کد خبر: 729761
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
برخلاف شایعات مطرح شده درباره شیوع بیماری تب خونريزي دهنده كونگو در نصف جهان؛
تب کریمه کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده ای است که برای اولین بار در 1944 در کریمه اوکرائین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده از آن زمان برای این بیماری انتخاب گردید . در سال 1969 معلوم شد عامل بیماری با علائم تب خونریزی دهنده که در کنگو شناسایی شده بود با عامل کریمه یکی است و نام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بر آن گذاشته شد.
راضیه کشاورز

كشتار دام خارج از كشتارگاه بدون رعايت اصول بهداشتي عامل مهمي در ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو است، اين در حالي است كه هنوز هم تعداد زيادي از ذبح‌ها خارج از كشتارگاه انجام مي‌شود و براي اين كار باید فرهنگ‌سازي لازم صورت گیرد.تب کریمه کنگو هر سال با گرم شدن هوا بیشتر بروز می‌کند، در روزهاي آغازين فصل گرمای امسال نیز ابتلاي چند هموطن به بیماری تب خونريزي دهنده كونگو موجب ایجاد نگرانی در بین مردم شد. پس‌‌لرزه‌هاي خبر شيوع تب کريمه کنگو در کشور هم‌چنان ادامه دارد و هر روز به وسعت آن افزوده مي‌شود. در اين ميان اخبار ضد ونقيضي هم از شيوع اين بيماري در استان اصفهان منتشر شده است.

****

کارشناسان بهداشت و درمان اصفهان برای مقابله با این بیماری خود را آماده کرده اند و البته بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در اصفهان نداشته‌اند. مدير كل دامپزشكي استان اصفهان در گفت و گو با "جوان" می گوید: يكي از مهمترين مسائلي كه ذهن بسياري از مردم را اين روزها به خود مشغول ساخته تب خونريزي دهنده كونگو است اما خوشبختانه هنوزدر استان اصفهان حتی یک مورد از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است.

شهرام موحدي می افزاید: تلاش‌هاي بسياري براي مهار اين بيماري در اصفهان انجام گرفته است كه در اين بين مي‌توان به ارسال پيامك‌هاي مختلف و چاپ پمفلت‌هاي گوناگون اشاره كرد كه به طور كامل در زمينه بيماري تب كريمه كنگو توضيحاتي را ارائه كرده است. وي گروه‌های در معرض خطر را كاركنان کشتارگاه‌ها، قصابان، دامداران و ساکنان روستاها، عشاير و كارمندان دامپزشكي عنوان كرده و ادامه می دهد: اين بيماري در انسان بسيار كشنده است موجب خونريزي گسترده در بدن فرد مبتلا می‌شود. مدير كل دامپزشكي استان اصفهان با تاکید براينكه تاكنون در استان اصفهان هیچ‌گونه گزارش انساني وجود نداشته است، بيان می کند: اداره دامپزشكي اصفهان با همكاري مراجع مربوطه به‌ویژه علوم پزشكي اصفهان اقدامات مناسبي را براي آگاه‌سازی مردم و مبارزه با اين بيماري انجام داده است.

وی ، سم‌پاشی رايكي از اقدامات اساسي اداره دامپزشكي براي مبارزه با تب كريمه كنگو اعلام و خاطرنشان می كند: در سال گذشته قريب 150 هزار راسي گوسفند و در سه‌ماهه نخست سال جاري 59 هزار راس سم‌پاشی شدند.
موحدی می افزاید: در جمعيت گوساله‌ها نيز در سال 93، 28 هزار راس و در سه ماه سال 94 قريب به 5 هزار راس گوساله و گاو سم‌پاشی شدند، در جایگاه‌ها نيز در سال گذشته 1 ميليون و 690 هزار مترمربع و در سال 94، 240 هزار مترمربع از جایگاه‌های دامپزشكي سم‌پاشی شدند.
وي با اشاره به برگزاري کلاس‌های آموزشي مختلف در حوزه تب كريمه كونگو، گفت: اين کلاس‌ها با تمام اصنافي كه به نحوي بادام زنده و يا محل كشتار دام و عرضه آن ارتباط داشتند برگزار شد كه شامل 6 هزار جامعه آماري را در كشور به خود اختصاص داده است.

بهترین راه مقابله آموزش به مردم و صنوف مختلف است

مدير كل دامپزشكي استان اصفهان بهترين راه براي مقابله با اين بيماري را آموزش به مردم و صنوف مختلف دانسته و مي گويد: مردم بايد بدانند كشتار دام در خارج از كشتارگاه ممنوع است، از خريد گوشت بدون مهر دامپزشكي جلوگيري كنند، گوشت خریداری‌شده را به مدت 24 ساعت در يخچال در دماي صفر تا 4 درجه نگهداري كنند و بعدازآن به مصرف برسانند، از مصرف جگر خام خودداري شود و اگر جگر خريداري می‌شود به مدت 48 ساعت در يخچال نگهداري شود.
وی مي افزايد: تلاش شود در زمان خرد كردن گوشت از دستكش استفاده شود، تلاش شود تا مانع تماس كودكان و دامداران با کنه‌ها شود، در زمان استراحت در كوهستان از وسايل ايمني مانند پشه‌بند و يا حشره‌کش‌های ويژه استفاده شود.
موحدی در مورد علت ارجح بودن نگهداري گوشت در يخچال نسبت به فريزر، می گوید: نگهداري 48 ساعته گوشت در يخچال نسبت به فریزر موجب فرآيند جمود نعشي شده كه در آن اسيديته و PH آن به ميزان زيادي پايين آمده و همين عمل موجب از بين رفتن ويروس می‌شود. وي با اشاره به انجام پروژه یک‌ساله با عنوان " پيش سرد لاشه‌ها " در کشتارگاه‌هاي اصفهان، مي گويد: اين طرح اكنون در بسياري از کشتارگاه‌هاي خصوصي رخ‌داده است اما برخي از کشتارگاه‌هاي وابسته به شهرداري كه بيشترين حجم کشتارگاه‌ها را به خود اختصاص داده است نياز به تعامل بيشتر با شهرداری‌ها براي راه‌اندازی آن دارد.
مدير كل دامپزشكي استان اصفهان تعداد کارکنان نظارتي دامپزشكي اصفهان را 105 نفر اعلام کرده و مي افزايد: اين افراد در سطح شهرستان فعاليت داشته كه علاوه بر اين افراد تعدادي نيز در بخش خصوصي با ما همكاري دارند، علاوه بر اينكه در تلاش هستيم تا در تمام مراحل عرضه و همچنين خودروهاي حمل فرآورده‌های خام دامي، کشتارگاه‌ها دام و طيور، سردخانه‌ها، کارگاه‌های فرآوري و بسته‌بندی خام دامي نظارت‌های ویژه‌ای انجام شود.
وي ادامه مي دهد: درزمینه نظارت در سه ماه ابتداي سال جاری 26 ميليون و 500 هزار قطعه مرغ كشتار شده است كه تمام آن‌ها تحت نظارت بازرسان اداره دامپزشكي بوده علاوه بر اينكه از بين آن‌ها 63 هزار و 21 قطعه ضبط و از چرخه مصرف خارج‌شده است. موحدي بابیان اينكه در مراحل عرضه طيور و فرآورده‌های خام دامي حمل‌ونقل طيور، بيماري طيور و بحث نظارت شرعي آنان بسيار مهم است، مي گويد: با توجه به اين اصول 28 تن فرآورده دامي در سطح عرضه استاني شناسايي و از چرخه مصرف انسان خارج شد. وی كمبود نيروي انساني براي نظارت در مراكز عرضه محصولات خام دامي را بزرگ‌ترین مشكل دامپزشكي عنوان كرده و مي افزايد: با اين اوصاف يكي از بهترين استان‌های كشور در كنترل بهداشتي فرآورده‌های خام دامي است.
مدير كل دامپزشكي استان اصفهان با اشاره به وجود 18 كشتارگاه طيور و 33 كشتارگاه صنعتي دام در كشور، مي گويد: در حال حاضر 200 مركز قطعه‌بندی در اصفهان وجود دارد كه تمام آن‌ها مجهز به ناظران بهداشتي بوده و در صورت مشاهده هر نوع عمل خلاف در اين مراكز با راي قاضي براي پلمپ و حذف لاشه‌ها اقدام خواهد شد.
موحدي استان اصفهان را يكي از پيشتازان عرضه مرغ و گوشت به‌صورت كدگذاري شده عنوان كرده و مي افزايد: اين كدها يا شناسنامه‌دار كردن محصولات دامي و حتي طيور موجب پيگيري بهتر محصولات شده و از تخلفات پیش‌آمده در اين زمينه جلوگيري می‌کند. به هر حال پر واضح است که افزایش دمای هوا در فصل تابستان هرساله باعث شیوع بیماری‌های بسیاری در کشور می‌شود وافزایش دمای غیرقابل پیش بینی در تابستان امسال یک عامل مهم در شیوع و بروز بیماری تب کریمه کنگو است، بنابراین باید درجهت جلوگیری از افزایش این بیماری در نقاط مختلف کشور برخی اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار