کد خبر: 728955
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
در نخستین گردهمایی فعالان رسانه و مطبوعات خراسان رضوی بررسی شد
نخستین گردهمایی فعالان رسانه و مطبوعات استان خراسان رضوی- پنج شنبه 25 تیرماه - با حضور تعدادی از مسئولان استانی، فعالان مطبوعاتی و اصحاب رسانه در شهر مشهد برگزار شد. در این گردهمایی مسایل و مشکلات کیوسک‌داران مطبوعات مورد بررسی قرار گرفته و بر نقش و جایگاه ویژه رسانه‌های جمعی در حل مشکلات و ارتقاء جایگاه فرهنگی شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان تاکید شد.

 کمبود کیوسک‌های مطبوعاتی

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی سعید سرابی در این گردهمایی گفت: مطبوعات در جوامعنقش حائز اهمیتی دارند و همکاری مسئولان در امور فرهنگی مهم است. همچنین در ادامه این مراسم مدیرنمایندگی توزیع مطبوعات جوان در استان خراسان رضوی با اشاره به سختی های کار چاپ و توزیع نشریات گفت: کار توزیع نشریات بسیار سخت است و ما در این حوزه مشکلات زیادی داریم، بنابراین توجه به امور فرهنگی و مطبوعات دلیل این گردهمایی است.

فریبا کیانی افزود: در سال 2017 شهر مقدس مشهد که به عنوان پایتخت معنوی جهان انتخاب شده است میزبان 51 کشور جهان خواهد بود، بنابراین برای توسعه فرهنگ در این شهر مقدس باید کار اساسی انجام شود. وی ادامه داد: فروش مطبوعات در شهر مشهد نسبت به شهرهای بزرگ دیگر از جمله اصفهان، شیراز، تهران، تبریز و اهواز پایین است و یکی از دلایل این موضوع می‌تواند مشکلات کیوسک‌ها و نبودن کیوسک کافی در تمام مناطق سطح شهر باشد. کیانی گفت: در برخی نقاط پرتردد مشهد اصلا کیوسک مطبوعاتی وجود ندارد، به عنوان مثال در بزرگترین بلوار این شهر که از وکیل‌آبادشروع و به نخریسی ختم می‌شود، اصلا کیوسک مطبوعاتی وجود ندارد و همچنین در میدان شهدای مشهد مقدس که مرکز شهر محسوب شده و از لحاظ تردد پر جمعیت ترین قسمت است، ما کیوسک‌هایی داریم که اصلا فروش مطبوعات ندارند و عملا غیر فعال هستند و در بسیاری از مناطق دیگر مخاطبان مطبوعات در شهر برای تهیه مطبوعات با مشکلات زیادی روبرو هستند که این خود دلیل بر عدم استفاده مطبوعات برای مردم این شهر و همچنین زائرین است.

تاکید بر زیبا‌سازی کیوسک‌ها

مدیرنمایندگی توزیع مطبوعات جوان در استان خراسان رضوی افزود: هم اکنون تنها از بین 200 کیوسک 130 عدد از آنها در امر فروش مطبوعات فعال هستند و برخی از آنها که عمدتا هم در مراکز پر رفت و آمد هستند، به علت‌های مختلف کالاهای دیگری را جایگزین فروش مطبوعات کرده اند که این عمل نیازمند مدیریت وهمت مسئولان است تا ساماندهی شود. فریبا کیانی ادامه داد: از دیگر مسایل و مشکلات پیش رو به غیر از تعداد کیوسک‌ها و پراکندگی، شکل ظاهری آنها است که از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 79 شکل ظاهری کیوسک‌ها 6 ضلعی بود و پس از آن با کاهش یک ضلع به شکل امروزی یعنی 5 ضلعی درآمد و تا امروز هیچ گونه تغییر و تحولی در زیباسازی یا تغییر آن انجام نگرفته است. وی گفت: با توجه به افزایش مطبوعات در این سال‌ها به نظر می‌آید کیوسک‌داران با کمبود فضا برای فروش مواجه‌اند، زیرا ما اکنون بالغ بر 400 عنوان نشریه داریم که مطمئنا نسبت به گذشته بیشتر شده و باید این فضا نیز به همان نسبت گسترش پیدا کند. مدیرنمایندگی توزیع مطبوعات جوان در خراسان رضوی افزود: در شهر مشهد باید بین 200 تا 300 عدد کیوسک اضافه شود و فروش نشریات 4 برابر شود، زیرا مخاطب برای این تعداد وجود دارد. وی ادامه داد: دکه‌های دیگر که به امر فروش کیک، کلوچه و اقلام خوراکی مشغول هستند از نظر ظاهری زیباتر و با اندازه مناسب‌تری هستند ولی متاسفانه کیوسک مطبوعات که یک کار فرهنگی می‌کند شرایط مناسبی ندارند.

انتقاد از نبود هماهنگی

کیانی به عدم هماهنگی بین مسئولین و کیوسک داران اشاره کرد و گفت: کیوسک داران در صورت برخورد با مشکلی آن را باید با چه کسی درمیان بگذارند؟ اداره ارشاد، میادین، اماکن شهرداری یا کدام سازمان؟ همچنین اگر ما از کیوسک داری شکایت کنیم باید به کدام نهاد، سازمان یا اداره ای مراجعه کنیم؟ وی همچنین با بیان اینکه سوپرمارکت جای فروش روزنامه نیست و این مکان ها تنها باید برای فروش اقلام خوراکی و غیره باشند، افزود: با افزایش تعداد کیوسک و افزایش فروش، هم اشتغال‌زایی می‌شود و هم بهبود وجه فرهنگی شهر مشهد را شاهد خواهیم بود.

در ادامه این گردهمایی عضو شورای شهر مشهد گفت: مطبوعات می‌تواند نقش بسیار موثری را در فرهنگ شهر ایفا کند، به گونه‌ای که حضور مطلوب مطبوعات در شهر‌ها سبب رشد فکری و فرهنگی جامعه می‌شود. سید جلال فیاضی گفت: با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در سال 2017 باید به بعد فرهنگی این شهر توجه بیشتری شود. وی افزود: رسانه و مطبوعات در جوامع در حال توسعه نقش بی بدیلی دارند و رسانه در کشور‌های در حال توسعه عامل شاخص و ناظر توسعه است.

آگاهی بخشی رسانه‌ها برای حل مشکلات

در پایان این گردهمایی دبیر کمسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت قاچاق کالا و ارز گفت: دغدغه همه فرزندان ما امروزه بیکاری است و با توجه به حجم زیاد مواد قاچاق در کشور که به این بیکاری دامن می زند، باید گفت این وظیفه مطبوعات است که در صحنه حاضر شده و اخبار را منعکس کند تا به وسیله آگاهی‌دهی جلوی وقوع جرایم گرفته شود. ابراهیم افشاری افزود: سوال از مسئولان درقبال قاچاق کالا و ارز و پیگیری جرم ها و شفاف سازی باید توسط رسانه ها انجام گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت مذهبی شهر مشهد و تعداد قابل توجه گردشگر و زائر در این شهر ما سوغات ایرانی نداریم و کالاها اکثرا تولیدات داخلی نیست، بنابراین این بحث نیز باید توسط اصحاب رسانه پیگیری شود و ایجاد موج لازم توسط رسانه ها در همه زمینه ها صورت گیرد. افشاری گفت: صرفا کار مبارزه با قاچاق ما را به نتیجه نخواهد رساند و رسانه ها و مطبوعات باید با آگاهی بخشی به مردم در این راه کمک کنند، بنابراین بحث درباره معظلات اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی وغيره به عهده اصحاب رسانه و مطبوعات است. گفتنی است این گردهم‌آیی به همراه ضیافت افطاربه همت مؤسسه توزیع مطبوعات جوان و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی، برای نخستین بار و به منظور آشنایی و ایجاد زمینه تعامل بیشتر رسانه ها، روابط عمومی ادارات و سازمان های استان، پنج‌شنبه 25 تیرماه در هتل ثامن مشهد برگزار شد.

همچنیندر این جمع مسئولان استانی از جملهسید محسنصادقی معاونسیاسی استاندار خراسان رضوی، نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس، سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضو،سید حسن حسینی فرماندار جدید شهرستان بینالود، سرهنگ عباس صارمی ساداتی فرمانده انتظامی شهرستان بینالود، عده ای از فعالان رسانه ای استان، سرپرستی روزنامه‌ها، خبرگزاری‌هاو همچنین روابط عمومی ادرات و سازمان های استان شرکت داشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار