فردا كه مي‌خواست قبح طلاق را فرو ريزد، با اعلام اينكه « يك مقام قوه قضائيه ايران خبر داد كه از زمان ابلاغ «‌آيين‌‌نامه اجرايي قانون حمايت از خانواده‌» در بهمن ماه ۹۳، امكان ثبت «‌طلاق توافقي‌» بدون مراجعه به مراكز مشاوره خانواده وجود ندارد… »، گفت: «‌پرنيان قوام، رئيس اداره مددكاري و خدمات مشاوره‌‌اي معاونت فرهنگي قوه قضائيه، روز شنبه ۲۰ تير، توضيح داد كه متقاضيان «‌طلاق توافقي‌» بايد چند جلسه به مشاور مراجعه كنند و اگر افراد اختلال‌هاي شخصيتي و رفتاري دارند، مشاوران جلسات را بيشتر برگزار مي‌‌كنند و سپس به قاضي اعلام خواهند كرد كه اميد سازش وجود دارد يا خير... براساس ماده۸ اين آيين‌‌نامه دادگاه بايد تقاضاي «‌طلاق توافقي‌» را به مركز مشاوره خانواده ارجاع دهد و اين مركز نيز بايد گزارش اقدامات انجام شده و مشروح مذاكرات از جمله  اظهارات آنها و نقاط قوت و ضعف و موارد توافق و نظر مركز فوق پيرامون موضوع را به دادگاه ارائه  ‌‌دهد تا دادگاه مطابق قانون رسيدگي و اتخاذ تصميم نمايد...»
اين رسانه دولتي امريكا در ادامه نيز با هدف سياه‌نمايي وضعيت موجود در كشورمان عنوان مي‌كند: «پيش از اين برخي از مقامات جمهوري اسلامي، نسبت به افزايش «‌طلاق توافقي‌» در ايران هشدار داده‌اند. آيت‌الله علي خامنه‌‌اي، رهبر جمهوري اسلامي، هفتم تير‌ماه در ديدار مقامات قوه قضائيه ايران، با اشاره به «‌برخي مشكلات دادگاه‌هاي خانواده از جمله طلاق توافقي‌» از قضات خواسته بود كه «‌اينگونه مسائل را تقليل دهند...»
به هر حال با توجه به آمارها و نگراني‌هاي مقام معظم رهبري و تأكيد ايشان بر ارائه راه‌حل‌هايي جامع براي كاهش طلاق و به‌خصوص طلاق توافقي و از همه مهم‌تر رضايت بيگانگان از وضع موجود، حتماً مسئولان محترم متوجه شده‌اند كه بار سنگيني به دوش گرفته‌اند و بايد براي به نتيجه رساندن آن تلاش زيادي از خود نشان دهند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
طلاق همیشه بوده زندگی اجباری دو نفر از جهنم هم بد تر است . مگر زمان ائمه زن ها را طلاق نمی دادند ...
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
اگر ازدواج ها مشکل داره آیا باید برا طلاق نگرفتن به مردم فشار آورد ؟؟ آخه اینم شد راه حل؟ فقط بلدیم به معلول ها فشار بیاریم .. .
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
این هم از برکاته دیگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
طلاق همیشه بوده زندگی اجباری دو نفر از جهنم هم بد تر است لذا مانع تراشی در قبال طلاق توافقی سبب دوری مردم از دین و رفتن ب اغوش ازادی لیبرال دموکراسی خواهد شد.شنیدم اخیرا گفته شده طلاق توافقی بدون مشاوره ممنوع هست.این ممنوعیت سلب حقوق شهروندی و سلب حقوق شرعی مردم و سبب بدبینی به دین مبین اسلام میشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار