کد خبر: 729780
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
توليد زرشک در ساوه تهديدي براي محصول انار نيست
چندي پيش انتشار اخباري مبني بر کاهش توليد و پرورش انار ساوه به دليل خشکسالي و احتمال کشت زرشک به عنوان محصول جايگزين در اين منطقه، بر روي خروجي برخي خبرگزاري ها قرار گرفت. انتشار خبري با عنوان " ساوه ديگر انار ندارد" سبب نگراني و ناراحتي برخي باغداران و مسئولان اين شهرستان قرار گرفت و واکنش هاي متفاوتي را در پي داشت.
مريم احمدي

بروز خشکسالي در طي سالهاي اخير و وجود مشکل تامين آب براي برخي محصولات کشاورزي بالاخره دامن انار مرغوب ساوه را هم گرفت و سبب کاهش توليد اين محصول در منطقه شد. اگرچه اخبار منتشر شده وضعيت نامناسب توليد ياقوت سرخ ساوه را که سالهاست به عنوان يک برند شناخته شده است، به گونه اي اغراق آميز نشان دادند اما اظهارات مسئولان نشان مي دهد که با وجود خشکسالي هاي پياپي ساوه هنوز هم مي تواند عنوان قطب توليد انار را حفظ کند.

شريفي، مدير جهاد کشاورزي شهرستان ساوه در واکنش به اخباري مبني بر اينکه به دليلي خشکسالي‌هاي چند سال اخير، باغداران ساوه‌اي ديگر نمي‌توانند محصول انار توليد کنند و بجاي آن مجبورند محصول زرشک بکارند مي گويد: کاهش تولید انار ساوه واقعیت نداشته و مانعی بر سر راه تولید این میوه پرطرفدار وجود ندارد.وي با بيان اينکه از 19500 هکتار از باغات شهرستان تنها 500 هکتار متکي به آب سدها هستند مي گويد: از انجا که در سالهاي اخير به دليل برداشت بي رويه از سدها ذخيره اين منابع به صفر رسيده نمي توان انتظار کشت انار مرغوب در اين 500 هکتار را داشت اما در بقيه سطوح مشکلي براي پرورش انار مرغوب وجود ندارد. ضمن اينکه طي سالهاي اخير با مجهز کردن باغات انار به سيستم آبياري نوين در تلاشيم مشکل کم آبي را برطرف کنيم.

رئیس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه نیز با مطلوب خواندن عملکرد باغات انار در سال‌ جاری بر اخبار مذکور مهر باطل زده و مي گويد: اگر منابع آبی موجود به درستی مدیریت شود در تامین آب مورد نیاز درختان انار ساوه، مشکلی نخواهیم داشت.

حسین قاسمی با بيان اينکه دولت با اعطای تسهیلات لازم برای بهره‌مندی کشاورزان و باغداران از سیستم‌های نوین آبیاری- قطره ای، بارانی و تحت فشار- سیاست حمایتی را پیش گرفته است مي افزايد: در تامین نیاز آبی باغات انار ساوه به مرحله بحران نرسیده‌ایم ولی برای گذر از این وضعیت نیز باغداران ملزم به تجهیز باغات خود به سیستم‌های نوین آبیاری شده‌اند.

بنا به اظهارات رئیس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه کاهش ميزان باردهي باغات انار ساوه به دليل سرمازدگي از جمله عواملي است که سبب دامن زدن به شايعات اخير در خصوص کاهش توليد انار در اين منطقه شده و برخي به اشتباه اين مورد را به کم آبي نسبت داده اند!

قاسمي همچنين مي افزايد: در حال حاضر در 70 درصد از باغات انار ساوه مشکل کم‌آبی وجود ندارد و تنها 30 درصد باغات با اين مشکل روبرو هستند که آن هم منجر به تولید انار با کیفیت پائین و حجم کمتری می‌شود و این نیست که بگوئیم در ساوه دیگر انار وجود نخواهد داشت!

زرشک جايگزين انار نمي شود!

به دليل بروز خشکسالي و کاهش ذخاير آبي که به عنوان تهديدي براي کشاورزي در بسياري از استانهاي کشور مطرح شده است، کشت محصولات با نیاز آبی کم به عنوان اقدامی در جهت اجرای صحیح الگوی کشت ودر راستای افزایش ارزش افزوده و مدیریت منابع آبی در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزي استانهاي مختلف قرار گرفت. در اين ميان با توجه به شرايط اقليمي و شوري خاک ساوه توليد زرشک به عنوان محصولي مقاوم در برابر کم آبي و شوري خاک اين منطقه مطرح و به صورت آزمايشي انجام شد تا بتواند سبب رونق بيش از پيش کشاورزي در اين منطقه شود. اما در خصوص جايگزيني زرشک با انار ساوه هيچ موضوعي مطرح نشده است.

کارشناس مسئول باغبانی و گلخانه‌های جهاد کشاورزی ساوه دراين خصوص مي گويد: کمبود منابع آبی و بروز پدیده خشکسالی کشاورزان این شهرستان را به سمت اصلاح الگوی کشت سوق داده، از اين رو توليد زرشک در دستور کار کشاورزان منطقه قرار گرفته است. علیرضا ارباب مي افزايد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن کشت زرشک و سازگاری آن با شرایط اقلیمی، کشت این محصول نقطه عطفی در شهرستان برای توسعه کشت محصولات مقاوم به کم آبی و شوری خاک خواهد بود.

وي ادامه مي دهد: مبارزه با خشکسالی در ساوه به برگ برنده‌ای برای زرشک تبدیل شده و اميدواريم این محصول بتواند در این شهرستان جای امنی برای خود باز کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار