کد خبر: 729147
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
قطعنامه‌اي با اما و اگر‌هاي بسيار
قطعنامه 2231 مصوبه دوشنبه گذشته شوراي امنيت سازمان ملل را مي‌توان يكي از مهم‌ترين اتفاقات پرونده 12 ساله هسته‌اي كشورمان به شمار آورد كه اثرات آن مي‌تواند تا سال‌ها گريبانگير كشور شود و آسيب‌هاي فراواني را با خود به همراه داشته باشد.
محمد اسماعيلي
قطعنامه 2231 مصوبه دوشنبه گذشته شوراي امنيت سازمان ملل را مي‌توان يكي از مهم‌ترين اتفاقات پرونده 12 ساله هسته‌اي كشورمان به شمار آورد كه اثرات آن مي‌تواند تا سال‌ها گريبانگير كشور شود و آسيب‌هاي فراواني را با خود به همراه داشته باشد. 
حال در شرايطي كه جمع‌بندي مذاكرات وين هنوز به تأييد مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و كنگره امريكا نرسيده، قطعنامه مورد اشاره به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل رسيده؛ قطعنامه‌اي كه به گفته دولتمردان يازدهم نتيجه و ثمره مذاكرات وين حاوي نكات مبهم و چالش‌برانگيزي است كه در ادامه به مهم‌ترين آن اشاره مي‌شود. 

تحديد قدرت بازدارندگي ايران را جدي بگيريد

  حتي حق تست موشك‌هاي بالستيك را نداريم
بر اساس متن قطعنامه، جمهوري اسلامي ايران به مدت هشت سال حتي اجازه تست و شليك آزمايشي موشك‎هاي بالستيك و راهبردي خود كه بخش مهمي از قدرت بازدارندگي كنوني كشور را تأمين مي‎كند، نخواهد داشت؛ مسئله‌اي كه با واكنش مقامات عالي نظامي و دفاعي كشور نيز مواجه شده است. 
در بند ۳ از بيانيه مستقل ضميمه قطعنامه مذكور آمده: «از ايران خواسته مي‌شود تا هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده با قابليت حمل تسليحات هسته‌اي صورت ندهد، از جمله شليك هرگونه موشك با استفاده از چنين فناوري‌هاي مربوط به موشك‌هاي بالستيك، تا زمان هشت سال پس از «روز پذيرش برجام» يا تا زماني كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارشي ارائه دهد كه «جمع‌بندي مبسوط» را تأييد كند، بسته به اينكه كدام زودتر اتفاق افتد». اين عبارت به معناي گره خوردن پرونده هسته‌اي به مباحث نظامي و مسائل موشكي است. البته اين امر مستلزم يك مكانيزم نظارت است تا شوراي امنيت بتواند از انجام شدن اين بند اطمينان حاصل كند و اين يعني آزمايشات موشكي ايران هم تحت مكانيزم نظارت فوق باشد. 

    ايران حق خريد و فروش سلاح را نخواهد داشت 
ايران به مدت پنج سال حق خريد يا فروش سلاح را نخواهد داشت و بر همين اساس از اين پس كشورهاي غربي در صورت سند‌سازي مبني بر فروش سلاح‌هاي ايران به كشورهايي نظير عراق و سوريه به راحتي مي‌توانند عليه ايران اقدامات تحريمي و حتي نظامي انجام دهند چراكه به زعم آنها ايران با چنين سندهاي دست‌سازي قطعنامه شوراي امنيت را نقض كرده است. 
«ممنوعيت در فروش تسليحات توسط ايران » كه در بند ۶ بخش b از كشورهاي عضو خواسته شده است تا «بايستي تمهيدات لازم را جهت جلوگيري از تأمين، فروش يا انتقال تسليحات يا مواد مرتبط از خاك ايران، توسط اتباع يا كشتي‌ها و هواپيماهاي تحت پرچم خود به عمل آورند». اين بند به معناي اين است كه ايران نمي‌تواند متحدان خود را در منطقه تجهيز كند. متحداني مانند سوريه، عراق يا حزب الله لبنان. در اين گزاره هم سياست‌هاي منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران به پرونده هسته‌اي گره خورده است. 
به عبارت بهتر محدوديت در حوزه تسليحات متعارف و نه هسته‌اي ايران كه در بند يادشده آمده در شرايطي است كه در طول سال‌هاي اخير تروريسم در منطقه رشد چشمگيري داشته و داعش به عنوان يك تهديد عليه تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران مطرح شده است. 
حال در چنين شرايطي امريكايي‌ها با قدرت گسترده خود در نهادهاي بين‌المللي نظير شوراي امنيت سازمان ملل مي‌توانند با سند‌سازي ايران را به خريد و فروش اسلحه و تجهيزات نظامي در منطقه متهم كرده و زمينه ابتر ماندن برنامه جامع اقدام مشترك را فراهم كرده و از سوي ديگر تحريم‌هاي بيشتري را عليه كشورمان سازماندهي كنند، به ويژه آنكه محدوديت‌هاي تسليحاتي ايران پنج ساله و موشك‌هاي بالستيك هشت ساله است. 

    نظارت گسترده شوراي امنيت بر فعاليت‌هاي نظامي ايران
نظارت‌هاي ويژه شوراي امنيت سازمان ملل مسئله ديگري است كه بر اساس آن تمامي فعاليت‌هاي هسته‌اي و نظامي متعارف ايران بايد تحت نظارت اين شورا قرار بگيرد. در بند ۵ بيانيه مستقل كه در پيوست B آمده است، تأكيد مي‌كند: «تمامي كشورها، مشروط به اينكه شوراي امنيت پيشاپيش بر مبنايي مورد به مورد، تصميم به تصويب بگيرد، بايد در اين فعاليت‌ها مشاركت داشته و اجازه آن را صادر كنند». به عبارت ديگر تمامي كشورها در تعاملات نظامي متعارف با ايران نيازمند تأييد شوراي امنيت به صورت مورد به مورد هستند. 

    شوراي امنيت هم شاكي هم قاضي!
در بند ۱۱ و ۱۲ قطعنامه، سيستمي را پيش‌بيني كرده كه در متن برجام نيز به همين شكل وجود دارد و براي هر كدام از پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل اين حق موسع را قائل شده است كه با دستاويز قرار دادن هر «بهانه‌اي» و بدون ارائه مدارك و مستندات كه نشان دهنده نارضايتي آنها از روند برجام باشد، از اجراي تعهدات سرباز زده و تحريم‌ها را به روال سابق بازگردانند. 
همانگونه كه روزنامه جوان در يادداشتي با عنوان «‌تله حقوقي در انتظار پرونده هسته‌اي » تأكيد كرده بود: «‌معيار راستي آزمايي شوراي امنيت منهاي ايران به معناي اين است كه جمهوري اسلامي ايران پذيرفته‌ طرف‌هاي غربي به خصوص امريكايي‌ها در فرايند انجام برجام «شاكي‌»، «‌متهم»، «شاهد»، «‌قاضي» و «‌داور‌» باشند ؟!» و براساس اين قطعنامه پنج كشور مي‌توانند هم طرف دعوا و هم قاضي ما باشند. طرف دعوا به دليل اينكه مي‌آيند عليه ايران اعتراض مي‌كنند و مي‌شوند طرف دعوا و قاضي هم به اين دليل كه با يك رأي نه مي‌توانند كل سيستم را به هم بريزند. 
در بندهاي 36 و 37 برنامه اقدام مشترك هم تأكيد مي‌شود كه اگر يكي از طرف‌ها (ايران يا يك عضو 1+5) معتقد به عدم پايبندي طرف ديگر به تعهداتش بود، ابتدا بايد اين مسئله را به «كميسيون مشترك» اطلاع دهد و خواستار آغاز فرآيند حل اختلاف شود. 
در مورد كميسيون مشترك دو نكته حائز اهميت است؛ تركيب اعضا و لزوم جلب «رضايت» طرف شاكي. 
اكثريت اين كميسيون در اختيار طرف مقابل بوده و به كارگيري لغت رضايت مندي بسيار موسع و قابل تفسير به كار رفته و متشاكي، بايد ظرف ۳۰ روز «رضايت طرف شاكي» را جلب كند. در غير اين صورت مسئله به عنوان «مصداق عدم پايبندي اساسي» شناخته شده و در عرض پنج روز به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع مي‌شود. 

   بازگشت چند ساعته تحريم‌ها عليه كشورمان 
نكته قابل تامل ديگر آن است كه بر اساس «مكانيزم ماشه» توافق 150 صفحه‌اي جمع‌بندي مذاكرات وين كمتر از چند ساعت و با يك روال كاملاً قانوني ملغي شود؛ آن هم در شرايطي كه ايران تمام تعهدات خود را اجرايي كرده و بازگشت به نقطه آغاز هزينه‌هاي فراواني را با خود به همراه خواهد داشت. 
بر اساس آنچه گفته شد محتواي اين قطعنامه همان محتواي برنامه جامع مشترك اقدام است كه مي‌تواند آغازي بر زياده خواهي امريكايي‌ها و فشارهاي بيشتر آنها عليه ايران در عرصه بين‌المللي قلمداد شود. 

    تمام موارد قطعنامه الزام آور است نه توصيه‌اي
هر چند كه مقامات رسمي دستگاه ديپلماسي كشور بارها بعد از تصويب اين قطعنامه اعلام كرده‌اند كه بخشي از آن الزام آور نيست و وزارت امور خارجه كشورمان طي بيانيه‌اي اعلام نمود كه بخشي از مفاد اين قطعنامه را قبول نداشته و به آن عمل نمي‌كند اما بايد تأكيد كرد كه طبق بندهاي منشور سازمان ملل از دو نوع تصميم‌گيري شوراي امنيت سازمان ملل – مبني بر توصيه نامه و قطعنامه – بخش قطعنامه براي تمام كشورها لازم الاجرا بوده و كشورها نمي‌توانند با قطعنامه‌ها گزينشي برخورد كنند حال آنكه مقامات رسمي كشورمان در فرايند مذاكرات هسته‌اي خود متن پيش نويس قطعنامه را نوشته و تأييد كرده‌اند و اين بدان معناست كه مفاد آن راصحه گذاشته و قبول دارند. 
در پايان بايد گفت كاركرد اين قطعنامه «‌محدود‌سازي قدرت نظامي و دفاعي كشور»، «‌به خطر افتادن استقلال و امنيت كشور» و «‌خارج كردن نهادهاي قانوني وساختارهاي حقوقي از جمله مجلس وشورايعالي امنيت ملي» است آن چنانكه با تصويب اين قطعنامه كشور زيربار تعهدي قرار گرفته كه برخي از بندهاي آن را مخالف ثبات و استقلال خود مي‌بيند و اختياري در لغو آن نيز ندارد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
سلام دوستان عزیز
لطفا از عکس مناسب استفاده نمایید
...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
سلام دوستان عزیز
لطفا از عکس مناسب استفاده نمایید
...
فرزانه صاحبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
3
وای چه خاکی بر سر ما ریختند خدا عاقبت مارا بخیر کند از اینکه کنگره امریکا و نتانیاهو اعتراض میکنند فقط جنگ زرگری . امید وارم مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی هشیار باشند با جنگ زرگری نمایند کنگره با دولت چه بخواهیم چه نخواهیم گنکره ابن برجام را تصویب میکند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
1
مسئولین کشور باید متوجه باشند"هیچ
کس قادر نخواهد بود "روند اینده این دنیا
را "حتی برای یک ماه دیگر پیش بینی
کند"چه برسدبرای پنج یا دهسال اینده"
که کشور بخواهد"بدون اینکه حدود اختیارات طرف مقابل را تعیین کند"و با جمله اینکه مطالب انها موضوعیت ندارد"
با خیال خوش"اعتماد به کسانی داشته یاشیم"که معلوم نیست "در پس انتخابات اینده امریکا"چه افرادی با چه نیتی عهده دارسکانداری امریکا ویا عهده دار اژانس خواهند بود.به قول معروف :سیب را که به هوا بیندازید"تا به زمین برسد"صد چرخ می خورد.نباید بی گدار دل خوش کنیم "که تحریم ها
برداشته شده ست.
حسين ن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
3
خدارحمت کندامام خمينى عزيز را و خدا عمربابرکت
امام خامنه اى طولانى کند ر...آن بزرگواران هشدارش را داده
بودند مثل اينکه يک بارديگربايدصحيفه نور امام
خمينى را بقول قدما مثل گورتقويم درگوش همديگر
بخوانيم -برادران ما داريم خودمان را گول ميزنيم
در مقطعى قرارداريم که نبايد حتى به اندازه پلک زدن
هم غفلت کنيم عقبه دشمن در خانه است
حسين ن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
1
خدارحمت کندامام خمينى عزيز را و خدا عمربابرکت
امام خامنه اى طولانى کند ...
فریدون خواجه یار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
1
1
با سلام و آرزوی عزت و سربلندی برای مردم عزیزمان در تمام مراحل زندگی . درست است که توافق نامه چیزی را برای مردم ایران به ارمغان نیاورده . همه ما میدانیم که هیچگاه استکبار با ما سر سازش نخواهد داشت . چرا ؟ چون ماهیت جهان بینی توحیدی ما ضد استکبار است . مقام معظم رهبری این موضوع را صراحتا" بیان کردند که ما با آمریکا و اسراییل سر سازش نخواهیم داشت . که درست هم گفته اند . اما این توتفق نامه موجب شد که مردم دنیا و بیشتر حکومت هایی که در پی القائات استکبار و رسانه های تحت امرش از ایران یک چهره ی خشن و شرور ساخته بودند متوجه شوند که اینجور نیست . دنیا صحنه مبارزه خیر و شر است . و ما ایرانی ها در طول سالیان عمر یاد گرفته ایم که چطور با دشمنانمان مبارزه کنیم . وگرنه توافق هسته ای چندان هم به سود ما نیست . چراکه در طول این سی و شش سال آموخته ایم ؟ دشمن در صدد براندازی کیان ماست . ببینید در صحنه بین الملل دوستان ما چه کسانی هستند ؟ اگر خوب بنگریم هیچ !؟ ساده لوحانه است که باور کنیم کشوری و یا حکومتی دلسوز ما می باشد . در صحنه داخلی هم بعضی از مردم ما تحت تاثیر القائات دشمن چنان فکر میکردند که حاکمیت و دلسوزان نظام دشمن تراشی میکنند . اما دیگر نمیتوان گفت که ما محور شرارتیم . اگر کسی بگوید: بر عقل او بخنندد پیوسته مرغ و ماهی . و این افراد را دیگر نمیتوان دلسوز نامید . بلکه در جبهه دشمن فعالیت میکنند . حال میخواهد ایرانی باشد و یا غیر ایرانی . همانطور که گفته شد ما در توافق هسته ای چیزی به دست نیاورده ایم . دشمن حتی صاذرات و واردات مارابه دلایل واهی تحت کنترل خواهد گرفت ؟ دایم کشتی های تجاری مارا متوقف و ساعتها مورد بازرسی قرار خواهند داد و محموله هایی را که باید سریع به مقصد برسد با تاخیر روبرو میکنند . و خیلی مسائل دیگر . اما مگر قبلا" غیر از این بود ؟ ولی این محدودیت ها سبب نمیشود که دانشمندان ما و دلسوزان ما دست از کار و فعالیت بکشند . این قطع نامه حسن بزرگش این بود که دوستان و دشمنان مارا کاملا" آشکار کرد ؟ چهره همه ی آنهائی که روی آنها حساب دوستی باز کرده بودیم آشکار شد . حال اگر کسی بگوید که میتوان روی حمایت روسها و یا چینی ها و یا همسایگانمان حساب باز کنیم ؟ باید به آگاهی او تردید کرد . ایرانی شیعه همیشه به خود متکی بوده و به خدای بزرگ توکل داشته . و به قول حافظ : تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست ؟! راهرو گر صد هنر دارد ، توکل بایدش . در این قطع نامه چیزی که عاید ملت ایران شد ؟ همدلیو هم بستگی و اتحاد بود . که باید از این جهت شکر گزار خداوند بزرگ باشیم . والسلام
محمد مصطفی افشاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
2
0
باید در نظر داشت که قطعنامه ی یاد شده جایگزین و ملغی کننده شش قطعنامه کاملا زورگویانه و غیر منصفانه شورای امنیت می باشد . باید دید که شورای امنیت چگونه روند برخورد خود با ایران را در این قطعنامه تغییر داده است.
دیگر اینکه همانطور که ایران به شش قطعنامه قبلی پایبند نبود و آنها را اجرایی نکرد این قطعنامه را هم اجرایی نخواهد کرد و موضوع قطعنامه و توافق وین دو موضوع کاملا مجزا است به این معنی که با نقض موارد گفته شده در قطعنامه توافق نقض نخواهد شد.
و من الله توفیق
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
1
0
سلام.اقاچراگیر میدی ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
2
0
تهدید رو اشتباه نوشتید.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
2
این " تحدید " با اون " تهدید " فرق فوکوله !
هم نوشتار و هم معناش فرق میکنه .
تحدید در اینجا یعنی محدود کردن ، محدودیت ایجاد کردن
ریشه اش " حد " یعنی مرز
پویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
1
خدایاعاقبت ایران بخیر کن چون بااین عهدنامه ...
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
1
متاسفانه آقاي روحاني در برنامه زنده تلويزيوني خود اين مسئله محدوديت
برد موشكي ايران به مدت 5 سال در قطعنامه ظالمانه توافق هسته اي را مثبت
اعلام كرده و با اين توجيه كه موشك با قابليت حمل سلاح هسته اي مورد نياز
ما نيست ، دخالت قطعنامه شوراي امنيت در حصوص مسائل نظامي ايران را
پذيرفت ! ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار