کد خبر: 729637
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
جوكار در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: قطعنامه شوراي امنيت با آن چيزي كه ما به عنوان خطوط قرمز در كشور تعيين كرده ايم مغايرت دارد و در برخي موارد نيز با متن توافق در تضاد است مخصوصا بند موشك هاي دوربرد و بالستيك و تسليحات كه اصلا قابل قبول نيست.
جوان‌آنلاين: محمد صالح جوكار در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» اظهارداشت: نكته اي كه وجود دارد در خصوص موضوع هسته اي كه به هر صورت كارشناسانه، فني و حقوقي است و اينگونه نيست كه با يك سخنراني توسط ديپلمات ها توجيه شود كه اين اتفاق هم نخواهد افتاد، از سوي ديگر ما هم بايد طي فرايندي اين موضوع را مورد بحث و بررسي جدي قرار دهيم.
 
 
وي تصريح كرد: در حال حاضر همه ي مباحث مذاكرات حقوقي است ضمن اينكه نمايندگان مجلس هنوز متن توافق را دريافت نكرده اند و بايد اين متن رسمي و دقيق از سوي وزارت خارجه دريافت شود و روي بند بند آن كار شود. حالا كميسيون وي‍ژه اي كه قرار است روي اين مسئله كار كنند بايد افرادي باشند كه هم بر مسائل فني و هم مسائل حقوقي قضيه احاطه كامل داشته باشند كه خداي نكرده نكاتي در مجلس تصويب نشود كه مشكلاتي را در آينده برايمان ايجاد كند.
 

جوكار در پاسخ به سوالي مبني بر فرصت كوتاه مجلس در خصوص كارشناسي متن توافق عنوان كرد: كسي فرصت دو هفته اي براي مجلس نگذاشته است و ما ضرب الاجلي براي اين كار نداريم و اينطور نيست كه ما بخاطر زمان مسئله را به راحتي پشت سر بگذاريم بلكه مجلس روي تك تك موارد نظر مي دهد و كاملا آن را از نظر حقوقي بررسي مي كند چرا كه اين متني است كه در تاريخ مي ماند و چيزي نيست كه به سادگي از آن بگذريم. ما اميدواريم كه كميسيون ويژه تشكيل شود و اين كميسيون مسائل را دنبال كند.


وي در خصوص صدور قطعنامه شوراي امنيت نيز افزود: اين قطعنامه با آن چيزي كه ما به عنوان خطوط قرمز در كشور تعيين كرده ايم مغايرت دارد و در برخي موارد نيز با متن توافق در تضاد است مخصوصا بند موشك هاي دوربرد و بالستيك و تسليحات كه اصلا قابل قبول نيست كه اگر اين قطعنامه را ما بپذيريم قطعا در بحث موشك ها و آنهايي كه قابليت حمل كلاهك هاي بالاي مواد منفجره را دارند تحت ممنوعيت قرار مي گيرند در حالي كه بحث ما اصلا بحث كلاهك هسته اي نيست، بحث موشك هايي است كه حتي با خرج عادي سخته شوند كه آنها هم با مشكل مواجه مي شوند.


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: آنچه كه گفته شده و آقاي ظريف بيان كرده است، مخالفت و نپذيرفتن قطعنامه مشكلي را براي متن توافق ايجاد نمي كند و اين دو جدا از يكديگر هستند كه البته اين ها يك بحثي است كه از لحاظ حقوقي نيز بايد مورد نظر قرار بگيرد چرا كه اگر ما واقعا اين قطعنامه را نپذيريم آيا مشكلات ديگر بر ما مترتب مي شود يا نمي شود؟! چرا كه در گذشته نيز قطعنامه هاي شوراي امنيت براي ما مشكلاتي را ايجاد كرد. اينكه متن توافق 1+5 آيا بر قطعنامه شوراي امنيت كه يك نهاد بين المللي است ارجحيت دارد يا خير مباحثي است كه بايد درباره آن به طور جدي كنكاش شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار