کد خبر: 729794
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
خاطرات برجاي مانده از اهمال کاري مسئولان
قرار بود، هفته پيش خاطره خوشي براي مسافران عيد فطر رقم زده شود. مسافراني که بعد از يک ماه روزه‌داري مي‌خواستند اوقاتي خوش را در کنار خانواده و اقوامشان بگذرانند، همگي از چند روز قبل براي اين مدت برنامه‌ها ريخته بودند. اما همين که دقيقه‌ها به سرعت به سوي فرا رسيدن عيد فطر مي‌شتافت و همگي توشه سفر مي‌بستند، در گوشه کنار کشور، جاده‌ها، آزادراه‌ها و غيره دستخوش مشکلاتي کوچک و بزرگ مي‌شد.
* ميترا شهبازي

 

دل خون مسافران از جايگاه‌هاي پمپ بنزين

همين که مسافران کوله بار بستند و عازم سفر شدند با موج ترافيک شديدي مواجه شدند، ترافيکي که در جاده‌هاي منتهي به شهرهاي شمالي کم سابقه و غيرقابل تصور بود. حتي دقيقه‌ها و ثانيه‌ها هم به سختي جابه‌جا مي‌شدند چه برسد به اتومبيل‌هايي که همچون قطاري پيوسته پشت هم صف کشيده بودند. در اين لحظات بود که خبرهايي دهان به دهان ‌چرخيد و به تمام مسافران رسيد،" عرضه بنزين و گازوئيل از طریق کارت در تمامي جايگاه‌هاي سوخت کشور متوقف شده است." شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه کوتاه دليل توقف عرضه سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها را مشکلات نرم افزاری سامانه هوشمند اعلام کرد. اين خبري بود که مردم درست در شروع تعطيلات با آن مواجه شدند، اتفاقي کم سابقه که تمام کشور را به يکباره فرا گرفت.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در تشریح دلایل توقف عرضه گسترده بنزین و گازوئیل در جایگاه های سوخت سراسر کشور گفت: در طول ۸ سال گذشته تاکنون چنين اتفاقي رخ نداده بود و امسال به طور بي سابقه اي بارگذاری نسخه جدید، با مشکلات فنی و نرم افزاری مواجه شد.سید محسن روحانی با اعلام اینکه این مشکل فنی از ساعت ۳:۳۰ بامداد روز پنج شنبه 25 تيرماه در جایگاهه ای سوخت کشور به وجود آمده بود، افزود: نسخه جدید در تعداد زیادی از جایگاهها باز نشده و در نهایت منجر به توقف سوخت رسانی به خودروها شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت در خصوص دامنه و گسترش این مشکل فنی ادامه داد: در بیش از ۸۰ درصد جایگاه‌ها اين مشکلات نرم افزاری سامانه هوشمند ارائه سوخت را با مشکل مواجه کرد.متاسفانه اهمال کاري مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در برنامه ريزي صحيح سبب بي بنزين شدن خودروها و افزايش بيشتر ترافیک در جاده هاي مختلف کشور شد.

جاده‌هايي تاريک در انتظار مسافران

مشکلاتي که به آن اشاره شد به همين موارد ختم نمي‌شود. مسير اراک به بروجرد و اراک به شهرستان ازنا هم جزو راه‌هايي محسوب مي‌شد که در اين ايام، با سايه افکندن شب بر جاده‌ها، سب شد اوقات مسافران باري ديگر تلخ شود. معيني از مسافراني بود که شب را در اين جاده تاريک ناشي از بي‌توجهي مسئولان به همراه خانواده‌اش گذرانده بود و درباره مشکلات اين جاده به "جوان" مي گويد: هيچ سيستم روشنايي در مسير اراک به بروجرد نبود و تنها مي‌توانستيم فاصله چندمتري را با نور اتومبيل خود ببينيم.

وي مي‌افزايد: البته اين مشکلات از سالها قبل هم وجود داشته و انتظار مي رفت با توجه به افزايش تعداد تصادفات در اين محور در زمان اوج سفرها چاره اي براي ان انديشيده شود. نبود پليس راه و علائم راهنمايي و رانندگي در اين جاده به همراه وجود چاله‌هاي وحشتناک و نبود تابلويي که بدانيم حداکثر سرعت مجاز چند است رانندگي در اين مسير را پرمخاطره کرده بود.

شروع بي‌برنامه، پاياني تلخ را رقم زد

در مسير برگشت مسافران از جاده شمشک به ديزين هم با وجود حضور تعداد بيشماري از پليس‌هاي راه در ابتدا و انتهاي مسير، هيچ مامور يا تابلوئي از خاکريزه وسط جاده خبر نداد. مردم در قطاري ساخته شده از اتومبيل‌ها در اين مسير مانده بودند و در تماس هاي مکرر با پليس راه با اين پاسخ مواجه مي‌شدند که ما اطلاع رساني کرده بوديم و اگر هم نمي‌دانستيد بايد با اين سامانه تماس مي‌گرفتيد تا از وضعيت راه‌ها باخبر شويد!با اينکه ترافيک شديد بود و هيچ راه رفت و برگشتي براي مسافران وجود نداشت اما هيچ فرد مسئولي براي کمک و امداد رساني به مردم در منطقه حضور نيافت. مسافران نااميد از کمک مسئولين با دست‌هاي خالي مجبور شدند خاکريزه‌هايي که سطح جاده را بسته بود، کنار بزنند و خانواده‌شان را به مقصد برسانند. اين اتفاق‌ در حالي رخ داده بود که هم آنطور که مسافران مي‌گفتند، هيچ عمليات تعميرات و بازسازي در جاده به چشم نمي خورد که توجيحي براي اين موضوع باشد.

اطلاع رساني ضعيف، بي برنامگي و عدم هماهنگي از جمله مشکلاتي بود که در مسير رفت و برگشت مسافران عيد فطر رخ داده بود و تنها حاکي از بي‌توجهي مسئولاني است که ايام را به کام مسافران تلخ کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار