کد خبر: 728493
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
‌وحدت بين اصولگرايان و موانع ناشي از آن در گفت‌وگوي «جوان» با دكتر لطف‌الله فروزنده
حال كه جريان رقيب اين دسته‌بندي‌ها را القا مي‌كنند بيشتر به دنبال ايجاد اختلاف در دل نيروهاي اصولگرا هستند بنابراين همه بايد روي نقاط مشترك تأكيد كنند و همگي با تحليل روشن و درستي كه از صحنه سياسي كشور داريم وارد صحنه شويم و به منافع و مصالح انقلاب و نظام فكر كنيم نه به خواسته‌هاي گروهي يا حزبي تا بتوانيم عملكرد قابل قبولي در آينده داشته باشيم.
محمد اسماعيلي

شب بعد از برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در خرداد 92 دغدغه‌اي همگاني نيروهاي انقلاب را در بر گرفت و اين مسئله را مطرح نمود كه نكند جرياني در سايه دولت جديد در مراكز مهم نظام نفوذ كند كه اولويتش براندازي حاكميت بوده و عمده فعاليت‌هاي آن حول محور استحاله شكل گرفته باشد. بر همين اساس آنان خود را نيازمند «وحدت»‌ ديدند؛ وحدتي كه مي‌تواند بسياري از اهداف تجديدنظرطلبان را خنثي كند. برگزاري چندين جلسه طي ماه‌ها با همين رويكرد خود گوياي اين نكته است كه نزديك‌ترين طيف به گفتمان انقلاب اسلامي در تدارك بر آمده كه در آوردگاه‌هاي پيش‌رو اشتباهات گذشته را به كناري زده و بار ديگر قدرت اجتماعي خود را بر حريف ديكته كند. محور گفت‌وگوي ما با دكتر لطف‌الله فروزنده، سخنگوي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي حول همين موضوع است. وي در اين گفت‌وگو ضمن تأكيد بر ايجاد همگرايي بين نيروها و گروه‌هاي اصولگرايي تبيين مي‌كند كه جريان رقيب چگونه تلاش مي‌نمايد نخست اصولگرايان را به تفرقه و چنددستگي بكشاند و در ادامه زمينه‌هاي ايجاد فتنه ديگري عليه حاكميت در پوشش بازگشت به حاكميت را زمينه‌سازي كند.

آنچه در ادامه مي‌آيد مشروح اين گفت‌وگو است.

يكي از مهم‌ترين مباحث سياسي را بايد بحث انتخابات مجلس دهم در اسفندماه دانست. بر همين اساس بسياري از گروه‌ها و طيف‌هاي سياسي از ماه‌ها قبل سرگرم حضور پررنگ و گسترده در اين انتخابات هستند. در اين ميان جريان اصولگرا هم به‌رغم برخي مشكلات تلاش مي‌كند در اين آوردگاه حضوري فعال و البته موفقيت‌آميز داشته باشد، اين در شرايطي است كه اخبار متفاوتي از اين اردوگاه شنيده مي‌شود، ارزيابي شما از وضعيت كنوني جبهه اصولگرايي چيست؟

بايد عرض كنم امروز جريان اصولگرايي با درس از گذشته در تلاش است تا بتواند با ايجاد زمينه‌هاي لازم موفقيت ديگري را در عرصه انتخابات به دست آورد و از اين رو تمام گروه‌ها و جريانات اين جناح بر ايجاد رويكرد مشترك و اقدامات هماهنگ در اين مسير متفق‌القول هستند. وضعيت امروز اصولگرايان را بايد يك وضعيت مناسب براي اين آوردگاه مهم ارزيابي كرد، چرا كه يك اراده جمعي و احساس نياز مشترك و فراگير در تمامي اين جريان به وجود آمده است.

آيا همگرايي و وحدت در دل جريان اصولگرا را مي‌توان يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي گروه‌هاي منسوب به اين جريان به شمار آورد با توجه به اينكه طي دو سال اخير بارها چنين مقوله‌اي توسط بزرگان و شخصيت‌هاي برجسته اين طيف مورد تأكيد قرار گرفته است؟

دغدغه وحدت بين گروه‌ها و افراد اصولگرا به شدت وجود دارد يعني دوستان جبهه اصولگرا بر اين مسئله تفاهم دارند كه بايد وحدت بين اصولگرايان براي انتخابات آينده صورت گيرد، البته وحدت گفتماني و همگي هم نظر هستند كه بايد ائتلاف سياسي هم صورت بگيرد تا بتوانيم در انتخابات فضاي مناسبي براي اصولگرايان به وجود بياوريم.

خوشبختانه مي‌توانم بگويم كه اين موضوع امر مسلمي است بين تمام اصولگرايان و اين فرض قطعي است و همگي آن را قبول دارند اما اينكه چه كنيم و با چه سازوكاري به اين سمت برويم تا اين هدف شكل واقعي به خود بگيرد در حال رايزني و گفت‌وگو است و در جلسات همگرايي در حال طرح و بحث است و‌الا اصل مفروض و پذيرفته شده بين همه همين اصلي است كه عرض كردم.

واقعاً اين روحيه در همه وجود دارد كه آنچه برايشان مهم و اساسي است وحدت بين اصولگراهاست نه موفقيت يك حزب يا يك گروه.

اين احساس نياز مبني بر ايجاد همگرايي وحدت بين نيروهاي اصولگرا و احزاب منسوب به آن از چه زماني اتفاق افتاده است و آيا تنها به شكست انتخاباتي در سال 92 مربوط مي‌شود؟

كلاً ما به اصلي باور داريم كه هرگاه در انقلاب و مقاطع مختلف زماني و شرايط حساس نيروهاي انقلاب و دلسوز با هم وحدت كرده‌اند آن وحدت داراي بركات و آثارمثبت فراواني بوده است، چه در حوزه گفتماني و چه در ساير حوزه‌ها. شما وقتي وحدت و انسجام ملي داشته باشيد موفق خواهيد بود. مثلاً وقتي ملت ما تصميم گرفت به صورت يكپارچه و هماهنگ از حضرت امام دفاع و حمايت كند حاصل و نتيجه آن شد انقلابي عظيم و انسان‌ساز.

يا مثلاً وقتي گفتمان واحد همه نيروهاي درون انقلاب اين بود كه جنگ را حمايت كنند و هشت سال از اسلام و انقلاب دفاع كنند خب جنگ با قدرت و قوت چشمگيري جلو رفت و دستاوردهاي فراواني هم به همراه داشت. يا اينكه نزديك به 12 سال است مردم در موضوع هسته‌اي به صورت هماهنگ و با وحدت تصميم گرفته‌اند پشت رهبري مقابل استكبار جهاني بايستند كه موفق بوده‌اند. در حوزه سياسي هم همينطور بوده است يعني هر زماني اصولگرايان تصميم گرفته‌اند با وحدت و همگرايي كار را جلو ببرند موفق شده‌اند. به عنوان نمونه در مجلس هفتم، هشتم و نهم چنين موضوعي اتفاق افتاد و اصولگرايان با هماهنگي و همدلي موفقيت‌هاي بسياري را به دست آوردند.

در مقابل هر زماني اصولگرايان دچار اختلاف و چند‌دستگي شدند مثلاً‌ در انتخابات يازدهم رياست جمهوري آسيب ديدند و اين جريان رقيب گفتمان انقلاب اسلامي بود كه استفاده كرد. پس اين مسئله يك مسئله فطري، عقلي و شرعي است منتها برخي ضعف‌ها و اشتباهات در مقاطعي باعث شده است ما به اين نكته توجه نكنيم كه وقتي وحدت داشته باشيم به موفقيت دست پيدا مي‌كنيم كه بركات و آثار بسياري را با خود به همراه خواهد داشت.

بعد از انتخابات يازدهم رياست جمهوري و آسيبي كه اصولگرايان به لحاظ اختلاف متحمل شدند يك مطالبه عمومي در بدنه اصولگرايي به وجود آمد و از همه جريانات خواستند كه بايد به سمت وحدت پيش بروند و گام‌هاي جدي بردارند، لذا خيلي روشن است هم آسيب‌شناسي گذشته هم در نظرگرفتن ظرفيت موجود و هم نگاه راهبردي به آينده كه مجموع اينها ما را ملزم كرده و دغدغه ايجاد مي‌كند كه ما به سمت وحدت نيروهاي انقلاب حركت كنيم.

شما به انتخابات مجلس هفتم اشاره داشتيد، لطفاً بفرماييدكه موفقيت اصولگرايان در آن مقطع زماني كه نيروهاي مدعي اصلاح‌‌طلبي به وسيله مجلس ششم و دولت متبوع خود هزينه‌هاي فراواني را به كشور وارد كردند چگونه زمينه‌سازي و نهايتاً منتج به نتيجه شد؟

وقتي اصولگرايان وحدت گفتماني پيدا مي‌كنند، گفتماني كه در حقيقت مقام ولايت تبيين مي‌كند و گفتمان انقلاب اسلامي است، طبيعتاً بسترساز يك ائتلاف سياسي هم مي‌شود. شرايطي كه ما در دوم خرداد داشتيم حقيقتاً اين بود كه كشور آسيب چشمگيري ديد، برخي‌‌ها چراغ سبز به دشمن نشان مي‌دادند و به دنبال اين بودند كه ارزش‌هاي اسلام و انقلاب را كمرنگ كنند،‌از اصول و مباني عدول كنند، تفكرات و انديشه‌هاي حضرت امام را از بين ببرند يا تحريف كنند كه با مديريت و گفتمان‌سازي كه مقام معظم رهبري انجام دادند جامعه هر لحظه هوشيارتر و دچار شك مثبت شد و اين آگاهي عمومي به وجود آمدكه اگر كوتاه بيايد انقلابش از دست مي‌رود و فضاي گفتمان انقلاب اسلامي و معيار و شاخص‌هاي مدنظر حضرت امام و رهبري در كشور حاكم شد و اصولگرايان هم براساس همين فضا كار را دنبال كردند.

اگر خاطرتان باشد در مجلس هفتم شعارهايي در بحث عدالت، ساده‌زيستي، مبارزه با اشرافيت‌گري، مقاومت و ايستادگي در مقابل استكبار جهاني، طرح دوباره شعار ما مي‌توانيم بود. با چنين رويكردي بود كه اصولگرايان موفق شدند جناح رقيب با هزينه‌هاي فراواني كه به كشور دارد را از دور خارج كنند و در سه دوره متوالي هفتم، هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي كرسي‌هاي اين قوه را در دست بگيرند. واقعاً ما معتقديم اگر ما اصولگرايان مقيد باشيم و گفتمان انقلاب اسلامي را به درستي به جلو ببريم هميشه در صحنه‌ها موفق خواهيم بود و اساساً كشور پيشرفت خواهد كرد. يعني هر جريان سياسي كه در اين كشور هست و دغدغه امام و رهبري را داشته باشد وظيفه شرعي و ملي‌اش است كه گفتمان انقلاب اسلامي كه هم گفتمان ولايت فقيه و حضرت امام است را جلو ببرد و مي‌تواند موفق هم باشد.

شما ببينيد در همين بحث هسته‌اي حقيقتاً مديريت حكيمانه آقا باعث شد كه صحنه‌بازي به صورت كلان تغيير كرد. به اين معنا كه امروز ما از نظام سلطه و امريكا طلبكار هستيم، اين امريكايي‌ها و متحدانشان هستند كه بايد در مقابل ما سر تعظيم فرود بياورند وخطوط قرمز ما را رعايت كنند، امروز دنيا فهميده است كه ما يك ملت منسجم و يكپارچه هستيم و هرچه بخواهيم به دست مي‌آوريم. طرف غربي هم به اين نكته پي برده كه اگر ما مي‌گوييم تحريم‌ها ظالمانه است و بايد برداشته شود، قطعاً به برداشتن تحريم‌ها و بي‌اثر كردن آنها دست خواهيم يافت. امروز دنيا به اين پي برده است كه حقوق ملت ايران از جمله حق دانش هسته‌اي را نمي‌توان از آن سلب كرد و اين يك ديدگاه اصولي است. اينكه ما مي‌گوييم نمي‌توانيم امنيت‌مان را به خطر بيندازيم و استقلال براي ما مهم است يك حرف منطقي است، درست است استكبار جهاني به لحاظ روحيه استكباري نپذيرد ولي قطعاً افكار عمومي جهان حرف منطقي و بيانات حكيمانه رهبر ما و مردم ما را خواهد پذيرفت. خب امروز يد واحد شدن ملت ما كه خودش را در عرصه‌هاي مختلف نشان داده است و در هفته‌هاي اخير با تشييع جنازه 175 غواص شهيد و همچنين روز قدس وارد مرحله تازه‌تري هم شده است، نشان داد كه راه نجات ما در كشور ترويج گفتمان انقلاب اسلامي است.

مثلاً شما ببينيد در حوزه اقتصادي مشكلات بسياري داريم و چه توافق هسته‌اي صورت بگيرد و نگيرد بايد اذعان كرد كه مشكلات كشور ناشي از مشكلات بيروني نيست بلكه به نوع مديريت‌ها و اقدامات داخلي برمي‌گردد و بر همين اساس بايد گفت ما بايد در كنار وحدت و همدلي به توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي كشور تكيه كنيم و دولت به صورت جدي و محكم به ميدان بيايد و بسترسازي كند و اميد و خودباوري را به جامعه تزريق نمايد، اينكه جامعه را شرطي كند و تمام تمركز خود را روي پرونده هسته‌اي نگذارد رويكرد اشتباهي است بايد اميد و اعتماد داد به فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاران اين حوزه. بسياري از مشكلات داخلي و اقتصادي ما ربطي به تحريم‌ها ندارد، ما اگر سياست واردات را تغيير دهيم و اجازه ندهيم هر كالايي به كشور وارد شود و از كالاي مشابه داخلي آن حمايت كنيم، جلوي كار قاچاق را بگيريم، سيستم بانكي را اصلاح كنيم تا به جاي اينكه مانع و گره در راه توليد درست كند، حامي توليد شود و سيستم مالي، تأمين اجتماعي و فضاي كسب و كار را بايد آنگونه كه شايسته است تغيير و تحول دهيم تا كشور از اين شرايط خارج ‌‌شود.

اگر دولتمردان و تمام كارگزاران آنچه حضرت آقا به صورت صريح مي‌فرمايند را در حوزه اقتصاد مقاومتي و بحث توليد و نگاه درونگرا عمل كنند قطعاً موفق خواهيم شد. اين تنها در حوزه اقتصادي خلاصه نمي‌شود و در حوزه سياسي و اجتماعي هم دقيقاً به اين شكل است.

خب به موضوع اصلي كه همان بحث وحدت بين نيروهاي انقلاب است بازمي‌گرديم، به عقيده شما ايجاد همگرايي بين اصولگرايان با توجه به اختلاف سليقه‌ها و شرايط موجود تا چه ميزان امكان تحقق دارد با توجه به اينكه جريان رقيب هم تلاش مي‌كند انشقاق و چند دستگي مفرط را بين اصولگرايان ترويج و القا نمايد؟

اول اينكه الان شرايط كاملاً متفاوت است، همه جريانات و شخصيت‌هاي اصولگرا معتقد هستند كه اگر وحدت نكنند شكست خواهند خورد، اين را همه پذيرفته‌اند پس بنابراين شرايط و نگاه‌ها عوض شده است دوم اينكه اقدامات و نشست‌هايي كه انجام شده به مرحله اجرا گذاشته شده است و اين تنها يك برآورد نيست.

امروز اصولگرايان روي بسياري از موضوعات و مناقشات تفاهم كرده‌اند و در نشست‌هاي مختلف آن را مورد ارزيابي و موشكافي قرار داده‌اند.

البته بدون شك رقيب ما از اين مسئله نگران است، جريان افراطي و فتنه‌گر به شدت نگران است و قطعاً هدفش اين است كه بين اصولگرايان شكاف و چند دستگي ايجاد كند. ما بايد با حفظ ارزش‌ها به دنبال وحدت حداكثري باشيم، راه آن هم اين است كه گذشت داشته باشيم، از مواضع گروهي خودمان تنزل كنيم، براي ما آنچه مهم است اصل انقلاب است بايد با اميد به خدا حركت كنيم، همدلي داشته باشيم و در عين حال آسيب‌شناسي هم كنيم. بنده به جماعت عظيم و بدنه اصولگرا و نيروهاي مؤمن و متدين اين مژده را مي‌دهم كه ان‌شاءالله وحدت در بين اصولگرايان صورت خواهد گرفت و با قدرت و قوت و يد واحده جريان اصولگرا وارد عرصه انتخابات خواهد شد.

اشاره كرديد كه جريان رقيب در تلاش است تا با راهكارهاي مختلف و ابزارهاي گوناگون نيروهاي انقلابي را رو در روي هم قرار دهد، بر همين اساس رسانه‌هاي متعدد اين جريان طي دو سال اخير سعي كرده‌اند اصولگرايان را به دو دسته تندرو - كند‌رو يا معتدل تقسيم كنند، ارزيابي شما از اين ترفند چيست و آيا اين ترفند دستاوردهايي براي آنها به همراه داشته است؟

بله، همانطور كه به درستي اشاره كرديد دو دسته كردن اصولگرايان به تندرو و معتدل يا كندرو يكي از تاكتيك‌هاي مهم آنها براي اختلاف افكني بين نيروهاي ارزشي و انقلابي به شمار مي‌رود اما بنده معتقدم اصولگرايان يك طيف گسترده با نيروهاي دلسوز و كارآمد و البته با نقاط اشتراك فراوان هستند البته طبيعي است كه در يك جبهه به اين گستردگي اختلاف نظر و ديدگاه وجود داشته باشد اما لازم است بدانيم اين اختلافات در اصول و مبنا مطلقاً نيست، چرا‌كه همه گروه‌ها و افراد وابسته به اصولگرايي اصول را قبول دارند. ولايت فقيه را محور فعاليت‌ها و اهداف خود مي‌دانند و همگي سعي دارند فرمايشات حضرت آقا و مطالبات ايشان در حوزه‌هاي مختلف برآورده شده و بر كشور حاكم شود، همه اعتقاد دارند بايد مكتب امام (ره) در كشور پياده‌سازي شود و انديشه‌ها و نگرش‌هاي ايشان به صورت كامل در كشور حاكم شود يا در مولفه‌‌اي ديگر همه اصولگرايان بحث مبارزه با استكبار جهاني و مقابله با امريكا را يك اصل اساسي مي‌دانند اما خب طبيعي است در بحث روش پياده‌سازي چنين اهدافي تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرهايي وجود دارد و اتفاقاً اختلاف سليقه در روش‌ها يك موهبت و رحمتي به شمار مي‌آيد براي امت اسلامي.

حال كه جريان رقيب اين دسته‌بندي‌ها را القا مي‌كنند بيشتر به دنبال ايجاد اختلاف در دل نيروهاي اصولگرا هستند بنابراين همه بايد روي نقاط مشترك تأكيد كنند و همگي با تحليل روشن و درستي كه از صحنه سياسي كشور داريم وارد صحنه شويم و به منافع و مصالح انقلاب و نظام فكر كنيم نه به خواسته‌هاي گروهي يا حزبي تا بتوانيم عملكرد قابل قبولي در آينده داشته باشيم. بنابر آنچه عرض كردم اگر خوب آسيب‌هاي گذشته را بررسي كنيم و تأكيد داشته باشيم كه اشتباهات گذشته را تكرار نكنيم راه براي وحدت و همگرايي حقيقتاً وجود دارد، چرا‌كه مسير براي وحدت براساس ارزش‌ها و باورهاي اعتقادي و انقلابي مهيا شده و فرصت مناسبي پديد آمده است.

يكي ديگر از موضوعاتي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه اخبار ضد و نقيضي منتشر مي‌شود مبني بر اينكه طيفي از اصولگرايان احتمال دارد با دولت يا جماعت مدعي اصلاح‌طلبي ائتلاف كرده و يك ليست واحد را براي انتخابات مجلس ارائه دهند، اين موضوع تا چه حد درست است و اساساً قابليت تحقق دارد با توجه به اينكه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي بارها با ذكر اسامي از چهره‌هاي اصولگرا از آنها به عنوان نيروهاي مورد تبع خود در انتخابات آتي خبر داده‌اند؟

اين را هم مي‌توان يكي ديگر از طراحي‌هاي جريان رقيب دانست. آنها به دنبال ايجاد شكاف و چند دستگي هستند، مطمئن باشيد هيچ اصولگرايي با جريان دوم خرداد ائتلاف نخواهد كرد.

با دولتي‌ها چطور؟

با دولتي‌ها اندكي موضوع متفاوت است. بايد ببينيم عقبه آنها (دولتي‌ها) چه كساني هستند اگر عقبه آنها دوم خردادي‌ها باشند قطعاً اين اتفاق نخواهد افتاد. اين بحث كه بعضي از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و افراد دنبال مي‌كنند مبني بر اينكه احتمال دارد ائتلافي تحت عنوان بخشي از اصولگرا و بخشي از اصلاح‌طلبان و با نام اعتدال شكل بگيرد بعيد است. البته بايد مراقبت‌هاي لازم صورت بگيرد. ما بايد تمام تلاش و كوشش خود را انجام دهيم كه همه جريان اصولگرا زير يك سقف جمع شوند و اين هم وظيفه همه افراد است خصوصا آن افرادي كه جريان دوم خرداد روي آنها تمركز كرده و تلاش دارند روي آنها سرمايه‌گذاري كنند، آنها بايد مواظب باشند كه در اردوگاه اصولگرا از آنها انتظار وحدت، همدلي و ايثارگري وجود دارد تا انقلاب و نظام از آسيب‌ها و اقدامات خاص جريان قريب مصون بماند. بايد تأكيد كنم كه اصلاح‌طلبان هيچ نيروي اصولگرايي را قبول ندارند شايد به صورت تاكتيكي و براي پيشبرد اهداف حزبي خود از چند نفر از افراد اصولگرا حمايت كنند ولي به محض آنكه قدرت را به دست آوردند حتماً با نيروهاي اصولگرا برخورد خواهند كرد بنابراين هم بايد بصير و آگاه بوده و هم مراقب باشند. در چنين شرايطي فريب نخورند و در شرايطي كه پايگاه خوبي براي موفقيت اصولگراها وجود دارد آن را غنيمت بشمارند.

اشاره‌اي به برگزاري جلسات همگرايي بين گروه‌هاي مختلف اصولگرايي داشتيد، آيا در اين جلسات در مورد گزينه‌ها و نامزدهاي احتمالي هم مباحثي شكل گرفته است و در شرايطي كه هفت ماه به انتخابات دهم مجلس باقيمانده چه زماني بايد منتظر ارائه ليست‌هاي مشترك بود؟

اين جلسات به صورت مرتب پيوسته در حال انجام است و فعلاً در مورد كليات مباحث و موضوعات شكل مي‌گيرد مثلاً چارچوب‌هاي وحدت، مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي وحدت و ضرورت‌هاي شكل گرفته در اين موضوع صورت گرفته است و خوشبختانه پيشرفت‌هاي چشمگير و فراواني حاصل شده است، طبيعتاً بنا بر رسانه‌اي كردن مباحث هم نداريم و هر زمان صلاح بود اين كار را انجام خواهيم داد ولي اين اطمينان را خواهم داد كه هر روز يك گام به جلو حركت مي‌كنيم و بسيار هوشمندانه و با يك فضاي بسيار صميمي و يك روحيه ايثارگري كار دنبال مي‌شود و همين ما را بسيار اميدوار كرده است كه ان‌شاءالله به اهداف لازم برسيم.

در اين جلسات بحث ائتلاف بخشي از اصولگرايان با دولت هم به عنوان يك دغدغه مطرح شده است يا خير؟

بنده فكر مي‌كنم اين بيشتر يك جو رواني است. به نظر من شخصيت‌هاي اصولگرا جريان خودي را رها نمي‌كنند تا با جريان ديگري ائتلاف كنند. اين يك جنگ رواني است كه رقيب ايجاد كرده و تاكنون هم موفق نشده است و از اين به بعد هم موفق نخواهد شد.

راهكارهاي ديگري كه جماعت تجديدنظر‌طلب براي موفقيت در آوردگاه‌هاي پيش رو مورد توجه قرار داده است را در چه معيارها و مصاديقي مي‌توان خلاصه كرد؟

اين جريان را بارها در طول دوران حاكميت دوم خرداد بيان مي‌كردند كه بايد انديشه‌ها و افكار امام (ره) به موزه تاريخ سپرده شود و بارها مخالفت خود را با نگرش‌هاي حضرت امام نشان داده‌اند و در فتنه 88 هم بزرگ‌ترين غائله و فتنه عليه نظام را به راه انداختند و در زمين استكبار جهاني بازي كردند و به‌رغم تمام اين فعاليت‌ها آنها امروز چهره را تغيير دادند و تلاش دارند با يك نقاب و صورت جديد وارد عرصه قدرت شوند. مقام معظم رهبري در ديداري كه با دانشجويان داشتند تأكيد فرمودند كه جرياني درصدد است تا به كلي ارزش‌ها و آرمان‌ها را زير سؤال برده و خط امام را از بين ببرد.

جريان فتنه هم‌اكنون در چنين مسيري حركت مي‌كند. لذا دولت بايد مراقب چنين نيروهايي باشد، چرا‌كه آنها به دنبال اين هستند كه فضاي جامعه را دو قطبي كرده و شكاف بين مردم و حاكميت ايجاد كنند و نيروهاي اصيل و انقلابي را تعديل و طرد كنند و حساسيت را در مورد استكبار از بين ببرند و از طرف ديگر فرهنگ تساهل و تسامح را در عرصه فرهنگ به كار گيرند و با استفاده از اقتصاد توسعه محور غربي مشكلات اقتصادي را دامنه‌دارتر كنند. لذا انتظار اين است كه دولت اجازه ندهد با فضايي كه براي اين جريان روي داده فتنه ديگري دركشور شكل بگيرد.

آينده سياسي اين جريان با دولت تدبير و اعتدال را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بنده فكر مي‌كنم اين جريان از دولت و شخص روحاني هم عبور خواهد كرد همانطور كه از خاتمي عبور كرد، چرا‌كه آنها دولت را يك دوران گذار براي خود تعريف كرده‌اند و همه مي‌دانند جريان فتنه با ماهيتي كه دارد پايگاهي در دل مردم نداشته و چاره‌اي ندارد كه در پوشش دولت و به شكل نفاق آلود عمل كند و در ظاهر مواضع همسو با انقلاب را آغاز كند و در عمل اهداف پنهاني و براندازانه خود را پيگيري نمايد. اينها دولت فعلي را قبول ندارند اما از اين بستر مي‌خواهند استفاده كنند تا به اهداف خودشان برسند.

به عنوان آخرين سؤال بفرماييد فقدان رهبريت، در اين جريان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

همانطور كه اشاره كرديد اين جريان يك گفتمان نيست و يك شبهه گفتمان است و بايد گفت هم فقدان گفتماني دارند، هم فقدان مباني و هم فقدان رهبري مشخص، براي همين است كه هر روز يك نفر به عنوان رهبري اين جريان مطرح مي‌شود و به صورت مقطعي با برخي رهبران خود برخورد مي‌كنند به همين دليل بايد يكي از مسائلي كه انتظار مي‌رود در كنار ديگر معضلات و چالش‌ها كه به آينده و حيات سياسي تجديدنظرطلبان ضربه وارد مي‌كند(به ويژه در انتخابات پيش رو) بحث فقدان و نبود رهبريت واحد در اين جريان دانست. به هر روي انتظار مي‌رود در انتخابات اسفندماه هم يك‌بار ديگر جامعه دست رد به سينه اين جريان بزند و نسبت به اصولگرايان اقبال نمايد كه البته اين موضوع داراي الزامات مهمي نظير وحدت اصولگرايان، تبعيت كامل از رهبري و ارائه برنامه و ساز‌و‌كار مناسب و دقيق براي اداره كشور در سطوح مختلف است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جانباز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
0
0
وحدت ...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
در سعی برای وحدت اصولگرایان باید حساب افراد نفوذی که مدتی است به نام اصولگرایی، ضربات سنگینی را به این طیف وارد کرده‌اند، باید جدا کرد! اشخاصی که حتی در سطح ریاست یکی از ... هم هستند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار